
Navštíveno 9504x


12.07.2010, 22:09 |
dan22 Jsou stejné, ale přece jiné, může mi prosím někdo vysvětlit jak vyhybka na stejné oddělení pásma od různých výrobců může mít rozdílný počet součástek a jak pracují?


12.07.2010, 22:23 |
Jujk0 | Upraveno: 2010-07-12 22:31:49
Naľavo je 6/6dB výhybka. Tzn., že pred basovým reprom je sériovo len cievka, ktorá vytvára pokles vysokých kmitočtov o 6dB/oktáva. Kondenzátor, tiež sériovo pred výškačom, zasa orezáva nízke kmitočty, ktoré by výškač nezahral. Tiež 6dB/oktáva. Odpor spolu s jumperom zabezpečuje že si môžeš výškam pridať 3dB na hlasitosti, keď dáš jumper na +3dB
Výhybka napravo je podľa všetkého 12/12dB. Tzn pred basákom je cievka sériovo a kondík paralelne, čo vytvára spolu pokles výšok o 12dB na oktávu.
Pred výškačom je kondík sériovo a cievka paralelne, čo vytvára pokles pre nízke kmitočty o 12dB na oktávu. Odpory sú len na dorovnanie citlivosti, môžu byť všelikde, aj sériovo aj paralelne...
Naľavo je horšia, napravo lepšia, teoreticky, pretože vyzerá prepracovanejšie, teda aj kvalitnejšie podľa všetkého...

12.07.2010, 22:40 |
dan22 Ta vlevo je od Morel Tempo6 a ta v pravo od Carpoweru CRB-165. Tak nevím jak to je. Měnil jsem repro CRB-165 za Morely, ale ta vyhybka mě zarazila.

12.07.2010, 23:40 |
Jujk0 No tak to je veľmi zaujímavé. Každopádne, nie je možné vyrobiť reproduktor, ktorému by stačila 6/6db výhybka tak aby zahral vyrovnane... Výhybky sú všeobecne veľká alchýmia, v aute ešte väčšia. Už len pri obyčajnej reprosústave, ak chceme aby mala vyrovnaný priebeh, je potrebná oveľa zložiejšia výhybka...
tak tohle je šílený teda aby carpower vyraběl mnohem lepší výhybku než MOREL!.... :-O
Takhle má vypadat výhybka klucí :o) Nutno říct, že i přes svou téměř dokonalost a celkem šesti možností útlumu vejškáče, mi stejně nesedí, že i na největší útlum mi vejškáč stejně hraje hlasitěji, než středobas. Musel sem to zapojit na bi-amp, aby do vejškáčů šlo míň výkonu, až pak naprostá spokojenost...

Jinak sem ještě chtěl napsat, že výhybka primárně slouží k rozdělení signálu mezi jednotlivé reproduktory a dá se díky ní spousta neduhů reproduktorů potlačit. Neni důležitý, zda se jedná o výhybku 6dB nebo 12dB nebo 24dB. Je důležitý, aby byla dobře udělaná a odváděla svou práci tak, aby byl zvuk vyrovnanej. Když jsou reproduktory dostatečně kvalitní, stačí jim i výhybka 6dB, takže možná proto má Morel jednodušší výhybku než Carpower... Tuším, že i Dynaudio používá ve svých domácích reprosoustavách za stovky tisíc korun pouze 6dB děliče!
A je to tu opět. Čím víc součástek tím víc adidas. Nechápu, kdo vymyslel věc, že čím víc odporů a kondíků, tím se jedná o lepší vyhybku. Podle mě nižší dělička a nižší strmost je podstatně harmoničtější, jak vyšší strmost a mnohdy i dělička. Stejné téma, jako byla před nedávnem u MTX T6S652 vs. Kicx GFQ 6.2, kdy někdo (už si nepamatuju kdo) napsal o vyhybce od MTX, že je to šunt, protože toho obsahuje méně, jak u GFQ a tím pádem i celé reproduktory GFQ jsou lepší. Teď tady narážíte na tyto "kecy" o kvalitě vyhybky potažmo celých reproduktorů u Morelu, které jsou zvukem opravdu moc fajn a v dané ceně horko těžko hledají konkurenci.
Tomu se musím už vážně smát.. :-))
P.S. Jujk0: podle čeho soudíš, že nelze vyrobit reproduktory, kterým by stačila vyhybka s 6/6 dB strmostí? Je jich opravdu hodně velké množství od různých výrobců, proto by mě zajímalo, jak a podle čeho jsi na toto přišel.

13.07.2010, 10:16 |
Jujk0 | Upraveno: 2010-07-13 10:29:40
Keby ste si zmerali frekvenčnú charakteristiku v aute, zistíte, že sú tam neskutočné hory-doly... :)
Seas repráčiky a originálne stavebnice od nich, ktoré patria k tým lepším.
[ Link ] Pozrite si výhybky, čo všetko treba na to, aby mali vyrovnaný priebeh...
Na to, aby stačil do výhybky jeden kondík a jedna cievka, by samostatné reproduktory MUSELI mať frekvenčnú charakteristiku rovnú ako keď strelíš. Samozrejme u stredobasu pozvoľne klesajúcu smerom k vyšším kmitočtom a u výškaču naopak...
Revilo má naprostou pravdu, pokud budou mít reproduktory vyrovnanou citlivost a frekvenční charakteristiku, neni potřeba mít výhybku s milionem součástek. Většinou je to ale tak, že výrobci dělaj středobasy s nižší citlivostí než vejškáče a proto je potřeba to napravit ve výhybce odporama. Je fakt, že na vejškovej reproduktor je 6dB docela málo, ale zase záleží na dělící frekvenci. Pokud je nízká - kolem 1800 - 2200Hz, doporučoval bych 18dB, pokud je do nějakých 3kHz, je v pohodě 12dB a když je nad 3kHz, stačí v klidu 6dB. Opět podle použitého reproduktoru. Na téma výhybek je sepsáno spoustu materiálu, to se přece nedá popsat to pár příspěvků.
Jujku, v autě je opravdu spousta necitlivých akustických nesmyslů, ale to nemůžeš dohánět na výhybce. To by museli výrobci repráků dolaďovat výhybky jinak pro dodávky, jinak pro SUV jinak pro sedany atd. Pro doladění těhdle neduhů je spoustu systémů jako parametrický ekvalizéry, nastavení zpoždění a dalších a dalších věcí, které v autě nastaví dobrej zvuk. Řešit tyhle věci výhybkou nelze.
JujK0: Ano, v tom máš pravdu. Ale závěrem jsi se sám dostal tam, na co jsem narážel i dříve. Lze hlavně říci, že čím "bohatší" vyhybka, tím je komponentní systém sestaven z méně vyrovnaných měničů. A o tom to je a ne o tom, že když je vyhybka "plná", tak je lepší.

13.07.2010, 21:57 |
dan22 Jen mi bylo divný, že byl rozdílný počet součástek. To pak taky záleží jak je výrobce šikovný kvalitně vyrobit reproduktor.