Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi(forum)

o

Forum > Autohifi > Target curves..???

 o Navštíveno 6317x o
o 28.09.2016, 15:43 | michal v
Páni,
dokončil som skromnú "inštaláciu" v mojom malom Bmw, a chystám sa na nejaké "doladenie". Nemajúc s týmito autohifi vecami väčšie skúsenosti, postupujem postupmi, ktoré som odladil pre hifi/profi. :-)

K dispozícii mám digi procesing vstavaný v zosilovačíku Mosconi d2 100.4 dsp (nechajme prosím bokom jeho hodnotenie). Ten hrá do štyroch dvojpásmových komponentných repro (áno, mám tam aj zadné repro - prosím rovnako nezachádzať do tejto témy) a dva výstupy jeho procesingu (je to 4 kanál zosik s 6 kanálovým procesingom) idú na druhý 2 kan. zosilovač, ktorý je napojený na 8" basy pod prednými sedačkami.
Všade sú reprá z bmw-áckeho Logic 7, predné aj zadné komponentné sú "delené pasívne" (kvôli tomu 6dB/oct elektrolytu som dal "delenie" radšej do úvodzoviek :-)))).

Kým sa pustím do ďalších úprav, chcem tento setup čo najlepšie naladiť a vyskúšať, kde sa dá zvukovo dostať.

K dispozícii mám kalibrovaný mikrofón a letité skúsenosti s Praxisom, Artou a REW-om.
Kvôli užívateľskej prívetivosti volím pre meranie REW - imho stačí (Praxis nic moc - používal som dávno, a v Arte by som sa musel učiť, lebo už som s tým tiež roky nerobil).

Odoka/oducha som nastavil crosovery a úrovne.. ..a výsledok je vcelku konzumovateľný. :-)
Chcem sa samozrejme posunúť ďalej (Eq/delay) a tu narážam na problém: už krátke "štelovanie" a posluch naznačili, že nastaviť to "do rovna" nebude dávať subjektívne veľmi dobrý výsledok. Zvuk bol veľmi "svetlý" a málo basov. Nahliadnuc na autohifistické fóra - vidím, že to štelujete na nejakú cieľovú "target curve", ktorá smerom k vyšším frekvenciám klesá (prípadne má rovný stred a basy vytiahnuté, výšky utlmené).

Nuž a tu sa konečne dostávam o otázke: KTORÚ KURVU VYBRAŤ? :-) Je pravda, že výsledok si (ostatne ako všetko) nakoniec prispôsobím obrazu svojmu, ale nie je zlé mať na začiatku nejaký dobrý základ a na ten to smerovať. Hifim@niak tu niekde písal o "Alpine krivke".. :-o ..použiť by sa imho dala aj krivka, ktorú má Harman pre home/theater posluch (harmani sú v týchto výskumoch imho asi najďalej), ale radšej by som niečo dedikované pre auto.. ..nuž a Japoncom by som veril - takže chcem obzrieť tú "Alpine". ;-)

Takže otázka: kde sa prosím dá nájsť tá Alpine krivka?, prípadne akú inú krivku požívate/doporučíte?

Potrebujem aspoň slušnejší obrázok - target súbor do Rew-u si už spraviť viem (ale ak niekto bude mať naťukaný texťák, tak samozrejme budem silno povďačný).

Googlovaním som sa dostal k takémuto porovnaniu
[ Link ]
z čoho sa mi akosi intuitívne pozdávajú slabomodrá Bruel&Kjaer a fialová "AudioControl".. ..pri B&K mi príde lepší ten permanentný pokles, ktorý by imho mal byť subjektívne lepší než "zlom" na fr. char.. ..pri AudioControl mi prídu lepšie proporcie, pretože krátka skúsenosť z ladenia mi hovorí, že + 3dB na basoch je v aute málo - v idúcom ani nehovorím. :-))))

Ďakujem vopred za prípadné nasmerovanie!

mm


o 02.10.2016, 09:19 | hifim@ni@k
Tu křivku už v PC nemám, snad se ozve někdo, kdo ano. Tenkrát mi ji také někdo posílal.
Ve zkratce, nastavoval jsem výškové a středové repro na stejnou úroveň, basáky oproti nim +8dB a subbas oproti basákům +2dB.
Dvoupásmo jsem nastavoval pouze jednou a pro začátek jsem zvolil rozdíl mezi výškou a středobasem 4dB, aby se bylo od čeho odpíchnout, s tím, že dle poslechu si majitel přidá sám. Vím, že to bylo málo, ale kolik majitel přidal nevím. Odhaduji ale, že to nakonec bylo také těch cca.8dB.
o 02.10.2016, 10:23 | TomasT
modra je dobra.
o 03.10.2016, 09:42 | TomasT | Upraveno: 2016-10-03 09:42:55
Michale, muzes se prosim trochu rozepsat jak to hraje ? Docela mne zajima tvuj nazor na to DSP, protoze to TAS co tam je a dale nezbytne nutny resampling zadny zazrak podle meho neni, Moje zkusenosti s resamplingem taky nejsou dobre. Zajima mne to z pohledu nekoho kdo slysel i nejaky ten hajend. A vsetecna otazka, nesmrdi ti ten digitalni konec ??? Ja jeste nehraju, nebyl jsem schopny sehnat zesilovac, nejsou nikde ani ve svete, nyni jsem rezignoval a bude na dvere mosconi v AB. Kdyz ne verejne, klidne do mailu...
o 03.10.2016, 10:36 | kiklop32 | Upraveno: 2016-10-03 10:38:28
Po 4khz bych se držel crutchfield a pak napodobit B&K
o 17.10.2016, 15:48 | michal v | Upraveno: 2016-10-17 15:52:58
hifimaniak: Ďakujem aj tak.. ..ak by si našiel, daj prosím vedieť! ;-)

TomasT: zatiaľ to nemám plne rozchodené a nastavené, takže ťažko popisovať zvuk. A samozrejme - ak by to aj hralo - ťažko hodnotiť samotné DSP, lebo počúvaš zdroj signálu (zatiaľ tam nemám namontovaný plánovaný buffer, takže to dočasne ťahám spoza TDA-čka na hi-level vstupy toho Mosconi), procesing, zosilovače, meniče a akustiku auta.. ..a výsledok je ešte výrazne ovplyvniteľný nastavením toho dsp a "kvalitou inštalácie"..
Hodnotiť separátne len jednen komponent v celej neznámej zostave dokážu len najfajnovejší hajendisti (robí sa to na pinkflojdoch - samozrejme).. :-)))))

Digi konce mi principiálne trochu smrdia, ale keď vidím merania Hypexov, novších Alpine, digitálnych ARC, Clarion.. ..a uvedomím si technickú realitu, tak musím napísať, že moderné digi konce sú do auta plne dostačujúce a že keď sa auto pohne, tak rozhodne nebudú najslabším článkom zostavy! 8-)
Samozrejme, všetko sa dá spraviť zle (kvantum shitov medzi A/AB/B aj D zosilovačmi), ale ja radšej malý nehrejúci digi ampík, ktorý neuberie z kufra. ..ak by som niekde uvažoval nad AB, tak na výšky v prípade nejakých multi-amp zostáv.

Resampling neviem, kde myslíš..?? Ja idem z rádia analógovo, potom mosconi dsp má na vstupe AD, ide procesing, potom DA (na 48kHz) a potom zosiky..
Samozrejme, ideálne by bolo ísť z rádia SPDIF-on, digitálne rovno do procesingu, a najlepšie ak by pracovali na rovnakej vzorkovacej Fr (resp. celom násobku), to je dnes ale skôr scifi, lebo k dispozícii sú 48/96/192kHz procáky, a drtivá väčšina nahrávok je 44.1 kHz..
..a to nepíšem o tom, že regulácia hlasitosti bude na 99% dnešných rádií v digitálnej doméne.. ..jednoducho je to celé silne "nehájendové" už od úplného začiatku! :-))))

TAS: neviem čo tou skratkou myslíš.

Osobne by som to ale nehrotil - imho rozhodujúca pre výsledok bude kvalita na akustickej strane (meniče, ich umiestnenie, inštalácia, tlmenie auta + samozrejme nastavenie dsp).. ..zosikmi/procesingom/zdrojom signálu to už potom musíš len "nedodrbať". :-)

Inak sa snažím byť realistický - uvedomujúc si totálnu nevhodnosť interiéru auta na vernú reprodukciu, a desivé hlukové pozadie pri jazde (v porovnaní so studio/hifi setupom).. ..preto to aj skladám z bazárových komponentov (zosiky), a L7 komponentov z poľských rozoberačiek (repro). :-)))) Vraziť do toho haldu peňazí je imho nehodné zodpovedného otca rodiny. :-)))))


Minulý týždeň som spravil pár úvodných meraní, od ktorých sa chcem odraziť, a moje postrehy sú zatiaľ nasledovné:

1) dva 8" logic7 basáky pod sedačkami - ak sú napájané aspoň stredne výkonným zosikom (v mojom prípade cca 200 W do každého), dokážu spraviť (pre mňa) naozaj dostatočný akustický tlak. Merania ukazujú, že v zavretom aute to hrá s prehľadom od najnižších frekvencií s akceptovateľným skreslením. Čiže ak človek neplánuje nejaké desať-hertzové dubstepové orgie, tak je imho takáto "bežná bmw konfigurácia" na POSLUCH HUDBY (!!!) plne dostačujúca.
Neviem odhadnúť koľko litrov majú bmw podbehy (ktoré sú tu ozvučnicou), a koľko na spodku ešte pridá "room gain" malého priestoru kabíny, ale imho to funguje ok.

2) basové meniče pod sedačkami - ak idú bez výhybky (pri úvodnom meraní) - hrajú frekvenčne prekvapivo výdatne aj stredy a výšky. Priznám sa, že pri meraní som si najprv myslel, že som kompletne nevypol "vrchy".. :-) To čom som intuitívne očakával - že sedačka bude slušne účinným akustickým filtrom sa nakoniec nekonalo (resp. účinok bol podstatne menší než som očakával). Pre uspokojivý výsledok ich treba naozaj deliť dosť strmo - nasadím minimálne 24db/oct.

3) originálne logic 7 stredobasy (BMW-ácke série E a F) - či už tie "čierne kevlarové" (imho lepšie), alebo strieborné hliníkové, majú prekvapivo slušné priebehy skreslení! :-o ..dole sa to samozrejme zhoršuje, ale to sa od 4" meniča dá čakať. Ak prihliadame na skreslenia, tak ako vhodné delenie medzi 4" vo dverách a 8" pod sedačkami sa ukazuje cca 150-170 Hz - čo je cca o pol až celú oktávu vyššie, než som povodne odhadoval.. ..uvidím, čo na to povie ucho.. :-)

4) hliníkové logic7 výškáče nie sú zázračné, ale imho to dostačuje. Difuzorík/fázový nádstavec tam síce nefunguje tak dobre, ako na niektorých starých seasoch, alebo "keramických" eton-och (vidieť na smerovkách v horných dvoch oktávach), ale oproti priemerným "handrákom", ktoré som mal zatiaľ pod rukou, je to silný nadpriemer! :-) Kúpiť sa dajú "francúzske" a potom sa to robilo na Ukraine.. ..mám obe verzie - keď bude čas, tak asi zmeriam, ktoré sú lepšie, a osadím ich dopredu. Prevedením sa javia trošinku lepšie francúzske. Za cenu, za ktorú sa dajú zohnať z vrakov z polandu, sú naozaj transgalaktické! 8-)

5) cieľová "target krivka" typu B&K rozhodne nebude svojou "strmosťou" dostačovať. :-) Má to stále veľmi diétne basy. Sklon bude musieť byť väčší. Ak som si to ladil len tak "na ucho" tak rozdiel medzi basmi a výškami mi vychádzal okolo 15-20dB, aby tie "proporcie" boli subjektívne OK.. ..a to som teda nečakal! :-o

6) target krivka pre stojace vozdilo je výrazne iná ako pre idúce.. ..v mojej malej - stredne odhlučnenej E87 - to chce pri jazde pridať basy o cca 6dB a výšky o nejaké 4 dB, oproti tomu, čo sa subjektívne javí "akurátne" stojac v garáži.
Keďže svoje auto počúvam skôr počas jazdy - bude to na parkovisku/krizovatke/v garáži dosť prebasované. Tu sa javí ako naozaj dobré riešenie, to, čo robí bmw v drahších firemných soundoch - ekvalizácia závislá na rýchlosti jazdy. :-o Pre naozaj "prakticky fungujúcu" inštaláciu by to jednoducho chcelo dsp procák, ktorý by mal z auta (MOST) (alebo vstavaného gps) info o rýchlosti, a vedel by voliť parametre podľa nej.. ..imho subjektívne prínosná by pri jazde bola aj expanzia tichších pasáží, lebo (zabudnime teraz na vernosť) tie sa pri vyšších rýchlostiach strácajú v hlukovom pozadí.

mm
o  Zpět  o  Nahoru
o
 

Vložit nový příspěvek do fóra


  Pro vložení příspěvku musíte být přihlášen/a.
Stránka vygenerována za 0.3457 sekund.