Já vím že se tu asi opakuju, poněvadž už jsem to sem psal v minulosti X krát, takže zkráceně - zapsat vozidlo do registru historických vozidel není vůbec složité, pokud:
a/ jeho rok výroby je max. 1982
b/ je natolik zajímavé a jedinečné, že si zaslouží být historickým vozidlem (např. se ho tedy nevyrobila serie 5ti milonů kusů)
b/ jeho stav je buď vzácně původní - neboli nálezový, i v nálezovém stavu musí být vozidlo schopné bezpečného provozu - světla, brzdy, geometrie, emise
c/ nebo jeho stav je "1A", tedy je po kompletní renovaci
d/ jeho vzhled a technická výbava odpovídá seriové specifikaci, v jaké vozidlo bylo v roce jeho výroby uváděno na trh, neboli v jakém stavu opustilo výrobní závod - tun/z/ing nepřípustný
e/ vozidlo je po technické stránce bezpečně provozuschopné (viz bod b/)
f/ vozidlo nebude užíváno k běžnému každonneímu provozu
g/ vozidlo nebude složit k podnikatelským účelům (ani vození turistů, atd...)
h/ samozřejmě nesmí být vozidlo přihlášeno v klasickém registru
pokud jsou hlavně tyto body splněny, musí majitel s vozidlem projít tzv. klubovou testací na historickou původnost - vybaví veteránský klub, mající k této činnosti oprávnění. Klubová komise má právo chtít po majiteli vozidla doložit veškeré sporné či nejasné údaje (např. doložit pravost VIN, doložit protokolem z STK že vozidlo brzdí a svítí, doložit způsob nabytí vozidla,....), klubové komisi samozřejmě majitel vozidlo fyzicky předvede. Pokud toto vše proběhne kladně, výsledkem je protokol o klubové testaci, se kterým se majitel obrátí na krajskou testační komisi příslušnou kraji, kde má hlášen trvalý pobyt, ta zkontroluje pravost a oprávněnost klubové testace a doporučí zápis vozidla do registru historických vozidel. S tímto rozhodnutím se majitel vydá na pověřené pracoviště v kraji, kde mu bude zápis vozidla proveden, budou mu vydány zvláštní RZ a průkaz historického vozidla, nahrazující u běžných vozidel tzv. malý techničák". V průkazu bude krajskou komisí vyznačena platnost testace - tato je 1 rok, vždy do 31.5. Silniční hlídka PČR i MP má právo datum platnosti vidět a pokud zjistí, že je prošlé, vozidlo se stává neprovozoschopné na pozemních komunikacích, úplně stejně jako v případě že by nemělo běžné vozidlo platnou STK. Připomínám, že za toto zjištění je i bodový, nejen peněžní postih. Prodloužení testace se provádí 1 x ročně, vždy do toho 31.5., a předchází mu fyzická kontrola vozidla komisí, zda během roku nebylo nadměrně opotřebeno denním užíváním či upraveno v rozporu s protokolem o testaci. Jo a vzhledem k novému zákonu - pokud hodláte vozidlo s již vydanými veteránskými RZ prodávat, nepoužívejte historické RZ v inzerci jako bonus k vozidlu, neboť jakmile vozidlo odhlásíte na nového majitele, platnost testace i RZ zaniká a nový majitel musí celou testaci absolvovat znovu, aby získal nové veteránské RZ "na sebe". V případě prodeje vlastně prodáváte vozidlo vyřazené z obou registrů (klasický i historický), tedy vozidlo nezpůsobilé provozu na pozemních komunikacích do doby, než projde novou testací a budou mu vydány nové RZ.
K tomu září - testovat se může - ty klubové části klidně, problém je trochu s úředníky a vyvolenými krajskými úřady, kde mají být průkazy a RZ vydávány, protože se řeší ještě nějaké zákonné niance a úředníci nedisponují průkazy a formuláři. Bylo nám slíbeno, že se to rychle vyřeší.
Historické vozidlo má samozřejmě nárok na sníženou sazbu povinného ručení, toto se uplatňuje u příslušné pojišťovny na základě předložení průkazu historického vozidla, ve kterém je právě uvedena platnost testace a podpis člena testační komise, který bude úředník pojišťovny porovnávat s podpisovými vzory poskytnutými kanceláří pojistitelů.
Br, to jsem se rozepsal, jestli chcete další podrobnosti, mail či ICQ, budu se snažit odpovědět a pokud budou dotazy stejné a množící se, udělám sem z nich výcuc....