Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi

Články /Rady a návody

oFiltry HPF a LPF na zesilovači (pro úplné začátečníky)

Tento článek bude opět věnován začátečníkům. V minulém článku jsem sliboval něco o HPF a LPF. Tak tedy hurá do toho. Opět se budu snažit popsat toto téma velmi obecně. Pro detaily si opět nechám prostor u dalších článků.

Nejdříve trochu nutné teorie. Signál, který chceme zesílit, v našem případě zvuk, obsahuje informace v šířce pásma od nejnižších, přes střední až po vysoké frekvence. U hudebních nástrojů je frekvence vnímána jako výška tónu. Basový buben a basová kytara mají nízko položené tóny a jejich frekvence bude začínat na spodním okraji pásma. Střední tóny, například zpěv nebo malé bicí nástroje budou ležet ve středním pásmu a logicky například činely budou ve vysokém pásmu. Nejlépe rozklad vysvětlí tato ilustrace. Berte ji prosím velmi obecně a velmi přibližně.

 

 

Zkusme si nejdříve vysvětlit filtr LPF (Low Pass Filter). Tento filtr propouští jen nízké frekvence. Jeho použití je v autohifi asi nejrozšířenější. Používá se na zesilovači pro subwoofer. Po subwooferu chceme, aby hrál nízké frekvence – basy a subbasy, rozhodně je nežádoucí a naprosto zbytečné, aby z něj šly střední tóny a takzvaně „zpíval“. Jak toho tedy docílíme? Zapneme LPF filtr. Jak na to? Zesilovače mohou mít několik typů provedení těchto filtrů. Zkusme si představit zesilovač střední třídy s kombinovaným filtrem. Řekněme, že ovládací prvek by mohl vypadat nějak takto:

 

 

V tomto vyobrazení je filtrování vypnuté. Přepínač je na pozici „FULL“, což znamená, že zesilovač bude zesilovat všechny frekvence, od nejnižších až po nejvyšší. Pokud k zesilovači připojíme již zmiňovaný subwoofer, musíme použít LPF filtr. Ten zapneme přesunutím přepínače do levé polohy. 

 

 

Po zapnutí LPF filtru je ještě nutné nastavit dělící frekvenci na otočném ovladači (trimru). Dělící frekvence je kmitočet, na kterém dochází k rozdělení pásem mezi reproduktory. Jak tedy dělící frekvenci nastavit? Věřte tomu nebo ne, ale podle sluchu. Aby se ladění podařilo, je dobré nejdříve pochopit hodnotu dělící frekvence (Hz). Při zapnutém filtru LPF a nastavení na hodnotu 50Hz, bude subwoofer hrát od nejnižších možných frekvencí, které umí zahrát až po tuto zvolenou frekvenci tóny stejně hlasitě, pak dojde k postupnému útlumu, který vzrůstá s frekvencí. Této vlastnosti se říká strmost (k tomuto tématu se podrobněji dostaneme v dalších článcích, nyní jen aby bylo jasno - útlum je pozvolný). Nastavením otočného ovladače do určité polohy vlastně jakoby úkolujeme zesilovač, do jaké frekvence bude zesilovat a subwoofer hrát. 

 

 

 

Z ilustrace jde vidět, jak se bude filtr chovat. U dělící frekvence dojde ke zlomu a postupnému snižování hlasitosti vyšších frekvencí. Jakou zvolit správnou dělící frekvenci a jak ji nastavit? Postupujeme od nejnižší frekvence, v našem vyobrazení na 50ti Hz. Ze subwooferu se budou lynout jen velmi nízké frekvence, potupným zvyšováním hodnoty se budou přidávat vyšší tóny. Nastavujeme na hodnotu de ucha, kdy nám bude zvuk připadat přirozený. Teoreticky bychom měli skončit někde pod 100Hz. Při vyšší dělící frekvenci začne subwoofer hučet a znít přinejmenším divně. 

 

Filtr HPF (High Pass Filter, který propouští jen vysoké frekvence, se chová přesně obráceně. Používá se na zesilovači pro pohon ostatních reproduktorů (předních a zadních). Proč tento filtr používat? I sebelepší středobasový reproduktor (ve dveřích, v platu) neumí zahrát úplně nejnižší frekvence. Pokud bude zesilovač do středobasového reproduktoru posílat i ty úplně nejnižší frekvence, membrána se sice bude u těchto tónů hýbat, ale zvuku bude minimálně nebo skoro žádný. Reproduktor tak bude zbytečně namáhaný a zesilovač se bude zbytečně snažit zesilovat něco, co bude naprosto zbytečné. Výsledkem bude zvýšená spotřeba el. proudu, který by mohl  třeba chybět zesilovači pro subwoofer. 

 

Pro nastavení HPF filtru přesuneme přepínač do pravé polohy. Nastavením dělící frekvence nyní říkáme zesilovači ne do jaké frekvence bude hrát (jako u subwooferu), ale od jaké zvolené frekvence bude zesilovat všechny vyšší frekvence stejně hlasitě. 

 

 

Jak tuhle dělící frekvenci nastavit? Také podle sluchu. Nejdříve vypneme nebo odpojíme subwoofer, pokud je přítomen. Nastavíme na pomyslné stupnici hodnotu cca 100Hz a pustíme hudbu na rozumnou hlasitost. Bude zřetelné, že reproduktory nebasují, nebo že bass bude hodně plytký a nevýrazný. Plynule nastavujeme nižší hodnotu a posloucháme změny. Postupným snižováním hodnoty dělící frekvence budou basy nabývat na objemu a budou zřetelnější. Zastavíme se u hodnoty, kdy už nebude slyšet žádná změna a z reproduktorů už nebudou slyšet hlubší basy. Doporučuji vystřídat několik žánrů hudby. 

 

Při použití více zesilovačů, při kombinaci například předních reproduktorů a subwooferu použijeme u basového pásma takzvaný překryv. V autě není basů nikdy dost a okolní hluk při jízdě hodně nízkých tónů přehluší. Překryv nastavíme tak že LFP filtr pro subwoofer bude mít vyšší hodnotu než HPF filtr pro ostatní reproduktory. 

 

 

Výsledkem bude jev, který sečte hluboké tóny, které budou vycházet jak ze subwooferu, tak i ze středobasových reproduktorů a pocitově bude basů více. 

 

Doufám, že jsem začátečníkům alespoň trochu pomohl při základním ladění. 

 

Miloslav Janda aka Milhauzz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stránka vygenerována za 0.0181 sekund.