Já bych to přeformuloval na "fotoaparát v mobilu X se za určitých slunečných podmínek ve webovém rozlišení vzdáleně přibližuje těm nejlevnějším zrcadlovkám". Pak by to asi odpovídalo. Některé fotomobily (Lumie) jsou aktuálně o něco kvalitnější než kompakty nižší třídy (to dřív nebývalo asi nikdy). Ale k zrcadlovce je cesta ještě velmi daleká, tu umí nahradit zatím jen bezzrcadlovky nebo kompakty se snímačem alespoň 1".
Na druhou stranu musím říct, že třeba videa z novějších iPhonů nejsou špatná - srovnatelná s kompakty střední třídy, když teda pominu absenci zoomu.
K tem telefonum... Ja si koupil S6 Edge+ a tady v tom pripade ten papir nekecal. Ten fotak v tom je fakt famozni, umi to RAW, manualni rezim, dokaze to fakt obstojne fotit za spatneho svetla... Osobne jsem byl velmi prijemne prekvapen...
Sebelepší mobil pokud to bude mít tu pidi optiku a pidi čip nikdy nemůže mít ani zdaleka na základní zrcadlo DX formátu se seťákem 18-55mm. To prostě nikdo neokecá...
Nicméně když už jsme u toho focení mobilem, tohle má zajímavé výsledky: [ Link ]
Nicméně už to není tak "mobilní" a to už sebou asi rovnou můžu nosit nějaký prémiový kompakt s f1,8 a velkým čipem.
Prosím o nějaké tipy na focení v ČS Švýcarsku, vím, že už tam spoustu lidí bylo. Ty nejznámější místa znám a byli jsme, spíš mě zajímají ty méně turisticky atraktivní. Letos bychom chtěli asi spíše zkusit německou část, ale není podmínkou.
Co nějací Plzeňáci a okolí... dal bych nějaký focení lesních zvířátek, myšleno teda jeleni, vlci a tak, ale nejbližší je asi obora u Varů a pak samozřejmě až ten Bavorský les, o kterým jsme už taky mluvili dřív (a nakonec jsme tam asi byli každý v jinou dobu).
(Udělal jsem si radost "novým"/bazarovým objektivem i tělem, tak je třeba to vyzkoušet :-D).
Canon 300/2.8 IS, byl v Londýně za dobrou cenu :) A pak jsem objevil u Plzně bazarovou 1DX a bylo rozhodnuto, že si udělám radost dvakrát. Žena mě nezabila, tak dobrý :)
Jupí, už se mi tam vejde i celej kůň :o) (i když zrovna tohle je půň) Sigma se mi zatím moooc líbí, jen je teda trochu těžká do ruky, holt poctivý železo :o)
btw. zajímalo by mě, jak zmenšujete a hlavně doostřujete fotky na web? v kolika krocích a jak moc doostřujete?
EFCA - dřív jsem zmenšoval v Zoner Photo Studiu a doostření jsem volil v rozmezí 80 - 125% (je tam náhled Před/po). Teď zmenšuju jednoduše v Photoshopu CC, Image size - metoda Bicubic (Smooth gradient). Pokud člověk nechá na "Auto", tak se mi to zdá už moc přeostřený.
Já někdy používám v Photoshopu Smart Sharpen, ale musí se s tím opatrně. Zvlášť když třeba vyfotím zákrok gólmana, tak na doostření kašlu, protože doostření fotky, kde je vidět síť brány, dopadne špatně :-)
Bicubic vyzkouším. Ale obecně když musím fotit fotbal do JPEG bez možnosti zpracovat RAWy, tak na Canonu použiju normálně Standard profil a tam je to už ve foťáku ostré dost.
Jojo, vždycky mě pobaví, když se někde dočtu, že přece není nutné mít tříkilový objektiv dlouhý půl metru, když to samé zvládne centimetrové sklíčko.
Startup nemá sebemenší šanci ani v případě čipu, kde jsou za top firmami desetiletí vývoje. Natož v optice, kde fyzika prostě ošulit nijak nejde. Bohužel (taky mě štve tahat všude 10kg batoh s foťákem).
Já bych nejradši taky nedoostřoval vůbec, ale ve fotbale s tříkilem na 2.8 je hloubka ostrosti malá (na 30 metrů vzdálenosti třeba 40cm) a když se hráč pohybuje rychle a nevyzpytatelně, tak úplně ostrý obličej dle mých představ občas nemá... v novinách na to kašlou a dávají tam kolikrát fakt hrozný fotky, ale já jsem v tomhle víc pečlivý a snažím se, aby technicky ta fotka byla kvalitní. Aspoň v rámci malého postprocessing JPG.
Já ale nemluvím o doostřování orig. velikostí fotek, ty taky nemusím doostřovat. Ale pokud potřebuju zmenšit foto na web (ne všude se dá uploadovat v plné velikosti), tak s tím doostřováním těch zmenšenin (např. 900 px delší strana) mám prostě problém a nevím pořádně, jak na to. Zdají se mi potom vždy všechny neostré, resp. rozrastrované :o(
Tak já to mám opačně... v plný velikosti mi to občas přijde neostrý, ale zmenším pro web (1500x1000) a už je to v pohodě :-D Ale to je dané tím, že při zmenšování v Photoshopu se to automaticky nějakým způsobem doostřuje, viz příspěvek Kamila.
Dobrá metoda je dát fotku do dvojnásobnýho rozlišení proti cílovýmu, unsharp maskou brutálně přeostřit a pak už jen resize na poloviční bez dalšího doostřování ;-)
První vážný pozdrav paní Zimy z Jeseníků. O půl hodiny později, než vznikla tato fotka, už byla viditelnost stěží tak 10 metrů, nešlo skoro dojít od tyče k tyči... Vidět nic, slyšet taky ne, vichr měl v nárazech kolem 100km/h. O tomto výletu jsme si sáhnuli doslova na dno svých sil. Zájmecům o supr výlet mohu prozdradit podrobnosti:-)
BTW: Zdeny, když už máš otřebu rejt a nebo se k něčemu vyjadřovat, tak v příslušným tématu. Ale nějak jsi se po kritice od Ozzyho a Mr.Scullyho vypařil...
Crimson - zatím ne. Jednak mám málo fotek, o kterých bych si myslel, že za něco stojí. A jednak když jsem vloni vyhrál tu cenu poroty, tak mi volal ten šéf poroty (nebo kdo to byl) a vyjádřil pochybnosti, jestli jsem amatér. Tak jsem vysvětloval, že pár peněz občas dostanu, ale nepokryje to ani nákup fototechniky, ale nevypadal moc přesvědčeně. Tak nevím. Nemají tam moc rádi amatéry s profesionální výbavou. Možná to zkusím jen tak cvičně, ale bez ambicí. Samozřejmě 3x fotbal z nějakého zajímavého úhlu.
A shanis ho rychle? inzerci mas urcite proletenou, ale ja se treba snazim kupovat vsechno z druhe ruky na focenia pak me treba pul roku stara 580EXII v komplet baleni vysla asi na 5k...obcas se neco zajimaveho objevi (a to sem mel 14dni koupenou 430 :D ) Nikdy nevis, kdy budes potrebovat silnejsi.
Jeden dnešní ohňostroj (vánoční besídka na plzeňském fotbalovém stadionu)... aneb nejlepších výsledků se dosáhne, když má člověk pouze minutu na přípravu. Rozloží se stativ, ten spadne, tak se zase postaví, pak se na to nasadí foťák, všechno se utáhne, ale je blbej úhel, tak se to zase povolí, změní, znova utáhne... zbývá deset sekund do ohňostroje, tak se nastaví rychle naprosto náhodně expozice (dal jsem od oka 4 sekundy a clonu 6.3), na kompozici sere pes (kupodivu to celkem vyšlo), ostření jsem pořešit nestihnul (zbylo tam AI Servo z předchozího focení), autofocus automatika a na poslední chvíli jsem aspoň nastavil 2-sec samospoušť, protože dálkovou spoušť jsem nechal doma :-D Naprosto na náhodu a ono to vyšlo pěkně...
Koukám, že se to tady docela solidně zmršilo, tak větší rozlišení je tady: [ Link ]
Jinak nasazenou jsem měl Sigmu 24/1.4 Art. Vlastně poprvé jsem ji otestoval v terénu. Dobrá zpráva je, že má moc pěkný bokeh (jako ostatně většina dalších světelných objektivů) a opticky vypadá dobře. Ale na reportáž nevím nevím. Ostření je pomalé a ne úplně přesné. Canon je prostě Canon, neexistuje objektiv třetí strany, který by se rychlostí ostření přiblížil "originálu".
Já se děsil toho ostření, byla tam fakt automatika a AI Servo, ale očividně to na výsledek nemělo sebemenší vliv. Akorát první tři fotky jsem normálně mačkal spoušť a jedna z nich byla pochopitelně mázlá, tak teprve pak jsem obětoval pár dalších sekund a nastavil během toho 2-sec samospoušť. Stativ na trávě nebyl moc stabilní, ale stačilo to. Nakonec asi z šesti fotek, co jsem stihnul, se 4-5 povedly.
Dík :-D Ne, vážně - co bys konkrétně vytknul? Rychlovka to byla skutečně velká, ale mně ten výsledek přijde dobrej. Vyloženě neostrost nevidím, kompozice solidní, nějaké extra přepaly v rámci možností taky ne...
Chytil jsi nádherně celej květ, není co vytknout, snad jen ten kousek co nahoře chybí ale jinak famozní fotka, bez lidí, ta by šla na Shutterstocku jak víno
Tip na výlet: Zubr evropský Najít zubry u Milovic na 120ha pastvin je tak trochu prekerka, nám se to povedlo hned dvakrát, poprvé jsme na ně narazili v hustém porostu borovic časně ráno, kde se do nich opřely sluneční paprsky a nádherně se z nich pářilo, potom jsme je cvakali na volných pláních, což byl docela adrenalin, nutno podotknout, že jsou hodně agresivní a neustále útočili, v jeden moment mi prosvištěl roh pár centimetrů od žeber, to mě ale rozhodně neodradí od toho, abych se k nim znovu vrátil až nastanou zajímavé klimatické podmínky
Zeptám se fundovanějších, jaký na to máte názor, v tomto případě to řešit nehodlám, je to pro mě spíše reklama, než že by na tom plátek vydělával. Ale
Máme v HK společně s dalšími třemi fotografy výstavu fotek. Jeden místní plátek vyfotil mou fotku na výstavě (jinak se k ní těžko mohl dostat) a dal jí do novin s upoutávkou na výstavu s tím, že v textu je uvedeno, že fotka je moje, ale pod fotkou je poznámka Foto: (jméno fotografa, který tu fotku na výstavě vyfotil). Můžou toto noviny udělat, aniž by k tomu potřebovali můj souhlas?
Znovu opakuji, že mi to v tomto případě nevadí, ale spíš mě to zajímá třeba do budoucna.
Pokud je vidět, že je to jen fotka fotky, tak je to určitě OK. Pokud je to oříznuté, že to vypadá přesně jako ta fotka, tak nevím, tam by ses asi hádat mohl. Ale otázka je, čeho bys docílil. Navíc když ti v textu ten copyright přiznali.
Řekl bych, že na úrovni novin se tohle moc neřeší, mně v MF Dnes otiskli fotku, u které úplně zvorali copyright a stěžovat si můžu leda na lampárně :-) Stejně tak se třeba nějaké moje fotky nebo scany objevily v knížkách a je mi to prd platné, v nejlepším případě jsem dostal zdarma knihu :-D Akorát jednou se mi teda stalo, že mi poslali tisíc dolarů výměnou asi za deset fotek. A pak vlastně asi před měsícem chtěli jednu konkrétní fotku na web a nabídli $100, tak to jsem se neurazil. Ale to jsou čestné výjimky; jinak jsem smířený s tím, že nikdo nic neocení, natož abych na tom vydělal :)
Právě že to vypadá přesně jako ta fotka, teda s ořezem :-) Ostatně tady je elektronická podoba: [ Link ] Jak říkám, nebudu to řešit, trošku to beru jako reklamu, ale moc se mi to popravdě nelíbí. Ale $100 za fotku už je docela zajímavé, to gratuluji. Já si tím taky nehodlám vydělávát i když máš pravdu, že nějaké drobné na nákup techniky je občas fajn.
nedavno sem dotah domu meade lxd75 s autostarem tak ted muj newton 200/1000 bydli na ni a je to poznat :) zbyla mi tu EQ5 s pohonem v obou osach a 130/1000 newton kdyby nahodou... :) Jeste to ma ale fest mouchy - musim ji priste lip ustavit aby to nebylo vubec mazly a naflakat vic expozic a pak to poskladat.. tohle jsou jen soloexpozice a navic mlhovina v orionu mi jeste vysla ze je focena skrz draty... :D
Nechci zakládat nové téma. Prosím vás, kdo máte vyměnitelné hlavy na stativech. Jde mi o připevnění. Připevňuje se hlava pouze přes šroub 3/8"? Nebo tam je i nějaká pojistka?
Upoutávka na rallye Šumava v Plzeňské Olympii a kamarádovo Škoda 120S. Silně uvažuju o páteční dovolené a výletu. Lákadel je více, Ášín pojede s 911tkou a to bude na okruhu asi velká podívaná...
Takto vypadá útok chaluhy velké, pokud vstoupíš do jejich teritoria, na ostrově Runde jsem to zažil mnohokrát, zpočátku z nevědomosti, později záměrně pro pořízení podobných snímků, chaluhy dokáží být opravdu zákeřné a hodně nebezpečné, pár rozbitých hlav tam bylo a v panice prchající turisté, to mě vždy pobavilo, tak jako se bavili kolegové na můj účet první den, když na mě útočily hned 3 najednou, to už jsem nestíhal se za všemi otáčet a hlídat kdy a odkud přijde attack, míří přesně na hlavu a tobě nezbývá, než sebou prásknout na zem a tak furt dokola, dokud nezmizíš z jejich hnízdišť, vypadá to jako sranda ale v tu chvíli ti do smíchu není :-)
Pro představu to vypadá takto, dokáží zlomit i nohu :-)
Moje nová inkvizice, výměna za horší 17-40/4 má někdo tuhle 16-35/4 ? To sklo řeže jako kráva, jsem z něj hotovej, srovnávají ho se 100/2.8 a dokonce s 300/2.8
Crimson - sklo mám a je super, ale upřímně mi těch 2.8 chybí a moc... sklo s f4 je pro mé reportážní účely nepoužitelné. Pro tebe na krajinu je to ale podle mě jasná a výborná volba.
S teleobjektivy podle mě srovnat nejde, teleobjektivy jsou rozlišením a ostrostí o dva levely výš.
Mně subjektivně ještě ostřejší přijde paradoxně 8-15/4L, ten se mi líbí hodně (mám ho, ale využívám málo). Stavím teď barák, takže přiority jsou jinde, ale až se finančně zotavím, tak prodám 8-15 a 16-35 a koupím si 11-24, na ten jsem zvědavý hodně.
Jinak já začal experimentovat s dálkovou spouští (2x Pocketwizard plus III), ale není to ono... na slunci to nevynikne, při umělém osvětlení to zase chce ISO 8000 i na plnou díru, je tam risk zničení foťáku při střele vedle... v zahraničí se to využívá, u nás ne. Co jsem mluvil s "kolegy", tak se všichni bojí o fotovýbavu a celkem jim rozumím :-D
Crimson: 16-35 mám asi dva týdny, ale ještě nebyl čas pořádně otestovat. Potřeboval jsem širokáč a zjistil, že tohle Lko dává na zadek i pevným sklům. Takže jsem se holt zase vrátil k f/4. Mr.Scully - fajnový fotky
ta 16-35/2,8 je ale znatelně horší a to o hodně takže 16-35/4 jasná volba !
jinak Canon už ho má za 31tis. a jak mi sdělili v ostatních shopech, doprodaj zásoby a půjdou také o 10% nahoru, takže kdo chystáte něco zakoupit, nečekejte na nic
Já bych si to nedovolil takhle srovnávat, tříkilo je kapitola sama pro sebe, tam je vidět každý chlup, zatímco širokáč takové množství detailů nemůže z principu pobrat (možná špatná formulace... prostě v zobrazení 1:1 je tam víc vidět sebemenší chyba, u teleobjektivu se to ztratí).
Ale jinak všechny objektivy nad dejme tomu 30 tisíc už nabízejí kvalitu, na kterou ty levné dosáhnout nemůžou. Mám aktuálně všechny ty nové verze objektivů a nelze mít námitky proti žádnému z nich. Už tak rok jsem nic neprodal ani nekoupil :)
Ja nejak nevim. Dival jsem se na to hned kdyz to predstavili... A nejak to nema asi nic, kvuli cemu bych si rekl, ze si to musim koupit. Mam ted 5D Mk III a pri cenovce kolem 100k za Mk IV mi neprijde nejak nutne vubec o upgradu premyslet...
5D2 byla evoluce, 5D3 byla revoluce, 5D4 opět evoluce. Za 100k podle mě nesmysl, zas tolik novinek to nepřináší. Pro majitele starších těl sice krásný tělo, ale pro majitele 5D3 podle mě zbytečný upgrade.
Už celkem nudné a monotematické, přesto se trochu pochlubím, protože u tohoto typu fotek je extrémně hodně odpadu a málo dobrých fotek...
5D3 + 24-70/2.8 na manuální ostření (odhad 3 metry, foťák na gorillapodu metr za brankou), ISO 2500, f2.8, čas 1/1600s, odpáleno rádiově přes PocketWizard Plus III. Střela Hrošovský, zákrok Koubek :-)