
Navštíveno 9440x

Mám dotaz, stal jsem se majitelem D3100 a někde jsem viděl, že uváděli kolik má foták nafoceno. Jak je ožné to zjistit?
Pošli mě nějakou poslední vyfocenou fotku bez úprav klidně jen jpeg na mail a večer sem hodím číslo ;)
díky už sem to našel na netu byla nějaká aplikace. Celkem jsme čuměl že to z fotky pozná i seriové číslo fotáku to mě vcelku dostalo.
Jinak byla to 2038 což si myslím že je skoro nic.
A když jsme u toho. co jako začátečník dopořídit? někde sem narazil, že UV filtr, to by mělo být jedno z prvního.
Jak jinak udělat nějakou údržbu, aby věděl že je vše jak má být a čisté?
Díky.
Pokud to má fakt 2000 snímků, tak na čištění prď to nemá význam, to někomu ležel ve skříni. To už mám víc na své nové D90 a to nemám čas fotit. Klidně to pro kontrolu pošli ;)
UVčko, respektive klidně jen protector jako ochranu skla jednoznačně. Já to mám na obou sklech.
Kam to poslat? stačí to nahrát sem, nebo potřebuješ foto jakou soubor v mailu?
Origo nezmenšené foto v mailu jak jsem psal. Nevím zda to tady ty data zachová.
Tak skutečně 2038. To je fakt nové tělo ;)

23.10.2013, 01:45 |
Tweety_xx | Upraveno: 2013-10-23 01:45:37
Díky
A jak je to s těmi UV filtry? Podle čeho vybírat? Co tak čučím na ebay, tak se pohybují od 1.5 libry už přímo v UK. z číny od 1. Je to jedno. nebo na co si dát pozor.
Jaký máš objektiv? Seťák a nebo alespoň 18-105mm. U UVčka, respektive dnes u digitálu stačí jen protector záleží na kvalitě skla. Já mám pouze Hoya HD a i při testech jsem nepoznal vůbec žádný rozdíl.
Objektiv je tam ta klasika co bývá při koupi. tuším 18-55. Protektor myslíš co? jen to že tam prostě je sklo které ochrání přímo objektiv, takže je jedno jaký koupím?
Přesně tak, je to jen ochrana, která je extrémně odolná a čistí se lépe než čočka objektivu. Já to mám všude a nedávám na skla ani krytku, která při reportáži a rychlém tahání z batohu zdržuje. Rozíly tam jsou, měl jsem obyč Hama a ta dělala při bočním světle odlesky. Jinak na Hoyu za dobře třeba zde:
[ Link ]
Tuner#2
nevíš zda má 18-55 set stejnej průměr jako 18-105?
Pokud jo, tak mám doma protector na 18-105, což bych za pár korun (doslova) mohl poslat Tweety_mu_xx :o)
Zůstal mi po prodeji

23.10.2013, 10:22 |
walish | Upraveno: 2013-10-23 10:24:47
AllInOne: Nemá. 18-55 má 52mm a 18-105 má 67mm. Nicméně, já bych ho vzal, mám 18-105 :)
Díky, nebyl čas hledat průměry :o)
walishu, zétra ti sem frknu foto, ať se můžeš juknout co je to zač.
OK, díkes. Jinak ono je to vlastně asi jedno, co je to zač, spíš jen záleží na tom,aby to nezhoršovalo kvalitu fotek a jinak je to asi jedno.

23.10.2013, 13:12 |
DaveX Pokud walish nevezme, tak se hlásím do fronty :)
A da se na to spolehnout? Nejde to pocitadlo nejak upravit?
RadekFM: Přehráním SW se to nezmění. Změnit to možná půjde, ale jen v servisní menu a předpokládám, že ten kdo měl D3100vku s 18-55mm ani netuší co to je...

23.10.2013, 18:47 |
Tweety_xx | Upraveno: 2013-10-23 18:52:02
No já sem v UK, takže to přeposlání by stejně neklaplo :)
Jinak co sem rychle zkouknul ebay, taky tady se ty hoya pohybují na naše cca do 200 kč. takže to pořeším tady. a jestli je to jedno, možná koupím i nějaký ten obyč za libru pro porovnání :). Jinak jakých značek se nebát? nebo je to opravdu šuma fuk? Případně jaké další filtry si pořídit? chci toho využít dokud mám možnost tady v uk.
Jinak má význam taková ta clona co se dává na objektiv jako ochrana proti bočnímu slunci? nevím jak to popsat hodím foto.
[ Link ] A vzhledem k tomu že fakt začínám, ale chci se zeptat, jaký objektiv se kromě toho základu co byl s fotákem vyplatí pořídit? Aby to bylo tak nějak unoverzálnější.
Předpoklady focení: klasické dovolené, nějaké ty auto srazy (tady na to předpokládám vystačím s tím obyč) no a potom mám rád hory atd, takže předpokládám nějaké ty krajiny atd. plus co se namane a zaujme mě.
Jo a další dvě věci. možná to budou ale fakt lama dotazy. Ted sem byl něco zkusit. zapadalo tady slunko s jasnou oblohou sem tam mráček. vyfotil sem objekt, kdy sem v záběru měl kus bílého mraku. po vyfocení mi to na náhledu na displeji to nejbělejší místo blikalo černě. v pc je to ok. Co to je? je to nějaká chyba, nebo je to nějaký jev který na něco upozornuje?
A věc druhá, kdyyž jsem vyfotil přímo zapadající slunce, tak celá fotka je hodně tmavá, to mi u kompaktu nedělávalo. v čem je rozdíl, co je třeba nastavit jinak? Díky
Pro walishe.
Je to za cigarety ok?
Sry za ot.


23.10.2013, 21:39 |
Tuner#2 | Upraveno: 2013-10-23 21:40:54
Není Hoya jako Hoya, já mám výhradně řadu HD i polarizák a spokojenost. Ty levnější právě můžou dělat odlesky či zhoršovat proustnost světla.
Černé blikání byla signalizace přepalů, šipkou jde nastavit asi 6 druhů zobrazení od samotné fotky, přes exif fotky, právě přepaly a nebo fotku s histogramem.
Pokud byla fotka tmavá, tak to může být čímkoliv. Záleží jak máš nastaveno měření expozice, jaká byla clona/čas a zda jsi neměl třeba expozici staženou do mínusu.
Jinej objektiv určitě zahodit 18-55mm a koupit 18-105tku či případně starou 18-70mm. Tu používám já.
AllInOne: Jej, ty máš zrovna Tiffena? Tak to přenechám DaveX, já ho měl půjčený na zkoušku od kolegy, co ho pořídil a s tím mým objektivem si moc nerozumněl :(
Tuner: a ted prosím česky o těch přepalech. Jinak tady je foto té tmavosti jestli z toho něcco bude poznat. Jinak nastavení bylo na auto. nic víc nevím. foták je v nastavení z výroby.

Jo a jinak co ta clonka má to význym, nebo to je jen "machrovinka".
Případně jaké další ty filtry, a jaké další značky těch UV se nebát.
A nějaké vysvětlení laicky co těmi objektivy získám? Vím že se to dá najít. ale předpokládám že to dohledám po nějakém základním vysvětlení od vás.
Jinak ještě co se objektivů týče dočetl sem se o nějakých širokoúhlých na krajiny. Dá se tím fotit i normálně, nebo tohle je jedna z věcí, které jsou čistě účelové a na další focení nevhodné?

24.10.2013, 06:56 |
Zdeny60 | Upraveno: 2013-10-24 06:58:14
Doporučuji si občas něco přečíst na některém z fotogrqfických for, například fotoradce.cz a pod.
Přepaly ti vznikají tehdy,když překročíš dynamický rozsah čipu a ten pak není schopen správně zaznamenat nejsvětlejší oblasti. Na histogramu to poznáš na jeho pravé částí - je tam svíčka, která zasahuje až na pravou Y osu do maxima.
Řešení je buď tzv. násobná expozice (zvlášť exponuješ jasy, zvlášť stíny) a pak to spojíš v nějaké SW. Někdy pomůže pohrát si s korekcí expozice, nebo použít přechodvý filtr, kterým si obecně řečeno přitmavíš jasovou obast snímku, v tomto případě oblohu.
Jinak malé přepaly obvykle nevadí - zatímco pokud ti bliká celá obloha, je to špatně a na fotce v reálu je ta obloha pak bílá bez kresby.
Co se týká objektivů - pokud nejsi vyloženě vyhraněný na nějaké scény (například makro, zvířecto, portréty), kdy se hodí zaměřené objektivy (např. na zvířata teleobjektiv se stabilizátorem, na portréty nějaká 80-100m s co největší světelností kvůli hloubce ostrosti a další kombinace), pak si přištři a poři´d si použitá 16-80 VR a vystačíš na většinu aplikací.
Jak vypadají fotky z tohoto objektivu, najdeš zde - jsou pouze provedeny úpravy expozice a převdení do .jpg a zmenšené. Původně bylo foceno do .raw.
[ Link ] Dnes tento objektiv seženeš pod 8-9.000Kč a pro průměrného fotografa jde o slušný kompromis cena/UH.
Starší 18-70 je ve všem horší, ale i tak dobře použitelná.
Pokud používáš polarizační filtr, tak pozor na širokém ohniksu, na 16mm už je silně cítit zatmavení rohů. Já například mám rád tmavší oblohu a kvůli tomu prakticky některé scény nemohu fotit na 16mm, ale spíše 18-19mm, kde už ten problém není tak silný. Cestou je naučit se pracovat s PS nebo vyššími verzemi Zoberu a oblohu si upravit softwareově.(Na to já ale nemám ani chu´t, ani nejsem zastáncem přílišných sw úprav, to je ovšem věcí každého fotografa).
V jedné z posledních statí na fotordáce.cz byl popsán praktický postup o skládání snímků krajin, tím s evyhneš problémů s přepaly a podexponovanými stíny.

24.10.2013, 09:36 |
DaveX walish: jelikož mám stejný objektiv jak ty, tak jsem taky na vážkách. Sice je to téměř zadara ale na úkor kvality fotek bych to nebral. Můžeš o tom trochu víc napsat?
Přepaly vysvětlil snad Zdeny.
UV, nebo respektive protector není machrovina, ale ochrana skla viz. teď ta událost Proffesora W ve fotogaleri 5. Navíc se filtr výrazně lépe čistí jak zapadlá čočka s okrajem kde se chytá prach.
Každopádně opravdu napřed něco nastuduj a nebo zrcadlo prodej a kup si nějaký dobrý kompakt za 10 - 12tKč a budeš mít daleko lepší výstupy na A a nebo P. Zrcadlo začně být lepší až v momentě kdy pochopíš základní věci jako clona, čas, expozice, kompozice, ISO a jak s nima nakládat min. při prioritách clony či času.
Zdeny60: jistě jsi myslel 16-85mm

24.10.2013, 12:26 |
Tweety_xx | Upraveno: 2013-10-24 12:28:26
no jak vidím, musím toho hodně prostudovat. Hlavně slovníček. protože některé výrazy mi nejsou jasné.
K přepalům. Takže dá se říci, že je to jen vada výsledné kvality. Foták mi to nepoškodí. Chápu dobře. A jak se jim vyhnout, to už se musím naučit.
Jinak ještě co se týče fotek. Zdeny na to narazil. V čem má výhody nevýhody ten RAW a co je to za soubor. Nebo ukládat normálně do jpeg?
Jinak tedy objektiv zkusím pohledat. Jestli budu mít štěstí jako s fotákem, tak bych se do 3 tis mohl vejít.
Jinak jak to vidíte s tou fotkou toho slunce? co moho být špatně? bylo normálně světlo. a tdy to vypadá jak skoro za tmy.
A věc druhá, tu "machrovinku" jsem nemyslel UV filtr. Tam mám jasno už kvůli té ocharně čočky. Měl sem na msli takovou tu plastovou krytku co je nasazená vepředu.

To slunce je dost náročné na focení. Máš dvě možnosti: buď budou správné stíny a pak bude slunce a kolo kolem něj vypálený a nebo to spokládat z několika expzic (to je už náročnější, fotíš na tzv. expoziční bracketing), potřebuješ pořádný stativ atd... To si nech na později. Nastuduj si, jak používat korekce expozice, to by mohla být částečná cesta, jak měříš expozici, zdali matrix, nebo bod atd.
Focení do .raw znamená, že jsou zaznamenána syrová data z čipu. JPG prochází jednak ztrátovou kompresí a jednak, jistým stupněm různých SW úprav přímo ve foťáku. Já osobně vidím jako největší výhoud raw, že je o něco odolnější proti přepalům, jinými slovy můžeš zaznamenat větší dynamický rozsah kompozice. O dynamickém rozsahu si něco naštuduj, zadej dynamic range a pod. a podívej se, jaký DR mají nejlepší profi fo´táky a jhaký má lidské oko. Nikdy toho nebude dosaženo na jedo stisknuí spouště, proto cestou k tomu je násobná expozice.
Přepaly - je dobré zkoušet a zkoušet. Obecně by mělo platiti, že histogram by měl ležet na levé straně, ale bez toho komína.
Za 3tKč určitě 16-85tka nebude, za to neseženeš ani "obyč" 18-105tku.
Přepaly a RAW vysvětlil Zdeny a sluneční clona je dobrá věc jen na ochranu skla (méně snadno si třeba uděláš otisk prstu na skle) a za druhé při světle z boku nevznikají odlesky na optice/potažmo fotce.
takže ta clona je jen dejme tomu zase ochrana.
jj jinak studovat budu. Máte nějaký tip, kde hledat? Kde jsou informace dobře a pravdivě popsané (a pochopitelně).
Jinak co se objektivu týče. na ebay se dá leckdy koupit opravdu dobře. tady v uk lidi neumí pořádně popsat co prodávají a jiní to tím pádem nekoupí. (už sem koupil několi sad alu kol, za které sem dal třeba do 30 liber jen proto že lidi neuměli popsat co nabízí)

24.10.2013, 13:57 |
Kapka (M)
třeba uplny zaklad..
[ Link ] a nebo si sežen asi nejlepší knížku pro začatečníky..
[ Link ] Mistrovství práce s DSLR
Ale hovno, staci jen fotit, maximalne se podivej na youtube na par tutorialu, knizky jsou vyhozeny penize pokud nejde vylozene o fotky jako takovy. Co se tyce tutorialu je zdaleka nejlepsi "crative live". Pokud uz chces do tohoto investovat. Tam jsou lidi jako Sue Bryce, Vincent Laforet nebo Zack Arias. Tzn lidi co v tomhle opravdu neco znamenaji a maji pravo nekoho neco ucit.
No vyskočila mi další otázka. (sem to téma měl nazvat jink :) )
Všiml jsem si, že když fotím a foták jako kdyby nedoostří, tak že prostě nevyfotí. To se bral jako věc, kde proste pokud fotka nebude ok, tak je to jako kdyby ochrana.
Jak to ale udělat aby vyfotil prostě vždycky když zmáčknu spoušť?
Zkoušel sem fotit po tmě a tam pokud se to ne něco nechytlo třeba tím nasvětlovacím světýlkem tak nic. Blesk by to osvětlil foto by bylo v klidu, ale prostě nevyfotím. Jak to udělat. Kdybych chtě vyfotit třeba hvězdnou oblohu, nebo ohnostroj? Je to někde o nastevení? z věcí co sem zkoušel se mi nic nepovedlo.
Přepnout na M na objektivu. Pak si musíš zaostřit ručně, ale fotit to bude vždy.
Díky funguje. A ted pro jistotu jeden dalí z lama dotazů. Doostření když to je na M provedu jen "vytočením" objektivu, nebo ještě i nějak jinak?
Uff, začni fakt studovat, možná ideálně napřed návod k foťáku, Nikon tam má i docela pěkně vysvětleno co a proč a jak. Na objektivu máš dva kroužky, jeden na zoom, druhý na ostření. U 18-55 je to součástí přední čočky, takže ta při ostření rotuje, což je nevýhoda když používáš filtry. Všechny lepší objektivy mají ostřící prstýnek a sklo stojí na místě.
Mám jeden problém. Mojí šikovností se mi povedlo škrábnout takový ten plastový čtvereček (focusing screen) byli tam nějaké chloupky a chtěl sem to dát pryč a zase sem lezl někem kam sem neměl. nevíte kde se to dá sehnat? vyskakují mi většinou US shopy ale tam jsou ceny 50 dolarů a výš a to mi přijde nějak moc za kousek plastu 3x2 cm.
Nebo aspon přesný typ. našel jsem nějak dva 180° a 45° a nevím jaký je v tom rozdíl.

29.10.2013, 10:59 |
gizmi Ehm, prihodim svuj dotaz sem :) Blizi se vanoce a chtel bych si udelat nemalou radost novym fotoaparatem :) Vzdy jsem mel techniku jen od Nikonu, takze asi spise Nikon (ikdyz nebranim se konkurenci) a rozpocet je 25000,- bez DPH. Do ceho by jste kdo sli a proc? Jinak fotak bude pouzivan na foceni zbozi, klasika dovolene a rad bych ho pouzival na foceni zvirat v pohybu. Myslite, ze je vyhodne pockat po vanocich? Nebo kupovat ted? Hlavne absolutne nemam jasno jaky model :(
D7000 Nikon bych dnes asi volil já, kupovat si něco nového.
Vše ostatní je pak o objektivech, blesku, stativu a halvně očích.
Já bych se teda zrovna D7000 vyhnul obloukem...
Tweety_xx: OMG, tohle jsem nikdy navíc neřešil, netuším...
gizmi: To záleží jaké máš představy. Pokud chceš fotit ZOO, veverky apod. třeba jako Ozzy, tak musíš mít dlouhé sklo min. 70-200mm či delší. To je min. desítka a víc a pořád půjde o běžnou světelnost. Na vše ostatní Tě stačí tělo a 18-105mm což je takový poměrně slušný záklaďák co Nikon dává k tělům.

29.10.2013, 12:10 |
Zdeny60 | Upraveno: 2013-10-29 12:17:10
Tak co bys doporučil, když D7000 se vyhýbáš rádiusem?
Mám doje, že do 25 nic lepšího nesežene v Nikonu. Možná D300s byla teď v akci za 27 vč. DPH, ale už není.
A když by lehce přihodil, tak 7100. Nic lepšího Nikon nenabízí, než tyhle 3 stroje.

29.10.2013, 12:59 |
gizmi Nemam problem kouknout i na jine znacky nez Nikon, ale jak jsem psal - mam doma do dneska jeden z prvnich digitalu a proste vzdy se kupoval Nikon (zkratka mam falesny pocit, ze dela to nejlepsi)..
Jak jsem psal, prioritou je dovolena a nafoceni zbozi. Rad bych se foceni ale zacal venovat vice a casem tedy prikoupim sklo na foceni zvirat ;) Ted bych rad ale vybral solidni zaklad, s kterym si vystacim na priority a naucim se.. ;)
Zdeny60: V podstatě jsi to napsal sám, ještě bych tam zahrnul to co jsem si sám vybral a to D90tku s 18-105tkou a za zbylé peníze může koukat po bazarovém 70-300mm s kterým se už dá fotit i v ZOO. Ale D7000 bych teda vážně domů nechtěl po tom co vím ;)

29.10.2013, 18:32 |
gizmi Takze odeslano "Jeziskovi" emailem :D A ted uz jen posledni dotaz:
D300s nebo D7100 ?
Nakonec bojuji mezi temahle, bude to solidni zaklad a casem nasetrim na nejake to poradne sklo ;)
Rozhodoval bych se mezi D5200 a nebo drazsi D7100. U 5200 se vlezes do rozpoctu a vubec v nicem to zaostavat nebude. U 7100 ho prekrocis a rozdil stejne nepoznas. D300s zapomen. je to stary fotak, pomalejsi ostreni, min mpx, horsi citlivost ISA. V podstate neni jeden jedinej dobrej duvod proc ho uprednostit i pred D5200, natoz pred D7100.
Jinak starsi D90 jak ma tuner je taky super a navic za hodne solidni penize dneska.
U 5200 mas navic vyklopnej displej, coz se muze zdat jako naprosta picovina, ale ver mi, az budes nekdy chtit vyfotit neco u zeme, nebo u zdi, tak si budes rikat ze bys ho bral. A ja si to uz rikal nejednou :) nehlede na pouzitelnost u nataceni videa atd.
Byt tebou, jako zacatecnik, jdu do 5200. 7100 je na tebe moc zatim a zdaleka bys nevyuzil vse co za svou cenu nabizi.
a za usetreny love muzes koupit objektiv :)

29.10.2013, 19:02 |
Zdeny60 | Upraveno: 2013-10-29 19:10:14
Tak důvodů pro D300s je hned celá řada - už jen například provedení, těsnění a vododolnost. Dále parametry jako citlivost jsou plně dostačující, ne začínají u ISO100 a končí v nedohlednu. ostření je naopak rychlé a hlavně naprosto přesné.
Jediný diskutabilní parametzr je relativně malý počet pixelů (12,3), což se sice zdá málo, ale věř, že to je opravdu far enough.
Pro řadu lidí je naopak robustní utěsněné provedení velkým předpokladem pro koupi.
A když si mosvěžím jeho technciká data, tak vidím, že kromě většího počtu pixelů vlastně D5200 nenabízí nic (snad mimo toho výklopného displeje). Uzávěrka testovaná na 150.000 snímkůl, 7fps, 51ostřících bodů a další a další "nevýhody".Nehledě na chybějící stavový displej na horní stěně, což já osobně vidím jako zcela zásadní totální nevýhodu. U 300s mrknu a je jasno, co je nastaveno, aniž bych musel koukat na velký dislej, dále 2 záznamové karty, no a tak dále. prpstě tohle JE pořádná profi zrcadlovka, kmdežto D5200/7100 jsou stroje z amatérské třídy, byť 7100 je hodně dobrá, o čemž nikod asi nepochybuje.Ale pixely nejsou všechno.

29.10.2013, 19:10 |
Proffesor_W | Upraveno: 2013-10-29 19:16:16
Těsnění a voděodolnost ma D7100 taky. D7100 ma 51 ostricich bodu, mnohem vyspelejsi AF system (MNOHEM), je rychlejsi (az 7fps). Ma asi tak 1000x vic moznosti pro nataceni videa, cistlivost ISO je u nej taky lepsi a nejde jen o hodnoty. Myslim ze uz D7000 je lepsi nez D300s. Precejen uz je to vic nez 5 let starej model. a ten pokrok je proste znat.

29.10.2013, 19:14 |
gizmi Proffesor: o video me moc nejde, na to mam kameru a popravde nevyuzivam to. Vodeodolnost asi taky moc nevyuziju, to spis vylozene na potapeni a tam me staci klasicky automat.
Necham to na Jeziskovi, zda 7100 nebo 90tka a poradny sklo. Precijen si ho tati bude casto pujcovat (bydlime 150m od sebe)

03.11.2013, 16:46 |
gizmi Takze dneska jsem si udelal s otcem vylet a osahal par kousku. Nakonec vitezem 7100. Cenove vychazi nejlepe asi zde:
[ Link ] a asi ho vezmeme. Jen tedy poradite nekdo z vas sikovnych, ktery mam vzit set? Urcite se vyplati vzit nejaky balicek. Stativ mam doma takovy ten pidi (spise slouzi aby fotak nelezel uplne na zemi), ale podle me ho asi moc nevyuziju. Zakladni sklo je v kazdem, to je taky jasny. Pak je tam nahradni baterka. Jak dlouho vydrzi baterka, prosim? Vite nekdo? Je to dobre mit dalsi baterku? Dalekohled - no ten mam doma od Bushellu velmi kvalitni, spis se mi vali doma, pac nechci tahat. Dalsi moznost je karta. Tu ale koupim zvlast asi levneji? Kolik je idealni tak mit? Diky moc za rady..
7100
Vydrzi se neboj. vydrzi urcite 600fotek a vic bez blesku. Zalezi na venkovni teplote, zda prohlizis hodne atd.
Kartu kup dle toho do ceho budes fotit, zda do rawu ci jen jpegu.
Nam tam strceny 2 karty, ty moc nestoji.
Kdyby si touzil po 18-140-stari mesic, nepouzivanej (koupil sem v setu kvuli vyhodnejsi cene, rekni)
Jinak za me spokojenost.Na zacatku jsem trocha bojoval, alw to ja se vsim:-D

03.11.2013, 20:23 |
gizmi Me jde prave o to, jaky set :) Volby:
x samotne telo (nevyplati se) - zamitam
x telo, sklo, dalekohled - zamitam
x telo, sklo, karta, stativ - vaham
x telo, sklo, baterka - vaham
----------
a ted ktery balicek :D Karta a stativ, nebo baterka :D
sice začínající hodně amatér, ale šel bych do varianty s baterkou. Stativy se daj koupit za pár korun.
Jinak když sme u baterky, ted sem hledal co a jak anikon prý má nějakou ochranu proti neorigo baterkám. Jak to je? je to platné info, nebo to tak bývavalo?

03.11.2013, 21:13 |
Cenda byl jsem v úplně stejnej situaci, jako ty. Nakonec jsem koupil starší D90 s 18-105 s tím, že když mě to bude bavit a naučím se, koupim vyšší model a tohle bez ztráty prodám. A jak to tak vidim, tak mi tenhle foťák bude stačit - v případě zájmu - na dlouho a ušetřený peníze vrazím do blesku, tele a případně filtrů ...
Případně je ještě dnes v EW D5100+18-105 za 13990,- a to už sakra stojí za úvahu.

03.11.2013, 21:41 |
Tuner#2 | Upraveno: 2013-11-03 21:42:57
D5100 je hračka pro děti :))
Sám jsem si koupil zde zmíněnou D90 a jsem spokojen a výstupy si asi gizmi na tuning foru viděl. Vše je to o sklech a hlavně o tom za hledáčkem. Pokud víš o focení asi jako Tweety_xx (nemyslím to zle) tak vůbec nemá cenu o 7100 uvažovat...
Kartu určitě kvalitní, protože pokud budeš fotit RAW + JPEG fine tak jako já (aby se běžné fotky dali použít rovnou a u extra povedených si pak v PC ponecháš RAW na případné další či budoucí zpracování) tak obyč clas 10 nějaký noname stačit nebude. Měl jsem obyč Kingstone class 10 a před Mostem jsem musel kupovat Sandisk Extreme 32GB což je skoro litr. A na mou D90 je to tak akorát u 7100 bude náročnost díky Mpix. ještě větší.
Barku mám jednu origo, druhou neorigo jako záložní hahnell a třeba v Mostě za jeden den 1600+ a ještě by šlo fotit ;) Samo že vše bez blesku s ním to půjde dost dolů a náhledy fotek mám jen krátké.
Tuner#2: Ale pro jeho výstupy určitě stačí a dost by mu zbylo na kvalitní skla, které udělají mnohem více, než rozdíl 5100 vs 7100.
Tuner: Tkže baterku to vezme i neorigo jo?
Jinak co se focení týče, tak to víš kompakt udělal vše za mě :D
By mě zajímalo, jestli třeba tohle k něčemu bude nebo jsou to jen vyhozené peníze:
[ Link ]
Walish: To je přesně důvod proč se ptám. I kdyby ta kapacita neměla být jako origo, ale za tu cenu mít to jako rezervní.
walish: S tím souhlas a proto ho směruju spíš na D90tku, která je ovládáním a gripem už jako D7100 a pořád mu dost zbyde třeba na bazarový 70-300mm do zoo.
tweety_xx: Měl jsem neorigo i v D60 a teď jí mám jinou v D90. Hahnel je navíc relativně slušná firma.
[ Link ]

05.11.2013, 11:53 |
gizmi Objednana 7100. Nekupuji ja (ikdyz bude z 80% u me doma) a proste by neprosla starsi technika. Kolem prazdnin se nasetri na poradne sklo (zakladni bude v setu) a proste budu se ucit a studovat. Zase trebas otec ma zaklady zmaknute, takze tak (ja fotil nekolikrat zrcadlovkou taky, hlavne na vystavach psu, takze zacatecnik uplne taky nebudu - ikdyz bude to docela hodne uceni). Vcera jsem byl v elektroworldu a pekne si ji osahal - prekvapila me vaha, cekal jsem ji tezsi a mile jsem byl prekvapen defakto stejnym rozlozenim prvku jako jsem mel u pujcovaneho starsiho Nikonu). Jinak objednan set telo, zakladni sklo a baterka. Kartu dokoupime vetsi a kvalitnejsi nez byla nabizena a stativ zatim nepotrebuji. Jak rikam, dokoupim kartu, peknou brasnu (ikdyz mozna bude stacit na zacatky brasna po kamere - uvidime az zkusim) a do leta cas se naucit. Kazdopadne dekuji za rady!!
Když tady i gizmi zminuje to učení, Je něco na co se dá zaměřit, na čem se dá nejlépe naučit? Kde budou vidět nejlíp rozdíly atd.

05.11.2013, 17:28 |
Bulík | Upraveno: 2013-11-05 17:31:29
Hoya,kterou zde zmínil Tuner#2 je super.
Zde
[ Link ] ji mají za dobře.Objednával jsem ji nedávno,vše v pohodě.
Bral jsem 55mm.Třeba by se někomu taky mohla hodit.
Jirka
gizmi: Někde jsem četl, že snad za 28 i se sklem? Obával bych se země původu a toho, že to bude bez CZ záruky :-/
Bulík: Hodně pěkná cena až se mě nechce věřit, že nejde o chybu či případně o nějaký klon z číny.
Tweety_xx: Je otázka co se chceš učit? Něco jiného je třeba znát pro švenkování aut na rallye a něco jiného pro focení modelek v ateliéru...
A úplně nejlépe se učí tak, že budeš cvakat, cvakat a cvakat. Já mám momentálně nacvakáno 2tis. :)

05.11.2013, 17:56 |
Bulík Taky se mi to moc nezdálo.Zvlášť v případě,když vím za kolik jsem kupoval ostatní podobné kravinky.
Nicméně jsem to risknul a vše pohodě.
No nejdřív asi základy. Co jak nastavit at je to top. Takže nějaké "pravidlo" není. Prostě jen cvakat a zkoušet co se líbí mě.
Nastavit "M" a pak zkoušet a zkoušet a zkoušet. "Co jak nastavit at je to top" se mění každou vteřinou dle podmínek ;)

05.11.2013, 18:48 |
gizmi Tuner: predani na prodejne v Praze (ja si ho nechal tedy poslat do Plzne, protoze se mi to vyplati) ale maji jinak ofiko kram i v Nemecku. Pisou vcetne CZ navodu, atd.. Tak uvidime :) Je v Plzni nekde Nikon? Ja jen ze bych si overil pak, ze vse sedi :) Jinak Datart ho ma se sklem za 33 a co jsem koukal, tak ceny litaji opravdu plus minus 5t :D Zitra dam vedet ;)
gizmi: Takže dovoz z Německa. V tom případě máš u Nikonu jen rok a drobný servis umí třeba Bauer v Martinské.
Tweety_xx: Pravidla samozřejmě jsou, ale ty už doufám máš načtený z různých fotostránek a nebo konec konců i návodu. Tzn. určitě třeba víš, že když chceš malou hloubku ostrosti s rozmazaným pozadím, nastavíš jakou clonu? A naopak když chceš ostrou kresbu ve větší hloubce, nastavíš... To samé platí o čas a ISO. No a pak je to o zkoušení.
walish: Proč hned Mko? Mko používám jen vyjímečně když je foťák na stativu a plánuju dělat třeba víc expozic stejného záběru a nebo je prostě na nastavení čas. Při běžném focení rodiny, strazů, rallye si to teda nedokážu představit. Tam je dle mě lepší na to jít jako já a to většinu fotit na prioritu clony s pevně daným ISO, který držím co nejníž a hlídat si jen vypočítaný čas. Clonou si navíc pěkně určiješ hloubku ostrosti/kresbu (když víš kde Tvůj objektiv podává nejlepší výsledky). No a když jsem u akční scény třeba na rallye, tak naopak priorita času, ISO opět napevno v rozumných mezích dle podmínek a už si jen hlídáš clonu jak vyjde. Případně tady jde zvolit i Mko a dát auto ISO což ale na statické focení rozhodně nedoporučuju. Fotit na plný Manuál, tak Tě 90% záběrů na strazech či v rodině uteče.

05.11.2013, 22:13 |
Tweety_xx | Upraveno: 2013-11-05 22:13:55
Tuner. No popravdě v tom trochu (dost) pořád plavu. Něco sem pochopil. Ale něco mi stále není jasné. Viz ta clona atd. Iso už sem nějak pochopil o co jde. Ale ta clona ne. Zkoušel sem najít nějaké slovníčky ale když sem něco našel tak to bylo tak nějak obecně a nejsem si jist.
Ale jestli chápu správně, svými slovy:
Clona je jak moc se to otevře a kolik to ozáří "čip" (či jak se to ´jmenuje dříve tam byl film), čas to je jak rychle to "cvakne" nebo spíš jak dlouho zůstane otevřený a iso je čím vyšší, tím vyšší citlovost na světlo a třeba za horších světelných podmínek to s vyšší isem lépe vyfotí.
Je to tak nějak správně? (tak ted sem ukázal že sem fakt lama :D )

05.11.2013, 22:15 |
gizmi Tuner2: nenee, zaruka 24mesicu a s moznosti priplatku za dalsi 12 nebo 24mesicu. Je to kram jako trebas Datart a jen jsem zminil, ze maji pobocku i v Nemecku. Puvodne jsem pro nej chtel jet tam (pro me bliz a spojeno s nakupem), ale by se tim otec pripravil o DPHcko :) Kazdopadne 100% zaruka v CZ.
Tweety, napis mi na mail,proberem tam nejaky drobnosti.
Tuner#2: Máš samozřejmě pravdu, ale pokud to chce pochopit a vyzkoušet si, co dělá který prvek, tak si myslím, aspoň já to tak dělal, že je lepší si nastavit Mko,nastavit třeba iso100 a pak si hrát s časem a clonou a pak porovnat výsledky. Samozřejmě je pak jednodušší si nastavit prioritu clony a hlídat si čas, ale na tom Mku si člověk vyzkouší, co si ještě může dovolit a co ne. Ale jak říkám, je to jen můj názor na to, jak si to nejlépe osahat a zjistit, jak co funguje a kde jsou meze.

05.11.2013, 23:14 |
Tuner#2 | Upraveno: 2013-11-05 23:15:07
Tweety_xx: Zjednodušeně řečeno ano, nicméně clonou si určuješ právě tu hloubku ostrosti a kresbu a u ISO je sice pravda že čím větší tma, tak s ním musíš jít bez blesku nahoru aby jsi dostal rozumný čas, ale jde to ruku v ruce s kvalitou, která rapidně klesá jak s narůstajícím šumem, tak menším dynamickým rozsahem fotky.
walish: jasný ;) Každopádně jak jsi už psal a je to i moje oblíbená fráze "Jen cvičení dělá mistra" ;)

06.11.2013, 19:07 |
Tweety_xx | Upraveno: 2013-11-06 19:08:53
Jak tak brouzdám, narazil jsem na něco takového.
[ Link ] Má to nějaký význam, nebo je to naprostá kravina a jen tahání peněz?
Pak sem narazil ještě na variantu, kdy je to ze dvou částí, kdy do kupy je to na tu šíři a jen ten základ je jako makro.