Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi(clanky)

Články /Rady a návody

oNapájecí kabeláž, část druhá


V minulém článku jsme si pověděli o tom, jak vhodně zvolit průřez napájecího kabelu. Nyní je na čase zvolit vhodnou pojistku nebo jistič (respektive hodnotuú. V zásadě je to velmi jednoduché a není třeba v tom hledat nějakou vyšší matematiku. Samozřejmě iniciativě přesným výpočtům v závislosti na průřezu a délce se meze nekladou, ale jsme na autohifiklubu a ne na vědeckém portále. Funkce pojistky je asi každému jasná. Jde hlavně o ochranu před fatální škodou způsobenou možným zkratem. Je důležité si uvědomit, že pojistka u baterie má jistit jen a pouze kabel samotný. Kde kdo by mohl říct, že na kabelu se nemá co pokazit, ale zkusme si představit jak jednoduché, tak extrémní situace. U jednoduchých a někdy i banálních situací jde většinou o následek nepozornosti nebo lajdáctví – nepořádek v kufru, nedokončená instalace, spěch, použití kabeláže s nedokonalou izolací, protažení kabelu částí karoserie bez ochranného prvku v podobně plastové nebo gumové průchodky. Extrémní situace mohou nastat například v průběhu autonehody. Co může nejištěný kabel způsobit? Jedním slovem katastrofu. Pokud dojde ke zkratu, tedy k přímému kontaktu kovové části kabelu vedeného od pozitivního pólu baterie s karoserií, tak se uzavře elektrický obvod s extrémní hodnotou elektrického proudu. Proud začne kabel zahřívat, může začít stékat izolace po celé délce kabelu a nakonec může dojít ke vznícení. Následný požár dílo zkázy dokoná.
Aby bylo jištění kabelu funkční, musí se pojistka umístit co nejblíže k pozitivnímu pólu autobaterie. Pravidla a praxe mluví o maximální délce 40cm. V praxi se dává většinou blíže. Většinou jde o kompromis mezi maximální povolenou délkou a vhodném umístění pojistkového pouzdra. Napájecí kabeláž tedy jistíme vždy bez výjimek. Pokud taháme více jak jeden kabel napojený od pozitivního pólu baterie, tak jistíme vždy každý zvlášť. Jakou hodnotu pojistky tedy použít? V rámci autohifi nám pomůžou pravidla soutěží. Hodnoty osvědčené praxí jsou darem z nebes. Opět uvádím jen nejčastěji zvolené průřezy.

Napajeni2_1.jpg
Jak jde vidět, pravidla EMMA jsou přísnější a „opatrnější“ než EASCA. V zásadě platí pravidlo, že pojistka nesmí mít vyšší hodnotu, než je uvedena v tabulce, nižší však ano. Kdo by chtěl mít absolutní klid v duši, může si nakoupit několik pojistek různých hodnot a například na 50ku kabel použít i 40A pojistku, pustit aparaturu na maximální výkon a čekat co se bude dít. Je možné, že se posluchač nedočká ani třetinové hlasitosti a pojistka shoří. Tento pokus se tedy může provádět až do situace, kdy postupným navyšováním silnější a silnější pojistky nastane takový stav, kdy aparatura bude hrát na maximální výkon a pojistka neshoří. Možná je tato procedura o nějakém tom nákupu pojistek, ale úplným začátečníkům by toto laborování mohlo ukázat praxi lépe.
Aby pojistka fungovala, musí mít všechny kabely adekvátní průřez. Narážím zde hlavně na použití mínusových kabelů. Toto téma bývá většinou opomenuto. Většinou se používá kombinace natažení jednoho plusového kabelu a mínus se řeší připojením kostřícího kabelu ke karoserii auta (nový kostřící bod, použití stávajícího v zavazadlovém prostoru, připojení přes očko k ukotvení bezpečnostního pásu apod.). Velmi často se zapomíná na posílení kostřícího kabelu v motorovém prostoru, tedy mezi baterií a nejbližším kostřícím bodem. Z výroby nemá kostřící kabel kdovíjaký průřez a při jeho zachování a použití napájecího kabelu s průřezem 35mm a vyšším mohou nastat zásadní problémy. Asi nemusím zmiňovat omezenou funkčnost pojistky se silnou hodnotou, druhotným problémem může být poblikávání všech světelných zdrojů při vyšších hlasitostech. Vždy se tedy snažíme kostřící kabel v motorovém prostoru posílit. Nejlépe tak, aby měl větší průřez než napájecí kabel, protože slouží i pro napájení všech ostatních spotřebičů a celkově veškeré elektroniky v autě. Kostřící kabel v zavazadlovém prostoru se snažíme instalovat tak, aby měl co nejmenší délku. Výhodou je, že průřez může být vyšší než průřez plusového kabelu. Zde malý náčrt, jak by to mělo vypadat při natažení jen jednoho kabelu od pozitivního pólu baterie:
Napajeni2_2.jpg
Někteří autohifíci tahají jak plusový, tak i mínusový kabel. Proč proboha, když celá karoserie je ekvivalent mínusového kabelu s nedefinovaným průřezem? I já měl kdysi tento názor a změnil jsem ho. Zaprvé odpadá nutnost řešit posílení kostřícího kabelu v motorovém prostoru (při extrémních výkonech je ale vždy doporučován pro lepší dobíjení baterie). Zadruhé odpadá řešení kostřícího bodu v zavazadlovém prosotru. Zatřetí je vždy zaručena funkčnost pojistky. Kostřící kabel musí mít minimálně stejný průřez jako plusový, ale může být i větší (předimenzovaná kostra). Kromě funkčních aspektů tu jsou i zvukové. Některé zesilovače vyžadují z povahy konstrukce tažení mínusového kabelu přímo od autobaterie a nedodržením tohoto zapojení se ve zvukové aparatuře můžou objevit pazvuky v podobě rušení (nejčastěji zvuk alternátoru v závislosti na otáčkách motoru). Správnost zapojení v grafice:
                      Napajeni2_3.jpg
Příslušenství k napájecí části je nepřeberné množství. Pro správnost instalace dejte vždy na doporučení jak prodejce nebo autohifi-guru, který vám řekne, co vše budete potřebovat. Spoléhat se na vybavení v garáži je nesmysl. Co v ní není, to tam nenajdete J Pro správné natažení jednoho plusového napájecího kabelu, jak je uvedeno na obrázku prvního zapojení, budete minimálně potřebovat:
1, Napájecí kabel, většinou s délkou mezi 4-5m
2, Pojistkové pouzdro a pojistku
3, Průchodku, pokud budete vytvářet nový otvor v motorové stěně pro průchod kabelu. Plastovou, gumovou, lze použít i elektrikářský husí krk
4, Kostřící kabel, většinou s délkou do 1m
5, Kabelové oko pro přichycení plusového kabelu na plusový pól autobaterie
6, Stahovací pásky pro přichycení kabelu
 
Vše je samozřejmě o financích a záleží, jak moc se rozšoupnete. Volitelně se dá použít nylonový oplet (slouží jako další mechanická izolace a vypadá to skvěle), dutinky (o těch příště), rozvodné bloky a speciální bateriové svorky (o těch také příště). Smršťovací bužírky pro dokonalé zakončení kabelů nebo všelijaké popisovače pro elegantnost poctivé práci „hračičky“ také nejsou k zahození. Výhodu dnešní doby jsou předchystané napájecí sety (někdy jako kabelové sady), což je balení, ve kterém najdete vše potřebné ke správné a bezpečné instalaci napájecího kabelu. Pokud ale i tak tápete, nestyďte se a vždy se zeptejte zde na fóru.
 
Jelikož se do tohoto článku nevešlo vše, co jsem chtěl, tak až příštím článkem uzavřu kapitolu napájení. Témata na další články se v hlavě již rodí, kdo by ale chtěl přispět trochou vody do mlýna a emailem mi ťuknout o čem spát, budu jedině rád J To samo platí i pro situace, pokud bych se v něčem pletl.
 
 

Stránka vygenerována za 0.2945 sekund.