
Navštíveno 3107x

Robil som teraz nejake merania reproduktorov Scan-Speak a Seas, kvoli navrhu 2-way domacich repro a pridruzil som k tomu aj take mensie meranie simulujuce priestor (jeho cast)auta a jeho vplyv na frekvencne spektrum a skreslenie. Meranie prebiehalo vo vzdialenosti 0,5m na menici Scan-Speak R2904/700005 (Reproduktor ma Fs na urovni 500Hz). Na prvom a druhom obrazku mozno vidno frekvencne spektrum(step 1/12octavy a smoothing 1/3octavy) a skreslenie (2,3,5-hramonicka)pre reproduktor vo vonom prostredi. Na tretom a stvrtom obrazku vidno spektrum (vsimnite si najma ten hlboky 9dB prepad na 2kHz) a skreselenie (15-nasobny narast 2.harmonickej na 2kHz...) po vlozeny rovnej plochy kolmo k reproduktoru a mikrofonu vo vzdialenosti 0,1m (simulujucu napr.okno pri umiestneni vyskaca v trojuhonlniku,A-stlpiku...). Ako je vidno spektrum aj skreslenie sa vyrazne zhorsia, nehovoriac o tom, ze toto bolo "obmedzenie" iba z jednej strany (pri instalacii v aute, by sme museli ratat s odrazmi od palubovky, celneho skla a atd...).
Jedinou moznostou je v takomto pripade pouzitie EQ a meranie. EQ by som odporucal nastavit samostatne na kazdej strane a vysledok odkontrolovat celkovym meranim.
Tento thread bol z mojej strany mieneny ako take oboznamenie sa s priestorom a jeho vplyvom a mozno casom aj ako celkova koncepcia nastavenia aktivu v aute, teda ak by bol zaujem mohol by som spravit aj dalsie merania priamo v aute a trochu aj popisat co ma naco vplyv a atak podobne (ak bude samozrejme cas a dokopem sa k tomu :-)...
PS: (Zaujem o dalsiu pracu/diskusiu bude iba pokial sa diskusia nebude uberat smerom OT alebo smerom nicim podlozenych subjektivnych pocitov so spojenim nepochopenia problematiky..)

Tak já začnu spíše praktickým dotazem. Pokud se budu snažit srovnat ten propad 9 db / 2kHz na procesoru, tak do reproduktoru půjde několikanásobek výkonu, takže v tomto případě bude spíše chyba v instalaci ? Jde mi prostě o to co dělat, pokud bych toto naměřil. Jak velký propad má ještě cenu srovnávat na procesoru ?
A jaký byl použit hardware a software pro měření ?
Nu, pěkný počin, pravda ... ale tyhle měření bych já sám osobně asi nechal na doma, pokud bych měl už jó echt aparaturu. Sice i v autě by to šlo vyladit na křivku "jako když střelí", ale po nastartování a jízdě bude zase křivka úplně jinde. Takže je potřeba si uvědomit, jestli to dělám pro sebe a poslouchám hudbu, nebo pro zaujaté lidi z Emmy, kteří neposlouchají hudbu, ale jak to hraje ...
Toť můj názor, ale jak rád říkám, kdo si hraje nezlobí a pokud po důkladném odladění to bude mít význam, tedy ne jen subjektivní pocit, tak hurá do toho a až to odladíš, dej echo, jak se ti to líbí.

07.01.2010, 11:19 |
-gregi- | Upraveno: 2010-01-07 11:22:57
Milhauzz tieto merania su len "experimentalne" aby jednoduchsie ukazali vplyv priestoru (v aute to mam naladene ako "kdyz streli" a je to radikalne pocut, najme na lokalizaci a stereo priestore, samozrejmostou su pridruzene efekty farby a hodnovernosti reprodukcie, pre zjednodusenie budeme uvazovat o stojacom aute a pocuvani v nom, ono hovorit o akustike pocas jazdy by bolo uz asi moc:-), kedze jej charakter je na case, mieste, sile stlacenia plynoveho pedalu a tak dalej zavisly) na charakter zvuku a dalsie jeho aspekty...
Vlastnosti priestoru sa popisuju niekolkymi metodami, to zavisi od velkosti priestoru a vztahu vlnovej dlzky siriaceho zvukoveho signalu v nom. Pokial by sa jednalo o miestnost (pre zjednodusenie napr. tvaru kvadra) malych rozmerov (auto) bude sa tento priestor pod urcitou frekvenciou (2nasobok vlnovej dlzky-najvacsi rozmer priestoru) spravat ako objem s urcitou poddajnostou co znamena, ze to bude tak povediac "pruser" na frekvenciach pod cca.60-80Hz(zavisi od objemu auta). Nad touto frekvenciou sa zacne tvorit stojate vlnenie (zvukove vlny spolu interferuju, odrazaju sa...). To sposobuje, ze v roznych miestach priestoru vznikaju maxima a minima (kmitne a uzly) co sa premietne do frekvencneho spektra a je teda zavisle na umiestneni reproduktorov a polohe posluchaca, co samozrejme je v aute uplne nahovno(ako inak). Jedinym riesenim je tieto "nezrovnalosti" korigovat EQ na procesory (po fazovom zladeni/TC), neexistuje nato univerzalne riesenie a preto je potrebne uskutocnit merania.
Co sa tyka praktickych poznatkov, taketo upravy vedu vzdy k zlepseniu reprodukcie a lokalizacie (ten namerany prepad je pocut aj za jazdy, dokonca aj mensie nezrovnalosti..). Hifimaniak nie je to len o nastaveni, ale samozrejme aj o pociatocnej koncepci umiestnenia repro (najlepsie co najlepsia charakteristika bez korekcii) a co sa tyka zosilnovacov, to ze je dobre, ze su rovnake a maju rovnaku rychlost na vsetkych pripojenych pasmach pri aktive vieme, nastava tu, ale problem vykonu zosilnovaca. Mysliet si, ze na vysky a stredy staci 30W a na basy treba aspon 300W je nenormalna blbost(RMS)! Hudba nie je periodicky zdroj signalu, ale je plny tranzient (spiciek) a tie mozu byt v niektorych pasaziach aj 4krat vyssie na vyskach ako na basoch (vacsi vplyv to ma pri pasive ako aktive). Takze odpoved bude, potrebujes dostatocne vykonny zosik na pokrytie tychto spiciek a pekne simetricke chovanie sa v limitaci:-)
Ak hovorime o vplyve priestoru na zvuk mali by sme dalej hovorit o dozvuku a s tym spojenymi vecami v akustike, o pocuvani v blizkom a difuznom poli a atd... Co by bolo nadlho a su tu nato renomovanejsi...(Treba vyhladat literaturu a ak je zaujem precitat...)
Hifimaniak: HW a SW mozme poriesit cez icq...

07.01.2010, 16:12 |
Pavel02 | Upraveno: 2010-01-07 16:12:37
gregi: JAKÝ JSI PŘI TĚCHTO MĚŘENÍCH POUŽIL SIGNAL a z jakého zdroje.
Je to merane v podstate v loopback-u (externa zvukova karta OUT -> zosilnovac -> mikrofon/predzosilnovac -> karta IN)...Merany signal stepped sine(500-20000Hz) s krokom 1/12oct.(kvoli rychlosti merania) a smoothing 1/3oct...Skreslenie zvukovej karty cca.0,0005%(merane v loopbacku pri OUT VRMSmax)...

07.01.2010, 16:42 |
Tuner#2 | Upraveno: 2010-01-07 16:44:18
Zajímavé, nicméně tohle jsme tady už kdysi řešily a pořád to potvrzuje to co tady tvrdím a to, že car audio se od home audia pořád musí učit respektive většina zdejších uživatelů. To že místnost podstatně ovlivní zvuk tvrdím každému zákazníkovi a proto je optimální poslech beden ve vlastním poslechovém prostoru doma a ne někde ve studiu. Zvuk se může diametrálně lišit právě díky vzniku stojatých vln kdy se na jednom místě může odražená vlna buď sečíst (vytvoří peak) a nebo odečíst (vytvoří hluboký propad ve frekvenční charakteristice).
Je otázka zda jde tohle korigovat elektronicky protože když to bude na kmitočtu který nebude procesot přesně umět a nebo to bude opravdu strmé kdy i 24dB na oktávu bude vytahovat i frekvence po stranách tak to bude neřešitelný problém. Pro home audio existují i špičkové procesory na vyhlazování křivky v místnosti (nemyslím teď obyčejný Audyssey co má už řadu let kdejaký AV receiver a Alpina to před dvěma lety se slávou představila v autorádiu).

07.01.2010, 16:45 |
Tuner#2 | Upraveno: 2010-01-07 16:46:29
Co se týče RMS výkonu zesíků, tak ne nadarmo doporučuje Bowers Wilkins ke svým Nautilům 4 stejné stereo koncové stupně eventuelně 8 stejných monobloků :-)
Toto bol len hruby nacrt problematiky a ak by sme isli dalej tak do toho zacne vstupovat aj celkova stereo-scena. Tym padom v akych casovych okamzikoch dorazi signal k uchu (L a P) od kial sa odrazi, pohlti a tak dalej bude zalezat aj na vytvoreni sceny + farbe zvuku(fazovanie)- pocuvanie v blizkom a difuznom poli....
Problem domaceho hifi je v tom, ze hifisti pocuvaju v obyvacke a nie posluchovke :-) Inak by bol charakter zvuku cca. rovnaky (ak by boli dodrzane zasady priestorovej akustiky)
Ono doma to ani taky velky zmysel nema pokial mas akusticky upravenu miestnost, pretoze vyrobcovia bedien sa snazia mat vyrovnanu frek.ciaru (popripade nejake tie kompenzacie vo vyhybke...).
Zde je článek, který vysvětluje, proč je potřeba pro výškovou / středovou sekci min. stejný výkon jako je běžné dávat na basové reproduktory. Gregi to také zmínil.
[ Link ]