
Navštíveno 2666x

Ahoj všichni, mám relativní představu na jakém principu pracuje turbodmychadlo, prošel jsem si i spousty odkazů třeba na garetta apod. včetně obrázků, ale ještě si nedávám dohromady, co se stane když praskne výfuk. Třeba hned první tlumič za svodem. Jak se potom turbo chová? Nějaký názor mám, ale ne úplně ucelený.
Díky za vysvětlení.
Resp. ptám se proto, že jsem na netu našel i několik názorů, že turbo natlačí víc bez vejfuku, což se mě osobně nechce věřit a na tom se zakládá můj názor. Ale co není může být, proto se ptám :o)

10.09.2009, 22:55 |
JP Já žádnou teorii nemam, ale když jsem měl sundanej vejfuk za katem (mezi sundánim starýho vejfuku a nasazenim novýho jsem chtěl vyzkoušet co to bez něj dělá:)), tak se tomu motoru vůbec nechtělo do otáček a turbo bylo líný. Ale bordel "pěknej", to jo:D
hlavni omyl je v tom, ze vykuchana trubka je porad trubka a neni to to same, jako turbo bez vyfuku
nejideálnější vejfuk pro turbomotor je co nejkratší trubka bez žádnýho tlumiče :) turbomotor nepotřebuje žádnej odpor jakožto atmosférický motory většninou ano a se sundanym vejfukem nejedou.... turbu je to uplně jedno potřebuje jen co nejrychlejc dostat plyny pryč a tim lepší má náběh...... lambda bejvá většinou hne na downpipe resp. klidně 5-10cm za turbem......
JP : a propo asi máš lambdu za (nebo i) katem ne ? :)
co se týče dotazu když ti někde praskne tak cokoliv za lambdou je jedno, když ti rupne tak menší odpor takže auto bude víc slyšet, poznáš že turbo nabíhá o něco rychlec a poznáš že plyny ti nejdou jen z vejfuku ale i někde pod autem a při staženym okýnku se ti vracej kapsou v kufru zpátky do interiéru =vnitřní spalování :)
příklad třeba

nebo maséřina quad turbo ale s řetězovym efektem ....... 1-2 tis koní..... rychlej náběh tlaku

NP: ja to porovnaval kdyz jse mel kdysi ropaka porovnani pouze sody pak nic a pak s vyfukem(no skoro vyfukem :-D)
všeobecně je buřt zdali máš ropu nebo benál..... pokud prostě na tom vejfuku nefiguruje nějaká elektronika (řízenej katalyzátor třeba) tak krátká trubka je nejlepší varianta..... to turbo to potřebuje dostat co nejrychlejc pryč, když tam jsou tlumiče tak ho to brzdí a trvá než se roztočí dýl..... cim mín odporu tim líp....
BTW to quadturbo co vidíš je ropák :)
tak ja to porovnaval s kdysi 1,6 td 59kw jen svody a jelo to jak 1,6D po nasazeni na svody trubky a koncovyho tlumice(upravenyho) to jelo(jak drak oproti origu) a nebyl to jen pocit tenkrat jako mladas jsem hodne experimentoval s vykonem toho vw motoru taky jsem na to doplatil :-D
Jj, to jsem ale uplne nemyslel, pochopil jsem, ze turbo take principielne funguje i na rozdilu teplot jdoucich z motoru a ve vyfuku a v souvislosti s tim s rozdilnym tlakem pred a za coz by mela byt take nemala mira k funkci turba. Takze by mi nesedelo rychle z turba pryc a konec.
Nebo si to myslim spatne?
Dam priklad : Auto s turbinou, svod, kousek roura, tlumic prvni maly, roura az dozadu, tlumic velky, konec.
Co se stane kdyz praskne prvni tlumic? Jak to ovlivni turbo?
Premyslel jsem, co by se stalo, kdyby se misto tlumice dala hola trubka...? Melo by to negativni vliv? Pocitam ze na jednu stranu by, podle toho co tu rikate, mel tlumic brzdit plyny v rozletu = i turbo, ale na druhou stranu v nem dojde k ochlazeni plynu = zmenseni objemu ( takze jako kdyby ty plyny skutecne rychle odesly ). Tim padem by tam svou funkci mel a to nezanedbatelnou. Otazkou je, jestli je totozne ho tam nechat, vymenit za primo trubku kde nebude dochazet k ochlazovani ale ani ruznemu negativnimu pohybu plynu v tlumici. Vyrobce asi vi, co je dobre kam nadimenzovat a dat ( v rozumne mire, je jasne ze to jde za vice penez lepe ).
Kounect: Prave rozdil tlaku je vetsi v pripade kratky trubky.
Tak to je kazdopadne pravda...ale aby tam prave nejaky tlak vubec vznikl.
Rozdil tlaku pred a po je vec jedna, ale foukat neco nekam kde neni zadnej odpor bych se predstavoval jako napriklad kdybych foukal do trychtyre obracene nez byva jeho vyuziti. Do uzke casti nafoukam hodne, ale kdybych na usti uzke casti do rozsireni mel vrtulku, verim ze by se vice tocila kdyby byla uvnitr te uzke casti nez kdyz na jejim usti do rozsireni. Kdybych to vedl do extremu, tak bych tu vrtulku umistil na konec rozsirene casti a tam by se uz ani neotocila na fouknuti...tzn. co se snazim rici, neni jedno co je za turbinou ( samozrejme vetsi vahu a pravda je to, ze tez neni jedno kde je turbina umistena a neda se to takhle jednoduse porovnavat jak pisu ).
Nicmene priklad ze shora. Vyriznout prvni "tlumic" pomuze, nepomuze, uskodi?
krome hmotnosti a objemu maji ty plyny treba i nejakou teplotu, pri jejimz snizovani se nekde musi zakonite objevit (aspon cast) energie, pouzita na ten ohrev -mela by se teoreticky projevit hned za svodama, tzn v turbine.
ad trubka: velkej bordel (beztak dalsi zbrzdeni plynu) dela prave ten prechod dvou prostredi -v trubce vs. v atmosfere. na to ma vliv zase ta delka trubky, pripadne jeji prumer.
a to se stale bavime o linarnim proudeni, kterym si taky nejsem uplne jistej, vzhledem k vyplachu jednotlivych valcu.
Ale turbina je preci v nejuzsim miste toho housingu. Ale jinak prvni dil je urcite jen rezonator, ktery klade minimalni odpor, takze jeho likvidaci si stejne nepomuzes. Dalsi vec je, ze i kdybys zmensil odpor vyfuku, tak vykon ti sam od sebe stejne nestoupne, protoze plnici tlak je regulovanej porad na stejnou hodnotu. Pokud bys ale zvysil vykon uz na motoru (vic tlaku, vetsi turbo, vic paliva atd.) tak uz bys mohl byt limitovan vyfukem.
Co je to rezonator? Jde o to, ze je to ( ten prvni tlumic za svodem, jestli je to rezonator, tak to tak nazyvejme:o) ) v pytliku a kdyz ho vyriznu tak co bude...? Bez zmeny, problem, ok.
jj, výkon si nepřidáš protože WG je štelovaná na nějakej tlak takže když budeš mít WG na 0,7b tak s vejfukem budeš na 0,7b a s trubkou o 30cm budeš zase na 0,7b..... ovšem citově se ti bude zdát že to auto upaluje víc protože to turbo se roztočí na 0,7b za třeba 2/3 - 1/2 toho co origo ....
já jsem tunil na motoru, zvednul sem tlak, jelo to dejme tomu o dost líp, pak sem nasadil vejfuk od downpipe až dozadu k průchozímu "mugen" tlumiči a jelo to jako kráva proti tomu předtim..... tzn katalyzátor, dva tlumiče to jsou všechno sračky s kterejma se turbo musí prát aby přes ně ty plyny dostalo a mohlo se dál roztáčet a proto nejlepší vejfuk pro něj je žádnej resp. ne žádnej musí tam bejt aspon ta krátká trubka :)
pokud upravuješ vejfuk tak si tak nějak někde vyčti kolik máš origo průměr, kolik cfm ti tam proudí, podle toho zvol trubku a dělej jí co nejrovnější, co nejmín spojů a nakonec dej jeden tlumič aby ti to "neřvalo" a uvidíš že ti to přidá na výkonu lehce ale hlavně na náběhu turba..... od tý doby co jsem tam dal průchozí jsem byl na 1b na kterym sem jezdil s tou 1,8 v čase asi jako TDíčko takže stačilo sešplápnout plyn a v motoru už to šrotovalo..
ted mám supru, jedno turbo a 3litry motor .... turbo než se rozjede trvá tak tejden.... origo vejfuk, 2x katalyzátor (starej) a dva tlumiče.....
Ja myslim ze je uplne jedno kdyz praskne prvni tlumic..Turbo vetsinou bejva jako soucast vyfukoveho potrubi a az potom co se vyuzije energie plynu tak jdou vyfukove plyny ven do vyfukoveho potrubi..snad tak nejak vite jak turbodmychadlo funguje a z ceho se sklada..!? Ze jsou tam ruzny regulace plniciho tlaku atd..dle me delka vyfuku potom nema zadny vliv..kdyz za turbem bude kratka roura na odfuk plynu bez tlumice tak to bude delat bordel jako krava..ale kdyz tam bude normalni vyfuk vykon by to az tak ovlivnit nemelo..Motor bude stale preplnovanej..
jak rika nismo, cokoliv za turbem je restrikce... ale kdyb to koncilo hned za tak nahle zvyseni prumeru trubky je taky odpor v proudeni, proto na turbu bejva jeste kus trubky a prechod tehle trubky do "atmosfery" se da resit jako ruzny "trysky" atd.. to uz je trosku vyssi divci v mechanice tekutin...
samo pokud je to u serioveho auta a z vyfuku co je za turbem je nejaka zpetna vazba at uz tlak nebo elektronika tak muze sundani vejfuku vykon ubrat (ta regulace bude timhle zasahem nejak rozhozena)