
Navštíveno 2441x

Ahojte, trosku blba otazky, ale este som s okruhlzmi portami nerobil...
Ako sa pocita dlzka pri zaoblenych frovena aeroportoch? cele aj so zaoblenymi castami? niekde som cital, ze zaoblene casti sa pocitaju koeficientom 0.9....
Tlmite ich nejako? dynamat a spol...
Ako ich najlepsie prichytit? troska prelaminovat/lepit?
Diky
M.


23.02.2010, 16:49 |
petis moment ty jsi SQ ne:-))
do jakýho auta? je to 16cm? jakej zesík, jakej woofer?
Já ladil dýlku na měřáku dycky o 0.5cm delší trubkou.Zaoblení to chce přilepit Powertape.
já ho přilepil silikonem ke stěně ozvučnice. spoje nátrubku jsem potom napevno slepil chemoprenem.

23.02.2010, 18:47 |
-gregi- | Upraveno: 2010-02-23 18:49:16
Rezonancny kmitocet ozvucnice fb=54,6xodmocnina[(S/(V.l)]
S = plocha natrubku, V = objem ozvucnice, l = akusticka dlzka natrubku
Akusticku dlzku natrubku dostanes ako sucet fyzickej dlzky natrubku a koncovej korekcie. Koncova korekcia zavisi od tvaru natrubku, ale priblizne sa da napisat, ze je rovna 0,93xodmocninaS(plocha natrubku).
Kldune ho mozes oblepit dynamatom, alebo natriet braxom...
Ludia maju milnu predstavu, ze SQ znamena uzavretu ozvucnicu...
G
petis> som na poslednom bandpasse nezvladol porty, plocha a dlzka portu podla navodu ale tym, ze neboli dostatocne zaoblene, resp nemali dostatocny prierez a tak som to mohol zahodit...
pocul som ten isty BP hrat v kombiku, bol s 4" aeroportami, a mal som pocit, ze hulk hogan mi osobne kope do chrbta :-)
Zapco Studio 500 = 1kW @4Ohm
stary Stroker 12
hifi: diky, je to 6th order BP
gregi: super, diky! mYlnu :-)


24.02.2010, 13:18 |
petis noclue: osobně bych nic nepočítal a dal si tu práci s ruznejma trubkama. bude to stát sice hodně času ale doladíš ci zvuk podle auta.
petis: poskusame :-)
ale niekde treba zacat...

24.02.2010, 21:19 |
petis Kdybych to měl dělat já začal bych polovinou hloubky bedny. a pak zkusit prodloužit nebo zkrátit. ale o hhodně aspon o 5cm to by na zvuku mohlo bejt znát hodně. a pak zkusít třeba jen o centimetr. Podle mě nejschudnější řešení
Ale no tak chlapi, nebudeme z toho robit woodoo... :-)
Plocha natrabu by mala byt minimalne 1/5 efektivnej plochy membrany basaku a co sa tyka umiestnenia, tak aby za nim bolo aspon miesto 1/3 jeho dlzky, pomocou software-u (LSP CAD alebo nieco lepsie) si tu ozvucnicu a natrubok (jeho dlzku) namodelujes (treba vsak zvolit vhodny kompromis medzi citlivostou a sirkou prenasaneho pasma) podla parametrov od vyrobcov woofra(ale lespie je si ich aj fyzicky zmerat...)
Ak uz budes mat hotovu bednu, mozes zacat meranie woofru v nearfielde. A to tak, ze zmerias najskor reproduktor v NF a potom port v NF. V programe Arta to odmerias. Ulozis krivky ako overlay a prikazom EDIT-Power average with overlays scitas krivky v spravnom meritku. Vysledkom budes mat frekvencnu charakteristiku celeho systemu WOOF+BR.
Potom mozes zacat experimentovat s fyzickou dlzkou basreflexu, ale odchylka tam bude tak +/- 3cm od "idealu" pre dany box. Netreba, ale ani zabudnut na bafflestep. Vsetko to uvidis pri meraniach.
Co vsak bude velky problem je samotny priestor kabiny auta. Ak je vlnova dlzka zvuku vacsia ako 2nasobok najvacsieho rozmeru priestoru. Potom sa zvukova vlna v podstate nemoze sirit v tomto priestore, ktory sa sprava ako objem charakterizovany urcitou poddajnostou. Pri aute to mozu byt frekvencie pod 60-70Hz co uz je celkom problem, v izbe su to frekvencie okolo 25Hz co nie je taky problem.
Ak cosi tak ICQ...
gregi> presne!
tzv. Druckkammereffekt ide ten je pri kombikoch typu Mondeo, Pasat,A4 atd... pod 40-50Hz, a nadvihuje vsetky nizsie frekvencie (teoreticky az po nulu) s 12dB/oktavu - prenosova charakteristika auta...
Pri malych kompaktoch ala Polo/Fabia je to aj 70-80Hz, cize tam staci uzavrenka, ktora zrkadlovo kopiruje svojim NF priebehom "vehicle transfer function" a ze to funguje nepochybujem, lebo som uz pocul auta s 1x10 v uzavretej
Ako vyriesit (ked nechcem dat porty von z bedne) tieto 2 bedne hore BR dole BP v 2 rezoch

este som prepocital porty z 80cm2 na 130cm2 pri ploche membrany okolo 400cm2.... pretoze 80cm2 strbiny nestacia a 80cm2 Aeroporty stacia :-)

este som zabudol> pri dolnom budu porty tiez zaoblene, ale len na hrubku materialu, cize cca 1.5cm zvonka aj zvnutra. Takisto rohy budu vyplnene...
Jen malá zajímavost pro ty co ladí na uši, protože křivky nehrají. Kdekdo tu chválí JL a jejich ozvučnice, jak krásně hrají a jakákoliv změna je jen k horšímu. No, tak ty bedny jsou přesně shodné s tím co vyjde v simulaci. Zkoušel jsem asi 3 modely a vždy vyšlo to co píše výrobce. Nic víc, nic míň.
Martin v ziadnom pripade nedavat natrubok za menic. Prave naopak by malo byt vyustenie natrubka dovnutra co najdalej...
V blizkosti menica by vznikali neziaduce aerodynamicke efekty(a ovplyvnenie priamo TS parametrov). Predpoklada sa totiz, ze vzduch v objeme ozvucnice sa moze iba stlacat/roztahovat, nesmie vsak dojst k prudeniu...To samozrejme nie je 100% realizovatelne, avsak snahou je sa aspon k tomu priblizit, napr. dostatocne velkym objemom boxu (nie vsak moc velkym:-)
gregi: dik, presne to som aj spravil, porty su 10x10 a zmenil som aj umiestnenie menica, ked to dopocitam a hodim do kriviek, tak to postnem.