
Navštíveno 3978x


23.11.2006, 16:24 |
imax Zdar lidi
Chci se zeptat, jestli muze nespravnej olej posrat motor. Jako chapu ze do auti nebudu davat co mne napadne, ale mam ted Castrol GTX 5W 30 fulll syntetic a borec v servise mi poradil abych tam daval spis 10W 40, prí ze ten Castrol je moc ridkej. Odporucanej je taky 10W40, tak ted nevim jestli si ted nejak neseru motor???
jaký auto, motor, jezdíš krátké nebo dlouhé tratě?..???Bere olej?

23.11.2006, 16:56 |
imax sakra sem zapomnel napsat ... Benzin 1,4i je to na jezdeni prevazne po meste na kratke trasy!! ne olej nebere

23.11.2006, 17:06 |
Beda | Upraveno: 2006-11-23 17:07:35
sorry, ze ti sem lezu, ale muzete mi poradit jestli je lepsi plna synt. nebo polosynt. do Pola 1.9TDi 81kw r.v.2000? Take spis na kratke trasy po meste, olej nezere, dik
to zalezi na tom kolik maji ty motory najeto a co je tam za usazeniny jak jsou na tom tesneni jako nic horsiho se stat nemuze nez to ze ridsi olej 5W zustane na silnici protoze rozpusti usazeniny a vytece nejakou tou netesnosti nebo muze povolit krouzky a ten motor olej zacne zrat
nechapu proc do TDi cpat plnou kdyz je predepsana polosyn a jeste ten olej s prodlouzenym intervalem vymeny navic je to nizkoobratkovej motor takze je to bv TDi i zbytecny
pokud nekdo chce prejit na ridsi olej tak se da tak ze se zkotroluje stav udela se vyplach as pak jdyz jsou streva upne cisty se naleje lepsi ale pokud motor maka na to co se do nej lilo cely leta lejt dal
Machca : neni tdi jako tdi ... u PD by jsi s beznym olejem dlouho nejezdil...
osobne leju do "normos" tdi (rotacni cerpadlo) Pentosin 5W-50...

23.11.2006, 21:58 |
Machča | Upraveno: 2006-11-23 21:59:19
Lukaash : no vzdyt pisu ze by mel mit tu VW specifikaci Long Life ale to cislo se mi nejak vytratilo z hlavy ja jen ze jestli tam byla lita polosyntetika tak bych ji tam lil i dal a PD nemam rad :-)
machca: no co pises ty sedi, az na to ze kdyz ni prisady plne syntetickyho oleje na ktery neni motor'zvyklej' rozpoustej usazeniny...tak ani tak nevadi ze je rozpusti nekde kde to zacne tect...ale muzou se uvolnit ve spalovacim prostoru a kousky karbonu...celkem dost tvrdyho asi valci a pistu neudelaj moc dobre......
BTW: u motoru TDi ani tak nejde o mazani motoru...ten se fakt moc netoci...ale o mazani (a chlazeni) turba...ktery uz se toci sakra hodne........
jak se olejem uvolněj kousky karbonu ve spalovacím prostoru ??? :o))))))
jinak takový ty řeči rozpustí ti to karbon a ten ucpe mazací cesty, nebo přestaně Ti auto těsnit - to jsou akorát pohádky pro malý automechaniky před spaním aby se měli čeho bát, za celou dobu co se zajímám o auta sem se nesatkal s nikým komu by se něco takovýho stalo, nikdy sem neviděl motor kterej by měl takový úsady, že by se něco podobnýho mohlo stát ...
jinak určitý auta jsou háklivý na jinej než předepsanej olej u Mazdy jsou to V6 motory tam odejdou hydra ...

24.11.2006, 06:55 |
Daryl (A)
nechapu co je to za dotaz ... leju tam to co mam v manualu k autu, ne ? Proste to co tam predepsal vyrobce.
MZ28: to s tema usadama asi platilo hlavne v dobe kdy se prechazelo z mazutu na 15W40 :-)
jinak taky bych tam lil co si mysli vyrobce
asi tak. Drzet se oleju predepsanych vyrobcem. Pokud chci na necem usetrit muze se mi to rychle vratit.
Ja teda v dodavce menim olej po 10 000t km a pouzivam jinou specifikaci nez je psana vyrobcem, ale to proto, ze proste nechci mit vymenu oleje po 30 000km i kdyz s olejem na prodlouzeny vymeny.
Kazdej mi muze rikat cokoliv, ale kdyz jsem vydel jaky sracky se pak z tech dieselovejch aut vypoustej, tak proste nic pro me. Videl jsem co teklo z auta ktery melo predepsany vymeny 60t km, mazut, humus.
To co rika Maraduer neni tak uplne pravda, zrejme nikdy nevidel co udela kdyz do auta ktery jezdilo na polosyn nebo mineral olej naleje clovek plnou syntetiku. Ta je skutecne agresivnejsi a rozpousti usazeniny a necistoty, takze po takovym prechozu je ta plna syntetika po 1000km zrala na vymenu.
mno mě by jen zajímalo kde se tam vezme - já jen že teď mám rozebranej motor co má najeto 250 000+ a uvnitř nejsou stopy po žádnějch karbonovejch povlacích apod je to motor z roku 93 a jezdilo na minerál, na stěnách motoru jako spodku absolutně vůbec nic takže tyhle povídačky mi přijdou zcestný a nebo ano platí to pro nějaký megastarý motory (zajímavý že ty usazeniny člověk nenajde ani na OHV motoru kterej má nakroucíno 500 000 mil) a nebo motory kde majitel zanedbává výměnu, ale u fungujícího motoru - výměnách oleje po 10 000 tam žádnej karbon prostě nikde není ..
jo ja vim cim to je............
to bude tim ze to mas zase americkej motor urcite, ze jo??
To by me zajimalo proc na nich Ty delas decarbonizaci tou vodni mlhovinou, zbytecna prace ne?

24.11.2006, 14:11 |
ajsik | Upraveno: 2006-11-24 14:15:38
imax: ve 130 jsme vymenili olej z 10W40 total quartz 7000 na 5w40 total quartz 9000 ... behem par tkm zacal prusak oleje pod hlavou a za 15tkm KO tesneni pod hlavou ... a uplne stejny motor jako tvuj TU3JP ... rozpustili se usazeniny bylo hotovo ... oprava 10000kc protoze zaroven odesel i tim tlakem chladic ....
vymenou spotreba neklesla a nemelo to vubec zadny prinos....a mimo to bych tam cpal to co rika vyrobce cena je stejna a nevidim duvod tam davat cokoli jineho,
treba u HDI splnuje Total quartz nejakou pridavnou normu prave kvuli HDi

24.11.2006, 14:18 |
ajsik daryl: njn tady si v cesku ... jinak tu vymenu si pral otec aby se motoru jelo lepe ... ale zase zkusenost je zkusenost ze :-) tu nikde nekoupis...

24.11.2006, 16:06 |
imax AJSIK dekuji!!! ... takze to ma vliv, no jak sem psal ted tam mam 5W30 Castrol GTX ( taky tatka nalil pro zlepseni chodu), tak asi podle toho co si napsal bude lepsi se vratit na 10W40? nebo ostat pri tom puvodnim???
Jinak ten Castrol se tam pouziva uz dlouho a motor ma neco malo pres 110tkm ... a auti je na kratke trasy a obcas dostane na kotel

24.11.2006, 17:46 |
ajsik no my jsme se ani nestihli vratit pred vymenou to slo do kytek ... :-/ meli jsme interval 30tkm, ale motoru se nic nestalo dalo se nove tesneni a jezdil krasne dal... spotreba 6,3-7,0 (kombinace dalnice/mesto), kdyz sel pryc mel 180tkm a nezral ani kapku oleje ...

24.11.2006, 17:47 |
ajsik imax vratit :-), paradoxne usetris za olej a hlavne opravy motoru...

24.11.2006, 18:20 |
imax | Upraveno: 2006-11-24 18:20:19
OK tak jdu setrit ... thx ajsiku
jo taky dik vsem za prispevky

24.11.2006, 21:21 |
erix7 (K)
ano muze, osobni skusenost ala Wankel

25.11.2006, 01:58 |
MarauderZ28 | Upraveno: 2006-11-25 02:00:52
for H-Honza: opět si pleteš pojmy s dojmy kamaráde, dekarbonizace motoru probíhá v horní části motoru nad pístem ve spalovacím prostoru, takže dekarbonizace nemá nic společnýho se zakarbováním motoru od oleje a splodin co proniknou pod píst toť ten základní rozdíl, jinak motor je to Japonskej Mazda ....
už vidím jak mi plná synta rozpouští karbon na pístu a na ventilech, na hlavě na sání a ve vejfuku, pokud to dokážeš tak jsi čaroděj ...
mel jsem predtim civic vti a tam jsem dal 5w/40,po 300km salky v haji-byl tam asi mineral:((
takze na tom asi neco bude
no ja používam 10W-40 místo 5W-40 a žádnej problém.
Maradeur: me se to u skodivky stalo, ze kvalitni olej rozpustil usazeniny z ty komunisticky sracky a zadrel sem motor...
Tvoje dekarbonizace mozna.
Akorat tim priznavas ze to co delas a na co tu lidi navadis je neuplna cesta.
Ten bordel - neni to jen carbon, se po motoru siri treba i v oleji, takze ho najdes na spodku motoru i na hlave. To co se dostane do sani pres odvetravani ventilovyho vika je jen cast toho vseho.
Dej mi vedet az budes delat vymenu oleje, zdarma Ti venuju pripravek na cisteni a proplach motoru, pak mozna pochopis o cem je rec.
Jinak zase super argumenty, urcite si u toho OHV motoru s 500 000mil stal a koukal na to vid?? :O)))))))))))))))))))
Nectu prispevky, ale ja leju do VTi 10W40 plnou syntetiku.. Agip Synt 2000, predtim tam byla plna synt. 5w40, ale to je zbytecne ridky a drahy..
proste 10W viskozita uni olej kdyz nevim co tam bylo predtim
a jinak cerna sracka z dieselu vytece uz po najetejch 5t kilometrech a zalezi na tom kdo je jaky prase treba uz jsem videl i lidi co jezdej dokud se jim neprasi z merky oleje
imax: jeste jednou, 5w40, nebo 10w40 je uplne jedno, 5w je ridci a je lepsi pro velke mrazy, protoze je ridci, 10 je naprosto stejny olej, ale hustsi, tedy v mrazech se hure dostava do vsech koutu motoru. Ale v nasich podminkach je 10W volba akorad.
Jeste dodatek: v dnesni dobe je nejlespi samozrejme plna syntetika a jestli se zvoli 5w, 10w, nebo 15w je dano tim, jak a kdy se s autem jezdi, jestli jen v zime, dal bych 5w, jestli jen v lete a sport - 15w60 v poho
jen teda predpokladam, ze uz vsichni vedi, ze plna/polo synt./mineral se neoznacuji v kodu oleje..
ano můžeš si dojet prohlídnout tak cca 6 těhle motorů k Aleši Fišarovi z Liběšic - dělá starý ameriky rád Ti ty motory ukáže tak jako je ukázal mě ... Jinak k dekarbonizaci - já nikdy neřekl, že čistím spodek vždy a pouze sem mluvil o spalovacím prostoru, kde se usazuje karbon z hoření směsy ...
Jinak říct že nej je dnes plná synta je kapičku zavádějící neb rozdíly v kvalitě mezy min. a syn. jsou minimální, hodím sem link na diskuzy na TF se to probíralo a byly tam šikovný odkazy s informacema ...
ještě jedna věc hustej/ řídkej olej ono není vůbec rozhodující to jak moc tekutej je když ho lejete do motoru, ale jakej je (viskózní číslo) při zahřátí na svojí provozní teplotu ...
tebe by nezajimalo jak je hustej/ridkej kdyz rano v -10 nastartujes motor? :-) jinak doporucuju pouzivat to co predepsal ten blbec vyrobce, kterej ty motory nejakou mrzkou dobu testoval, nez je sveril ceskym pokusnikum do pracek :-) jedinej smysluplnej zasah vidim ve zkraceni doby mezi vymennou, u sport a T motoru je 10tis max, u modernich dieslu max 20tis, 30tis je uz lakadlo na lidi a predpoklad zmeny majitele pred najetim +/- 3kil
jasně já to myslel jako tak obrazně že když tenhle olej oproti támhle tomu se jeví při plnění řidší nemusí tomu tak pak bejt ve finále :o) jinak na www o Nissanu S14 doporučujou výměny oleje po 5000 km u neupravenýho motoru a po 3000 u upravenýho motoru, to jen pro zajímavost ...
jasně, myslel jsem samozřejmě např. ..0w je řídkej a 10w hustší, dle toho jak to teče nejde nic určovat..
Jestliže někdo o motorových olejích neví téměř vůbec nic, potom určitě ví alespoň to základní – že existují motorové oleje minerální, polosyntetické a syntetické. Ti, kteří jsou pevnější v kramflecích, to ještě trochu vylepší a používají termíny jako „plná syntetika “ nebo „obyčejný minerál“. Důležité je,že si všichni rozumějí a domluví se k všeobecné spokojenosti. Ono se ale ani nejde nedomluvit. A si dáte do motoru jakýkoliv olej, motor bude buďto jenom spokojený nebo hodně spokojený. Je to jako v případě Járy Cimrmana – v motorových olejích se totiž těžko šlápne vedle.
Motorové oleje jsou dnes pouze dobré nebo ještě lepší, samozřejmě pokud vyloučíme levné oleje pro staré a ještě starší motory. A je úplně jedno, jestli jsou takové nebo makové. Já si dovoluji při plném vědomí tvrdit, že v maloobchodním prodeji neexistuje ani jeden plně syntetický motorový olej. Každý olej má menší či větší podíl minerální složky, i když je na etiketě napsáno „syntetický“ nebo „plně syntetický“. Některý výrobce na etiketě alespoň uvede např. „vyrobeno syntetickou technologií“,„vyrobeno HC technologií“, „vyrobeno HT syntézou“ či nějak podobně, jiný stále trvá na plně syntetickém oleji. Vím spolehlivě minimálně o jednom případu oleje SAE 5W-40 známého výrobce, ve kterém není ani stopa syntetického oleje, přesto se na etiketě skví text „plně syntetický“.
Ještě větší zmatek v pojmech syntetický a minerální vznikl zejména v posledních pěti letech, kdy po nešťastném rozhodnutí amerického úřadu pro reklamu začaly být jako syntetické označovány i kvalitní minerální oleje. Technologie výroby minerálních olejů už opravdu došly tak daleko, že vlastnosti kvalitních minerálních a syntetických olejů se téměř vyrovnaly. Jedná se tak o neustálý boj obchodníků, kteří by „syntetický olej “ říkali nejraději téměř každému oleji, protože zákazníci na to dobře slyší, a chemiků, kteří vyvíjejí technologie a vyrábějí oleje.
Fenomén syntetických, polosyntetických a minerálních motorových olejů se projevuje i v tom, že těmito termíny jsou často určovány jak viskozitní vlastnosti, tak i kvalita olejů. Přitom to spolu ale vůbec nesouvisí. Z minerálních olejů lze namíchat olej s jakoukoliv viskozitou, ale ta přece nic neříká o kvalitě oleje.Výkonové vlastnosti, tzn.kvalita olejů, jsou dány především použitou aditivací. Ta je rozhodující pro konečnou kvalitu motorového oleje. Samozřejmě, že také záleží na kvalitě základových olejů, ať už syntetických nebo minerálních, kterých máme několik typů s různou kvalitou. Ale to už bychom zabíhali příliš do podrobností.
Kvalita oleje je zřejmá především ze specifikací uvedených na etiketě obalu. Vezměme si jako příklad oleje SAE 15W-40, 10W/40, 5W-40 a 0W-40. Všechny mohou mít výkonovou specifikaci ACEA A3/B3, příp.i B4. Z toho je zřejmé, že výkon, kvalita a životnost, např. olejů SAE 15W-40 a 5W-40 či 0W-40, může být naprosto stejná. Rozhodně tedy neplatí, že čím je údaj xW nižší, tím je vyšší kvalita a životnost oleje a olej vydrží v motoru déle. To je naprostý nesmysl. Oleje SAE 0W-40 či 5W/40 mají lepší viskozitní vlastnosti, rychleji se v motoru dopravují na všechna mazaná místa, ale kvalitou a životností jsou stejné jako oleje SAE 10W-40 či 15W-40, tj.úspěšně prošly stejnými motorovými testy, kde všechny dosáhly vyhovujících výsledků.
Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku. Povede se to i nám?
Každý výrobce motoru či automobilu doporučuje určitý typ motorového oleje pro periodické výměny. Je třeba znovu zdůraznit, že typ motorového oleje a interval výměny doporučuje výrobce motoru a ne výrobce oleje.
Interval výměny
Doporučený interval výměny motorového oleje udává výrobce motoru jako maximální. U dnešního vozového parku převažuje interval 15 tis. km, u nových automobilů je vidět snaha o prodloužení výměnného intervalu na 20 tis. km až 50 tis. km. Tradiční 15ti tis. km interval je třeba ovšem také považovat opravdu za maximální. U automobilů provozovaných v městském provozu či na krátké trati s častým studeným startem je nutnost snížit výměnný interval na přibližně 10-12 tis. km a nepovažovat 15ti tis. interval za nějaké dogma. "Kvalitnější" olej nevydrží déle než "méně kvalitní", protože výměnný interval je dán kromě jiného i konstrukcí motoru, typem spalováním paliva, konstrukcí palivového a vzduchového filtru atd. Nečistoty v motorovém oleji (saze, prach) jsou mnohdy hlavním důvodem výměny oleje, ne chemická degradace samotného oleje. Proto zejména u starších motorů není vůbec efektivní používat kvalitnější oleje než před lety předepsal výrobce a už vůbec se nevyplatí prodlužovat výměnný interval oproti doporučenému, protože "... dnes máme přece lepší oleje".
Doporučený motorový olej
Zde je třeba zdůraznit, že výrobce motoru nedoporučuje určitou viskozitní třídu oleje (např. SAE 10W-40). Tu si musí volit každý uživatel sám podle toho, pro jaký provoz automobil potřebuje (městský provoz, krátké trasy, dlouhé trasy po dálnici apod.), zda chce šetřit palivo (lehkoběžné oleje), či podle toho, jakou má spotřebu oleje (viskóznější oleje pro utěsnění pístu ve válci).
Výrobce nedoporučuje ani to, zda olej má být syntetický či polosyntetický či minerální. To se nikde nedočtete. A už vůbec nelze doporučovat určitého výrobce oleje, to by měl obchodní soud okamžitě práci. Jiná otázka ovšem je, s kým mají smlouvu autorizovaní prodejci automobilů či příslušné autoservisy.
Jediný předepsaný parametr motorového oleje je jeho výkonová specifikace. Součástí každé výkonové specifikace je i požadavek na minimální vysokoteplotní viskozitu (HTHS - High Temperature High Shear). To je jediný viskozitní parametr, který výrobce motoru doporučuje a který by vždy měl být dodržen.
U většiny značek automobilů je výkonnost oleje doporučována podle klasifikace ACEA, většinou A2/B2 a A3/B3, příp. i B4. Tyto specifikace splňují dnes téměř všechny běžné motorové oleje, pokud vyloučíme oleje pro starší motory (známý Mogul Super či M6 a další). Někteří výrobci spoléhají na vlastní klasifikaci motorových olejů, nejznámější případ je koncern VW. Oleje na našem trhu jsou však uzpůsobeny i těmto specifikacím a je opravdu z čeho vybírat. Otázka je ale, jestli je nutné vybírat. Rozumím třeba tomu, že každý má svou oblíbenou značku oleje, ale nelze tvrdit že ten a ten olej je kvalitnější nebo dokonce nejlepší. Vždyť všechny oleje se stejnou specifikací splnily úspěšně stejné motorové testy. Jak ty testy splnily, s jakou rezervou, to ví pouze výrobce oleje, nikoliv už konkurenční firma a už vůbec ne běžný spotřebitel.
První olejová náplň
Výrobce automobilu volí motorový olej pro první náplň nového vozu na základě výběrového řízení. Rozhodující je výkonová úroveň oleje (ACEA či např. VW specifikace) a cena oleje. V žádném případě nelze říci, že značka a typ oleje první náplně je ten nejvhodnější olej pro daný automobil. Většinou je z předložených nabídek vybrána ta nejlevnější nabídka. Nízká cena nabízených olejů ovšem nesouvisí s kvalitou oleje, ale s obchodní strategií olejářské distribuční firmy. Výběrová řízení se konají periodicky, určitá značka a typ oleje nejsou nutně svázány s určitým typem automobilu. Uživatel automobilu si pak zvolí svoji značku a typ oleje sám nebo tento výběr přenechá autoservisu. Pro první výměnu lze pak použít jakýkoliv motorový olej s doporučenou výkonovou specifikací
O viskozitních specifikacích motorových olejů a významu značení toho bylo již napsáno hodně. Z internetových citací však vyplývá, že obecné povědomí o tom, co znamenají viskozitní údaje SAE, je stále velmi špatné a jsou z nich vyvozovány nesprávné závěry. Proto snad nebude na závadu, když si všechno v krátkosti připomeneme.
Nejprve je nutné zdůraznit, že viskozitní údaje nemají nic společného s kvalitou či životností oleje, ani s kvalitou mazání, ani s tím, zda je olej syntetický, minerální či nějaký jiný. Viskozitní údaje podávají informaci o tom, jak lehce či obtížně lze olej dopravovat na potřebná místa, jak moc je olej tekutý, řídký či hustý. Odborně se tomu říká čerpatelnost a viskozita oleje. Čerpatelnost oleje se měří při záporných teplotách až -35°C, viskozita se měří při 100 °C, tedy přibližně při provozní teplotě oleje.
Zimní číslo
Viskozitní specifikace má většinou tvar např. SAE 15W-40, SAE 5W-40, SAE 0W-30 apod. První číslo udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách, tj. čerpatelnost oleje. Čím je toto číslo nižší, např. 5W či 0W, tím bude olej tekutější v zimních mrazech a tím lépe ráno nastartujeme studený motor a rychleji se také olej dostane na všechna potřebná místa. U studeného motoru to v zimě může u oleje SAE 15W-40 trvat třeba i 20 sekund, zatímco u oleje SAE 0W-30 při stejných podmínkách pouze 1 sekundu. Dnes se stále více prosazují motorové oleje s co možná nejnižším zimním číslem. Důvodem je lepší ochrana motoru při studených startech, kdy na kritických místech motoru není ještě dostatečné množství oleje.Čím dříve se motor celý promaže, tím méně trpí a tím se zvyšuje jeho životnost.
Letní číslo
Druhé číslo informuje o viskozitě oleje při přibližně provozní teplotě oleje. Čím je toto číslo vyšší, tím je olej při provozu automobilu hustší a tím větší klade odpor proti vzájemnému pohybu třecích ploch. V dobách jednosezónních olejů se udávalo pouze toto číslo. Jestliže tedy máme oleje SAE 15W-40, 10W-40 a 5W-40, při provozní teplotě budou mít všechny tyto oleje stejnou viskozitu a nebude mezi nimi v tomto směru žádný rozdíl. Rozdíl bude pouze v tekutosti a čerpatelnosti při nízkých teplotách.
Viskozitní index
Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru. V motorech, i s turbodmychadlem, s běžnými nebo i mírně zvýšenými otáčkami je použití těchto olejů zcela zbytečné.
Spotřeba paliva
Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby oleje. U automobilů s krátkým ročním proběhem (do 10 tis. km) či pro převažující mimoměstský a dálniční provoz je pak ekonomicky účelné volit oleje např SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je dobré také zvolit v případě zvýšené spotřeby motorového oleje, kdy pomohou dotěsnit píst ve válci a mohou tak přispět ke snížení spotřeby oleje.
Toť aspoň to základní z chytrých inet stránek.

26.11.2006, 23:11 |
SilverGhost | Upraveno: 2006-11-26 23:12:00
Toť aspoň to základní z chytrých inet stránek
autor: Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
s tím posledním odstavcem absolutně nesouhlasím "Spotřeba paliva" po nalití týhle řiďotiny do V6 Motorů od Mazdy ten motor po ujetí pár tisíc km pošleš totálně do hajzlu - odrovnáš hydra a rozvodový kola na vačkách to jaksi panu CSc uniklo ....
a ještě jeden dotaz - pokud použiju řidší olej nebude mi pak olej pumpa dávat menší tlak ???
No podle mě jsou všechny oleje při provozní teplotě stejně řídké. Jenom ráno, když přijdeš a nastartuješ, tak olej s nižším číslem bude řidčí a rychleji se dostane do všech potřebných míst.
hlavne viskozita opravdu neni meritkem kvality oleje .........
jak můžou bejt stejně řídký když maj při zahřátí na 120 stupňů naprosto rozdílný viskózní číslo ...

27.11.2006, 20:20 |
imax woe ... tak tohle to bude na dlouho, ale jen tak dal kua lepsi nez skola :)))
jinak jestli je hodnota hlucnosti pri olejich s nizsi hodnotou viskozity vyssi (jak pise pan CSc s tou hlucnosti) , tak to znamena vyssi opotrebeni soucasti motoru na zakladu zvysenych vybraci ne????? Protoze jestli to tak neni, tak pan CSC jede proti sebe!!!!
treba i u italskej motoru jak se ted dozvidam je vymena u jiny znacky nez je Selenia doporucena vymena o 5tkm driv jinak taky odejdou hydra jak tu psal MZ28 o Mazde a o mazdach vim taky svoje