Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi

o

Forum > Autohifi > Aktiv: vliv strmosti na vysledny zvuk?

 o Navštíveno 14498x o
o 17.11.2009, 14:15 | pesa
Je fajn, ze ten aktiv mame, experimentovat muzeme do aleluja :)

muj dotaz:
Jak subjektivne vnimate zmenu strmosti na zmenu vaseho vysledneho zvuku? Hlavne u frekvenci nad napr. 200Hz - tzn. nikoliv SW

mam na mysli, agresivitu, prirozenost, prijemnost, proste jak vnimate pri zmene smerem nahovu popr. dolu vysledny zvuk - co vam sedi vic a popr. dokazete si vysvetlit proc?

ja osobne jsem mel vzdy lepsi zkusenosti s nizsimi strmostmi tzn. 6 popr. 12 max. 18dB. 24 a vyssi jsem snad nikdy nevyuzil, popr. jsem u neho nevydrzel - zvuk se mi zdal agresivnejsi, se ztratou na prirozenosti a prijemnosti projevu.

Proc vubec toto tema? zarazil mne nazor nekolika z vas, kteri maji nejlepsi zkusenosti s nejvyssimi strmostmi a nechtel jsem nabouravat prispevek od Petra0000
o 17.11.2009, 14:26 | ivls
ja mam se svym clarionem uplne stejne pocity, jak pesa
pouzival jsem strmosti 6 a 12 db - zvuk mi prisel prirozenejsi, mekci, libivejsi
pri pouziti 18db byl zvuk agresivni, napnuty, tvrdy - pri hlasitem poslechu to lezlo do hlavy
mozna bude rozdil u ruznych radii
o 17.11.2009, 14:46 | clown
jsem proti vas kluci zelenac ..,

ale stejny pocit u low endu .. //A CDA-9833/9835 ridil aktiv pro dve sestavy .. Helix RS6 na ruznych zesich, pri 12db to bylo v pohode, pri 18dB takovy zubaty .. 24dB nezajimave. Pak jsem presel u jedne sestavy na rizeni aktivu zesikem (Helix A4), ten ma 12dB strmost a prislo mi to pomerne cistejsi. zrejme rozdil digitalni vs analog vyhybky ???

o 17.11.2009, 16:29 | pesa
zelenac nebo prosedivelej kmet to je jedno :) vic hlav vic vi a nakonec z toho mohou cerpat vsichni - proto autohififorum :)

zda se mi to totiz logicke. Vetsina nastroju nehraje jen jeden kmitocet, ale logicky ma urcity frekvencni rozsah.
Napr. hudebni nastroj s rozsahem 1500Hz-5000Hz hrajici v aktivu na 3pasmu (SW,stredobas,vyska) s delicimi kmitocty 63 a 2500Hz bude uchu prijemnejsi strmost 6 nebo 12, kdy frekvence od 5kHz az po napr. 2kHz budou hrat z jednoho menice a "mensi cast" frekvencniho spektra z menice umisteneho "nekde" u nohou. (ikdyz pouzijeme casove korekce a nepouzijeme EQ) Stransparentnost, pruzracnost se musi ZMENIT a to vetsinou k horsimu :(

JEDNODUSE RECENO, na frekvence, na ktere je ucho citlivejsi je mi logictejsi rezat je mene strmeji.

Kdo z vas mate 4pasmo, zkuste dat feedback jakou strmosti rezete vysky a stredy (nejznatelnejsi frekvence pro lidske ucho) a proc jste zvolili zrovna tuto strmost?
(samozrejme se zde logicky dotykame opet posunu i faze -6dB=posun o 90stupnu oproti ostatnim strmostem, coz logicky ovlivni vyslednou barvu zvuku)
o 17.11.2009, 20:00 | -gregi-
Pesa:

Mal by si si precitat nejake clanky (co ti aj odporucali na hifi.slovan-ete) a poriadne nastudovat problematiku..
Dam sem len nejake postrehy, pretoze je toho strasne vela a mne sa to fakt nechce pisat, ale mozno Vam to trochu pomoze (kopu clankov vyslo od p.Sykory, z kt.je mozno cerpat)...

Reproduktory :
Vnimanie ludskeho ucha je najkritickejsie na frekvenciach od 400-4kHz, co sa tyka citlivosti deformacie farby zvuku, sposobeneho zastupenim harmonickych zloziek v prirodzenom signaly..
Toto pasmo by malo byt preto pokryte jednym menicom, teda prave stredovym (z coho vyplyva, ze prave 2-pasmo bude v aute velky problem, nehovoriac o odtrhnuti TW a MD-WF- k comu sa este dostanem)..
Ked si vsak zoberieme 2-pasmo, nastava dalsi problem, a to v tom, ze stredobasovy menic, ktory musi vyzarovat aj "stredy", sa vdaka kruhovej membrane zacina spravat ako smerovy ziaric (kazdy kruhovy menic sa tak sprava-co vsak nie je ziaduce) a zacina sa prejavovat kriticky kmitocet membrany. Z toho vyplyva napriklad to, ze pre menic, ktory ma hrat do 2,5kHz, by jeho priemer membrany nemal byt vacsi ako 6,2cm (Co je dost daleko od 16,5cm)..
Dalsim problem je ohybova vlna (rozne body membrany vyzaruju s roznou fazou). Riesenim je pouzitie pevnych materialov ako kevlar, keramika, tieto materialy vsak ale maju nizsi kriticky kmitocet membrany (takze riesenie problemu je celkom dost komplexne). Z toho plynie aj urcita vec, a to ze ak ma byt basak (16,5cm) schopny dobre zahrat aj stredy, jeho hodnota by mala byt vyssia ako sucet samostatneho basaku + stredaku.
Co sa tyka vyssky mala byt maj co najnizsiu Fs (rezonancnu frekvenciu), aby bola schopna zahrat co najnizsie. Pricom by nemala byt zase moc velka aby zahrala aj najvyssie tony. Opat su vytane "exoticke" materialy keramika, diamant,berylium...(prave kvoli hmotnosti a pevnosti membrany)

To by sme mali reproduktory a dostavame sa k vyhybkam, tu vsak upresnime este niekolko veci. Snahou konstrukterov menicov je co "najhladsia" frekvecna krivka, najlepsia smerovost (aby akusticky tlak neklesal prudko od osi menica, najma so vzrastajucou frekvenciou) a co "najlepsia" impedancna charakteristika (samozrejme tych veci je viac, ale toto by sme mohli brat ako zaklad).
Prvym krokom ku nastaveniu vyhybky by malo byt prave spravne poznanie svojich menicov (vsetky parametre + grafy), v inom pripade si tieto meranie musime urobit sami (opat odporucam navody od p.Sykoru)..

Strmosti:
Nizsie strmosti sa pouzivaju pri pasivnych vyhybkach (6,12,18dB/okt.), najme z dovodu narocnosti konstrukcie. Kazda uroven strmosti so sebou prinasa urcite moznosti nastaveni (6dB-deliacu frekvenciu, 12dB-del.frek. + Q-cinitel akosti,18dB....)
Vdak velkej strmosti (napr. 4 stupen = 24dB/okt.)vyhybky sa zmensuje sirka pasma, kde prenosy zo spolocneho vstupu do reproduktorov ovplyvnuju jeden druhy ("blizia si"),dalej su obmedzene pripadne chyby a vzniknute disproporcie. A dalsou podstatnou vecou je, ze vyhybka ma hlavnu funkciu pustat do kazdeho reproduktora len tu cast akustickeho pasma, ktore je schopny spracovat a zabranovat "vstupovaniu" signalov, ktore nie je schopny reproduktor zahrat. Nehovoriac o tom, ze pri pouziti strmosti 6dB a 18dB dochadza k deformovaniu smerovej charakteristky v zvislom smere, pricom so vzrastajucou frekvecniou tato deformacia rastie...pri strmostiach 12-24dB je smerova charakteristka v zvislom smere homogenna a tym padom aj vyziareny vykon do obidvoch polovic.
(Na zaver by som povedal tak zjednodusene cim nizsiu strmost pouzijete, tym viacej chyb vznika prave v tom prechodovom pasme, cim vyssiu tym menej...)

Co sa tyka fazy je to kapitola sama o sebe, pricom chcem dopredu povedat, ze bez merania tu vela vody clovek nenamuti (a najme pri pouzi strmosti 6,18dB ale aj 12 a 24dB)..Cielom by malo byt dosiahnutie celkom "peknej" casovej koherencie vsetkych menicov (casove naviazanie), co sa prejavi na step-response (casovej/skokovej odozve).
Digitalne/aktivne filte : FIR filtre obracaju fazu s charakteristickym krokom a IIR nie...

A aby som to este viacej zamotal od deliacej frekvencii zalezi aj vzdialenost menicov (v zvislom smere)...Opat to ovlyvnuje smerovu charakteristiku a tym padom aj lokalizaciu, vnimanie priestoru a aj farbu zvuku...

K vyhybkam (pasivnym) este tolko, ze sa tam daju robit kompenziacie indukcnosti a impedancie + frekvencne...

V neposlednom rade netreba zabudnut na RTA a jej nastavenie, vety typu netreba to, iba svedcia o odbornosti dotycneho...

Poslednu vec, kt. by som chcel este povedat je "subjektivne" hodnotenie zvuku auto-hifistami (cest vynimkam, kt. sa profesionalne venuju audiu desiatky rokov). Cielom Hi-Fi ba malo byt prave Hi-Fi, cize high fidelity (vysoka vernost), preto by sa mali vytratit pojmy prijemny a podobne, pretoze su velmi subjektivne, co ked to prijemny znamena zdvych skreslenia na 2.harmonickej 10-krat? Takze meriat, pocuvat a odvodzovat svoje pocute zavery fyzikalne, hladat co je zato zodpovedne, pretoze niekedy to prijemnejsie nemusi znamenat lepsie...

Cielom tohto prispevku vsak je to, ze je to velmi komplexna a obsiazna tema, kt. keby vysla v 300stranovej knizke bude to stale malo.

A aby som aj odpovedal na temu, pouzivam vsade 24dB (4pasmo)a ine strmosti by som nevolil....
o 17.11.2009, 20:57 | Radeggast
Mám 2p a všude 24dB... Subjektivně vnímám právě šířku pásma, kdy reprák hraje to, co má hrát (středobas mi tolik neleze do výšek a výšky se zároveň nesnaží jít tak nízko)...
Ovšem, jak píše gregi, všechno se ukáže až se začně konečně měřit... Tam teprv začne to peklo... :)
o 17.11.2009, 21:35 | ivls
nejde mi do hlavy, pokud tedy tady pisete o idealnosti strmosti 24db, proc ji nektera dobra radia vubec nemaji

pochybuji, ze by tohle technikum uteklo a ze by to delali z neznalosti
o 17.11.2009, 22:24 | pesa
mozna jsme si nerozumneli, toto tema jsem myslel spis v duchu - proc lahodi lidskemu uchu nizsi strmosti nez strmosti vyssi

je asi zbytecne zde totiz rozebirat high fidelity, ke ktere se objektivne muze vyjadrit par desitek lidi na svete natoz v republice :/
o 17.11.2009, 22:48 | LukeFab
to je věda sakra toto
o 17.11.2009, 23:02 | -gregi-
Ivls my nemozme riesit marketingovu politiku vyrobcov (ci sa im to financne oplati, ci si nebudu konkurovat medzi vlastnimi modelmi). Viem, ze narazas na HXD2, ale dam aj ja jednoduchu otazku, preco nema 31-pasmovi EQ (na ten snad tiez nezabudli) a chyba tam este niekolko nastaveni(ak si dobre pamatam)..
vsetky procesory ju maju a maju aj viac DEX,ODR,F1,700,BitOne....

Pesa asi sa stale nechapeme, alebo si to necital cele(urcite tam najdes odpoved na svoju otazku)..Pokial budeme diskutovat na urovni lahodi/nelahodi nema to moc cenu a zbytocne tu asi stracame cas....
Ak by mala mat tato debata zmysol ukazil by si nejake merania a spravil slepe posluchove testy s ludmi a potom sa podelil o vysledky...(Moj nazor)

PS: Je dost ludi v Cesku a na Slovensku co maju co hovorit do Hifi (kopu z nich vyvyjaju veci pre HIGH-END svetovych vyrobcov/alebo ich robia)
o 17.11.2009, 23:25 | hifim@ni@k | Upraveno: 2009-11-17 23:27:52
Gregi má výhodu, že se pohybuje v oboru. O to to má snažší.
Už několikrát se tu objevil odkaz na články od p. Sýkory a evidentně si vůbec nikdo nedal tu práci to pročíst.
Jsem laik ale z těch článků se to dá krásně pochopit. Samozřejmě nastává problém to vysvětlit někomu jinému. Používat laické termíny pro něco tak odborného je nesmysl.
Tady je tedy znovu odkaz a pokud je někdo líný to číst celé ( i když je to super studna informací ) tak stačí pokud se zaměří na část XI: [ Link ]
Je tam dle mě to základní ( v té části XI ) co se tu omílá stále dokola a bez výsledku ( jinak v celém tom seriálu je naprosto vše ). Gregi to shrnul ve své odpovědi.
Pokud mě něco zajímá tak proč se neobrátit rovnou na ty nejpovolanější, viz. např. Macura, Sýkora, Dudek...
o 17.11.2009, 23:50 | -gregi-
Este taku chutovku z ceskej dielne (p.Dudek + p.Sykora) projekt aktivnej vyhybky (domace hifi) 24dB/okt. strmost...(Oni vedia co robia :-)

foto k příspěvku  od -gregi-

o 17.11.2009, 23:58 | Cenda
tys to uz postavil, nebo to je neci?
o 18.11.2009, 00:16 | -gregi-
To je mistrova,on to fotil,moduly neboli este uplne osadene na fotke...Ja som to nestihol...teraz ma caka nejake to DPA...
o 18.11.2009, 22:08 | pesa
take u me probehlo testovani nejakehotakoveho DPA ;)

foto k příspěvku  od pesa

o 18.11.2009, 22:10 | pesa
jsme se se sousedem jednu nedeli nudili ;)
predzesik se mu pry taky povedl, rikal Mistr

foto k příspěvku  od pesa

o 18.11.2009, 22:39 | pesa
ale zpet k tematu
skoda ze tady neni vice lidi, kteri by se chteli pobavit o nastaveni, ladeni prizpusobeni = klidne tomu rikejme ohnuti zvuku tak, aby se nam vysledny efekt libil

radeji posloucham muziku u ktere si budu podupavat a ze ktere mi naskoci husi kuze, nez u muziky, ktera bude na meraku tipťop

jakou muziku v aute krome motoru poslouchame?
Klasiku, popr. klasicke nastroje v jinych zanrech? - odpovim sam, NE = rizeni moc narocna :(
Rok,pop,blues,dance a ostatni s elektrickymi nastroji? - ano, za volantem asi moc nerozjimame, tak proto.

jak se tato muzika mixuje? chlapek sedi pred monitorama a ladi vsechny nastroje po jednom dohromady.... a uz jsme u toho proc si neohnout zvuk, ktery vlastne neni autenticky, protoze zadna autenticnost techno nastrojů neexistuje. Potazmo i z tech monitorů (repro) a ostatnich elektronickych soucastek je stejne tento zvuk deformovan. Tak proc si ho neohnout k libosti sveho ucha a ducha?
o 18.11.2009, 22:45 | pesa
Me se totiz to co pise pan Sykora strasne libi, ale zda se mi to ve vysledku jako utopie. Vse ma hlavu, patu, ale vysledek je stejne v autohifi nepouzitelnej, protoze to skonci presne na tom recordingu :(

pojdte se radeji bavit o tom jak co nastavit, popr. proc neco nenastavovat tak ci onak, at se nekam dostanem :)
o 18.11.2009, 23:54 | LukeFab
souhlas,já s tím začínám,tak uvítám všechny dobrý rady.Díky
o 19.11.2009, 00:19 | Radeggast
pesa: Já nevím, co chceš slyšet... Ptáš se, co nenastavovat tak či onak... Máš vysvětlení proč nenastavovat 6dB strmost a stejně se ti to nelíbí...
Myslím si, že aktiv není pro lajky a každej si to nastaví dle muziky co poslouchá tak, jak se mu to líbí (pokud nepojede na soutěž)...
Líbí se ti víc 6dB strmost a 24dB ti trhá uši??? No tak si nech 6dB... Líbí se ti víc ořezání na 2kHz, než na 2,5??? No tak si nech ořez na 2kHz...
Když si chceš měřit kvalitu výsledného efektu podle svých uší, tak je aktiv taková individuální věc... Každej si na svých reprácích nastaví všechno trošku jinak...
o 19.11.2009, 01:09 | Phasor | Upraveno: 2009-11-19 01:10:23
Dělení 12-24dB/oktávu je možný použít, ale vyžaduje to zároveň dodržet správnou vzdálenost měničů (ta vychází z dělicí frekvence), jejich vzájemné vyosení, atd.atd... Takže je to použitelný v homehifi, profi a autohifi vysoký úrovně, kde se počítá s výše uvedenýma parametrama (-gregi-).

Ve většině případů v autě, kdy je středobas utopenej u nohou a vejška nad palubkou - ani vzdálenost ani vyosení není vpořádku - bude lepší nižší strmost, protože se jakoby "vykryje" díra mezi měniči. Při vyšších strmostech nastane to, že zvuk na děličce ostře přebíhá mezi měniči a to působí rušivě a nepříjemně. Obecně je situace kolem děličky problémová a v autohifi to platí několikanásobně.

Dobrý hifi dobře měří i zní při poslechu, jediný, co se u něj řeší, je charakter zvuku :)

BTW: CLC1 mi též unikla, ale snad by měla být k dispozici po dotažení celého projektu do finále :)
o 19.11.2009, 12:23 | -gregi- | Upraveno: 2009-11-19 12:38:20
Presne ako Phasor a Radeggast, tato debata nikde nevedie a jej vypovedna hodnota je 0..
Co sa tyka medii (CD,SACD,DVD-A) nemam ten pocit, ze by v Telarc-u a dalsich nahravacich studiach nevedeli co robia (a nehraju tam na aktivne bednicky...)
Ide o zvyk si myslim pri pocuvani, aj ja som si najskor myslel, ze naco high-end do auta aj tak to za jazdy nebudem pocut, ale postupne som si zvykol a ked sedim v inom aute tak mi aj za jazdy vadi kazda drobnost (nehovoriac o tom ked auto stoji)..Samozrejme je, ze cim lepsia zostava tym narocnesia volba na nahravky(nehovoriac o DVD-A), ale zase tie dobre na nej zneju este lepsie..

Spat k vyhybkam, Pesa aj si nejako meral RTA a skokovu odozvu/TC? Ake peaky sa ti tvorili pri jednotlivych strmostiach (samozrejme, ze treba posuvat aj deliacku a nie, ze mam pri 12 a 24dB/okt. rovnaku) ako sa menila faza jednotlivych pasiem, jednotlivych menicov medzi sebou? Popripade popisanie zostavy, takymto smerom by sa mala uberat debata..

To s tym meranim dufam myslis ako vtip? Prave tym meranim sa rychlejsie dostanes k tomu tip-top zvuku a na zaklade skusenych odbornikov a rokov vyskumu,mas navod na to co a ako a nemusis jak blazon laborovat do aleluja. Tie merania sa nerobia len kvoli meraku, ale studuje sa ludsky sluch/psychika a jeho spravanie sa. A cim viac o tom clovek vie, tym rychlejsie tie nastavenia spravi, pretoze hned vie na co si davat pozor a co ako robit.
Nechapem preco si niekto myslis, ze ked sa to nastavi podla merania a trochu doladi subjektivitou posluchaca, je to horsie ako laborovat a 4tyzdne jazdit, aby clovek zistil ake ma mat deliacie frekvencie(nehovoriac o tom, ze sa nebavime este ani o parametroch reproduktorov, kt. tu su velmi dolezite a to nielen Fs a nikde tu o tom nevidim ani zmienku) a TC a stale mu tam cosi chyba... Prave tie high-end-ove firmy investuju obrovske peniaze do tohto vyvoja (a zakaznici su ochotni platit velke paniaze zato) a my to tu zrusime mavnutim ruky..

BTW: CLC1 tuzobne dufam... :-)

PS: Ked sme sa tu uz tak rozbehli s tymi fotkami, tak pripajam jednu Abbey Road Studios.

foto k příspěvku  od -gregi-

o 19.11.2009, 20:20 | pesa
tak ted bych si dovolil toto tema shrnout.

- pro ladeni bez meraku je rozumnejsi pouzivat nizsi strmosti z duvodu, ktery popsal Phasor "Při vyšších strmostech nastane to, že zvuk na děličce ostře přebíhá mezi měniči a to působí rušivě a nepříjemně"

- pro ladeni s merakem si muzeme dovolit zvolit vyssi strmosti a urcite se nemusime se bat frekvencnich prekryvu na vyhybce, spis naopak - merak nam ukaze propady a peaky. Vyssi strmosti bez meraku jen ztezi naladime.

souhlas? dava to vsem smysl?
o 19.11.2009, 20:41 | Radeggast
Spíš bych řekl:

Když nastavuješ bez měřáku, nastav si to podle toho, jak ti to nejvíc vyhovuje... Kdyžby to šlo, tak se držet větších strmostí...

Když nastavuješ podle měřáku, tak to nastavit tak, jak ti ukáže nejlíp měřák, přitom se držet velkých strmostí (18, 24)...
o 19.11.2009, 22:12 | -gregi- | Upraveno: 2009-11-19 22:19:40
Skusim sem dat strucny navod a snad to uz vsetci pochopia (spominany postup plati na normalne meranie, staci aj notebook a mikrofon za 300kc-na informativne meranie)

1. Potrebujeme poznat parametre menicov (Fs(rezonacnu frekvenciu), impedancnu charakteristiku-graf, frekvencnu charakteristiku)

2.Dane paramtre si overime meranim, to znamena, ze pri rozumnej hladine hlasitosti pustime na radiu pink noise (ruzovy sum) najskor do vysiek a potom do stredobasov(bez pouzitia vyhybiek, preto pozor na hlasitost) (ak sa bavime o 2-pasme, pre 3-pasmo rovnaky postup len viacej pasiem a viacej merania) a prislusnym software-om odsledujeme frekvecny priebeh na PC. Tym ziskavame pribliznu/rozumnu predstavu o tom, co nase repraky zvaldnu alebo nie.Potom si podla nejakej nasej "referencnej krivky" nastavime pozadovanu hlasitost vyssiek voci stredobasom (bud v rovine, alebo mierne klesajuca od subbasov). Vo vacsine pripadov maju vyssky vyssiu citlivost, takze bude treba ubrat niekolko dB oproti stredobasom.

3.Podla chuti zvolime strmost 12dB (treba otocit polaritu na vyskovych menicoch) alebo 24dB/okt(odporucam-nie je potreba zmena polarity), pri strmostiach 6 a 18dB je potrebne odsledovat fazovu charakteristiku (kto chce moze sa s tym hrat-trochu narocnejsie na nastavenie)

4.Strmosti mame nastavene a prichadza na rad deliaca frekvencia. Tu zvolime tak, ze by mala byt minimalne 2-nasobkom Fs (ak je Fs napr. 600Hz na vyskovom menici, tak deliacku aspon 1200Hz a viac-zorientovat nam pomoze impedacna charakteristika), k tomuto nam moze pomoct meranie v bode 2., kde vidime coho je reproduktor "schopny" (neodporucam volit hned krajnu hodnutu prepadu o F3(-3dB). Postupujeme tak, ze s vyssich frekvenci(vyska) ideme nizsie a z nizsich frekvenci ideme vyssie (stredobas) na nami zvolenu deliacu frekvenciu, pricom na monitore pozorujeme ci nam vznika alebo nevznika hrb na deliacej frekvenci (snazime sa dosiahnut co najvyrovnanejsiu frekvencku). Samozrejme to zavisi aj od hlasitosti vysky voci stredobasu.

5. Mal by nasledovat bod pri ktorom budme merat skokovu odozvu a fazovu charakteristiku, kvoli jednoduchosti odporucam iny postup (sice menej presny, ale postacujuci), a to odmerat vzdialenosti menicov medzi sebou a podla prislusneho vzorca (L2-L1)/343ms-1 = nastavit opozdenie v ms (pre Alpine) (L2 vycsia vzdialenost, L1-mensia vzdialensot). Posledna vec je nastavenie stredu sceny(pustit referencnu skladbu, kde je spevak/hlas v strede a pomaly opozdit L stranu voci pravej kym nie je spevak v strede)

6.Poslednym krokom je dorovnat vzniknute hrby a prepady na krivke pomocou EQ (zase podla moznosti...)

Dany postup je mozno spravit v hocijakych amaterskych podmienkach(staci spominany notebook a nejaky mikrofon), alebo sa s tym mozte donekonecna hrat, je to asi len na Vas...

Tento navod poprosim brat ako orientacny, drahe zostavy sa s vyuzitim inej meracej techniky a inych poziadaviek kladucich na vysledny zvuk nastavuje trosku inac. Ale to by som uz prezradzal vela :-)
Tak vela stastia v ladeni (snad Vam to pomoze)


PS Pesa: Tvoja formulacia sa mi trochu nepaci, pretoze nie je celkom pravdiva, 24dB bude lepsie vo vacsine pripadov (jej vyhody ma uz nebavi opakovat) problem je len to, ze to treba vediet nastavit..(ak si clovek trufa tak aj podla sluchu...)

foto k příspěvku  od -gregi-

o 19.11.2009, 22:23 | -gregi-
PS 2 : Fotka len ilustracna....
o 20.11.2009, 00:27 | noclue
Debata je o software ale ja by som zacal od hardware :-)

Vyber menicov.

Asi najdolezitejsi je stred. Ten by mal zahrat komplet hlasy. Potrebujeme stred, ktory zahra cca od 300Hz najlepsie co najvyssie (3-4kHz), teda Fs niekde okolo 100-120Hz.
Ked mam 3Pasmo a stred s Fs 400Hz, delim ho HP na 1kHz. Stredobas to do 1kHz musi zahrat. akokolvek to podelim, bud je v cudu fokus alebo nastroje na deliacej frekvencii budu skakat.

Umiestnenie menicov

Isty majster Europy (Wölfi) povedal, ze radsej bude riesit len odrazeny zvuk stredu ako by mal nastavovat TCR a EQ pre priamy aj odrazeny zvuk (nemozne).
Cize stred bud priamo na seba alebo do palubovky a do celneho skla. Bud priamy alebo odrazeny zvuk.
Vyskac najprv rovno na usi, pri odraze od skla vacsinou straca detaily. Pri niektorych kombinaciach si to mozme dovolit, pri inych nie.

A potom nasleduje ladenie.
o  Zpět  o  Nahoru
o
 

Vložit nový příspěvek do fóra


  Pro vložení příspěvku musíte být přihlášen/a.
Stránka vygenerována za 0.6434 sekund.