
Navštíveno 11678x


12.02.2013, 08:26 |
Jazzy Ahoj,
muze prosim jeste nekdo projistotu zkontrolovat zda to takto mohu zapojit druhou baterii?
nejvice by me zajimalo zda mohu kostrit tak jako je na schematu,nebo mohu dat - od zesilovace rovnou na kastli a - pol baterie take na kastli?,nebo teda vest - od zesilovace na - pol baterky a od - polu baterky na kastli?.Nebo je to jedno?

12.02.2013, 08:26 |
Jazzy | Upraveno: 2013-02-12 08:28:17
nejde mi sem vlozit foto tak tady
[ Link ]
Jazzy: pokud máš jednu baterku vpředu a druhou vzadu, dal bych pojistku i ke druhé baterce na + kabel, protože pojistkama jistíš kabel. Kostry podle mě OK. Síla pojistky musí být podle průřezu kabelu.
Posílám hodnoty pojistek jak nás to učili na EMMĚ ;-)


12.02.2013, 08:51 |
Jazzy no pojistka u druhe baterie je take viz.schema,nebo mas namysli jako dat jeste jednu pojistku na ten kabel co vede zepredu od baterky?tam ale je uz pojistka ta vepredu,cili to ten kabel uz je jisteny ne?
Jazzy: myslel jsem dát druhou pojistku na ten kabel, co vede zepředu ke druhé baterce. Jednu pojistku dáš na kabel max.40cm od přední baterky a druhou pojistku dáš zase na ten samý kabel max.40cm od zadní baterky.

12.02.2013, 09:24 |
Jazzy ne ze bych se hadal,necham si poradit,ale vzdyt uz ten kabel je preci jisteny tou pojistkou vepredu ne?ja bych mel jistit vystup z te druhe baterky k zesilovaci ne?

12.02.2013, 09:27 |
petis když se ti to šlusne pul metru od zadní baterky tak ti to udělá co? zkrat bude živit zadní baterka.
Jazzy: ve Tvém případě, pokud Ti vznikne v půlce kabelu zkrat, vyhoří Ti přední pojistka a zadní baterka půjde po tom kabelu do zkratu. Pokud dáš dvě pojistky na oba konce, v případě zkratu vyhoří obě pojistky a vše je zachráněno;-)

12.02.2013, 09:30 |
Jazzy takze dobra resume
Dam vepredu pojistku a dalsi pojsitku dam na ten sami kabel pred tu druhou baterii a je to tak spravne?

12.02.2013, 09:31 |
Jazzy a pokud budu mit tu druhou baterii 20-30 cm od zesilovace tam davat pojistku nemusim co jsem vycetl ze?
jinak diky moc panove za cenne rady
Jazzy: na kabel mezi baterkama dej ke každý baterce pojistku, od druhé baterky k zesíku bych už pojistku nedával.

12.02.2013, 09:44 |
Jazzy ano urcite ted uz vtom mam jasno :),jen bych se jeste vratil ktem kostram,bude teda lepsi kostrit baterii i zesilovac zvlast na kastli nebo mam od - zesilovace vest na - pol baterky a pak az na kastli?jake bude lepsi reseni nebo je to jedno?
Já bych to viděl, že s tou kostrou je to obojí dobře. Buď táhnout kabelem (-) z baterky, nebo to ber z kostry jako takové.

12.02.2013, 09:53 |
Jazzy dobra,dekuju ti moc.

13.02.2013, 01:06 |
noclue | Upraveno: 2013-02-13 01:07:31
ak ides davat tie powercellky z obrazku, urcite natiahni aj - kabel baterka-naterka.. domnievat sa, ze kasna prenesie 300A je velmi optimisticke.... raz to bolo merane a kasna ma asi taky odpor/vodivost ako 25qmm medeny kabel danej dlzky...Cize na male instalacie ok, ale u teba to vyzera na viac....za mna 50q,0AWG aj plus aj minus a este treba istit aj kabel k zadnym zosikom, cize ti tam este stale chyba jedna poistka
A trochu teorie k tomu. Z vlastni zkusenostu vim, ze davat plus a minus od baterky se ne vzdy vyplaci. Mohou vznikat tzv. virive proudy a bude to puskat.
A pak ti tam taky chybi nejake rele, ktere ti po vypnuti motoru (kdyz batery nebudou nabijeny) odpoji jednu baterku od druhe. Pokud baterky nebudou naprosto stejne a to nikdy nebudou, budou se ti rychle vybijet kvuli vyrovnavacim proudum...
no koukam ,ze mu radite excellentne blbe .....k zesiku musi byt taky pojistka jak psal noclue ....jinak mu opet vyhori auto ,protoze neni zadny chranic......videl jsem jak pekne hori zesiky na DB :-(((

13.02.2013, 17:44 |
Jazzy aha,a nebudou pres tolik pojistkovych pouzder nejake ztraty?Samozrejme bezpecnost na prvnim miste,ale jen tak pro zajimavost,a co kdyz bude ten zesilovac nejakych 30cm od baterie?itak se musi pojistka davat?
2 kubiik: tak to si mal zle zapojene.
praveze natiahnutim vsetkych minusovych kablov (vratane toho od radia) na jedno miesto sa zabrani vznikaniu "virivych prudov" teda rozdielu na kostre v dvoch miestach.
Pre mna je takym idealnym miesto prave -pol baterky.

13.02.2013, 19:54 |
Toxxx noclue: Kubiik to mal dobre natiahnutie. Sam nechapem dovod preco to piskalo. Patrali sme par hodin po tom co to robi ale jedine co pomohlo bolo to nove prekostrenie. Ine cinche,radia,zesy kabely. Vsetko sa skusalo aj mimo ale proste so zlym vysledkom.

13.02.2013, 19:54 |
Jazzy udelam to teda nejspis tak jak ma znazorneno pepe689 v podstate kdyz to vezmu selskym rozumem tak ta pojistka tam ma byt,je to jako stejny pripad jako u predni baterie ten kabel z ni vychazi a tak musi byt jisteny,snad to chapu ted uz dobre :)
Tak trochu uvedu na pravou míru to jištění.. :-)
Pepe: na dB Dragu si hořet zesiky mohl vidět, protože dB Dragové šílenosti z 90% nemají interní jištění. Tyto zesiky se mají správně jistit externě. Pakliže se kluci na pojitku vykašlou, je jasné, že už není co by zamezilo zkratu..
Jazzy: pokud máš na zesiku interní pojistky, tak od druhé baterie směrem k zesilovači pojistku již dávat nemusíš. Beru v potaz, že terminály zesilovače jsou skutečně do 30 cm, jak si psal. Nicméně pokud si dobře pamatuji, tak Colossus interní jištění nemá, čili ty osobně musíš dát pojistku i mezi druhou baterii a zesilovač. Celkem tedy budeš mít na plusovém vodiči 3x jištění.

13.02.2013, 22:01 |
petis | Upraveno: 2013-02-13 22:03:06
:-)) co jsou to pojistky?:-)) ty jsem mel v dB aute naposled v roce 2006:-)
protože tenkrát v Polu mi to bez pojistek přidalo 0,2dB a už se to táhlo:-)
Ale u baterky jsem pojistku v Polu mel:-) V Pandě ne no:-)

14.02.2013, 09:28 |
Jazzy Revilohifi.cz:ano muj zesilovac interni pojistky ma takze kdyz dorzim tu vzdalenost nejakych 30cm tak tedy ipravdu davat pojisktu nemusim?Nemuzu i v tech 30cm vzniknout zkrat?
pokud nejni poblíž nic železnýho o co by se kabel moh vyzkratovat tak nebude pojistka potřeba

14.02.2013, 15:52 |
pepe689 | Upraveno: 2013-02-14 15:54:14
delej jak chces oni pak ti panove co radi nedavat--- radi prispeji na nove auto kdyz ti prikladem vyhori ....rad a penez maji asi dost !!!!!!!!!!!!!!!!A jestli Te vytrhne par stovek :-((((no nevim ...to je jako prcat slapku z ulice bez gumy pouzdro z pojistkou sezenes do 300,-Kc
ono jak píšou kluci,pojistkovat nemusíš,ale když už do toho vrazíš tolik peněz tak ta tisícovka navíc tě nespasí,ne? Já mám v autě na plusovým kabelu 4 pojistkový pouzdra a su uplně v klidu :-)
+ aji - mám natažený 50kou od přední baterky k zadní,u přední mám pojistku,vzadu mám taky pojistku a co de z pc4000 tak tam sou jak vidíš dvě pojistky,možná něco stratíš na výkonu,ale mám klid kdyby se kábl prodřel nebo cokoliv jinýho. Až teď se koukám a všiml sem si,že ten 4kanál sem dal bez pojistky :-(


14.02.2013, 16:26 |
petis Jajinek: to pojistku ze stříbrnýho na červenej máš blbě:-) to pouzdro melo bejt vedle toho druhýho plusovýho do zesíku:-)
Pepe: kluci tolik peněz na nový auta určitě nemají, včetně mě.. ale když je zes 30 cm od baterky, tak ti to vlastně jistí pojistky na zesiku. Výsledek je naprosto shodný, jako když máš pouzdro 30 cm od baterky..

15.02.2013, 06:50 |
Jazzy dekuji za prispevky vsem,
jen se jeste trosku vmisim,ukazoval jsem to tu znamemu autoelektrikari a on nejak nemuze porad prijit na smysl te pojistky pred tou druhou baterkou,pry ze pojistku dat samozrejme u prvni baterky a u vystupu te druhe taky,ale tamta mu tam porad nesedi,pry ty baterie jsou v podstate jako dva okruhy a je to jistene uz z te prvni baterky a ta druha baterka je jistena taky tou pojistkou na kabelu ktery uz pak jde do zesilovace,kdezto kdybych dal pojistku pred tou druhou baterkou a na vystup z te druhe uz ne tak ta baterie pry neni vubec chranena.
Snad jsem to napsal aspon trochu srozumitelne a tak jak si to trosku pamatuji :)

15.02.2013, 06:53 |
Jazzy pepe689:ty to mas v aute teda takhle resene?A vse v pohode?
jajinek:moc hezke,nemas vice foto?

15.02.2013, 08:29 |
petis | Upraveno: 2013-02-15 08:32:21
Jazzy: tak znamímu autoelektrikaři řekni at vrátí výučák!!
Tak jetě jednou. Co se stane když před druhou baterkou nebudeš mít pojistku a v plovině kabelu mezi baterkama dojde ke zkratu? pojistka u baterky v motoru přehoří, ale u baterky v kufru nepřehoří nic a zkrat bud živit ona. Je to zdroj energie, takže musí být kabel jištěný uplně stejně jako od baterie z motoru.
A k čemu vic foto? Toto byla moje první instalace a než tady vypisovat rady a vesměs nesmysle od elektrikářu(taky sem se ptal místních elektronku)Tak sem to tady prolezl,očuměl a našel někoho v okolí kdo tomu rozumí a zavolal mu,zeptal se,nechal si poradit atd atd. Osobně si myslim,že je lepší za někým zajedu,poptat se,než 14dni tady "něco" vypisovat.
Jazzy: elektrikář dobrej teda:-)) zkus mu ještě jednou vysvětlit, že nejistíš baterky, ale ten kabel, třeba to pochopí;-)

15.02.2013, 12:02 |
pepe689 | Upraveno: 2013-02-15 12:02:38
mel sem na vsech kabelech pojistky,jinak kabely sem mel cca 10 cm a pak pojistku,u druhy baterky ,kdyz sem mel to same ..jinak jako petis,elektrikar bude asi jinej gang:-))))

15.02.2013, 14:24 |
Jazzy no elektrikar sice je ale tak uz 30 let to nedela,a ani nerekl ze to tak nema byt pouze ze mu tam ta pojistka proste z jeho pohledu pripada v podstate zbytecna,ale v podstate kdyz to tady pisete tak to urcite svuj smysl ma,takze asi tak:)
tak urcite to udelam tak jak se ma cili budu mit 3x jisteni a po problemu,pojistky predpokladam vsude stejne hodnoty ze?
Jazzy: odpovídající hodnoty pojistek dej podle průřezu kabelu - tabulka nahoře.

15.02.2013, 18:06 |
Jazzy takze dobra,dekuju moc vsem za rady

18.02.2013, 17:35 |
Jazzy narazil jsem jeste na toto stare tema kde se podobna problematika take resi a zda se pravidla nezmenila tak je to tedy tak ze kazdy plusovy kabel musi byt jisteny pojistkou,ale pokud se prurez kabelu z rozvodneho bloku nebo druhe baterie nemeni tak se jistit nemusi?jestli to chapu dobre?
[ Link ]
jak jsem psal, vždy se jistí kabel, tedy pokud jdeš z baterky 50qmm kabelem, jistíš příslušnou pojistkou. Jakmile tento 50qmm kabel končí rozvodným blokem a z něho jdeš zase 50qmm, nemusíš tento vycházející kabel dále jistit, pokud z bloku pokračuješ menším průřezem kabelu, dáváš za distribuční blok odpovídající pojistku příslušící menšímu průřezu. V případě, že pokračuješ větším průřezem, nemusíš jistit, neboť za baterkou jistíš tu 50qmm;-)

18.02.2013, 18:06 |
giuseppe | Upraveno: 2013-02-18 18:06:46
Pokud stále nemáš jasno jak jistit, použij obrázek od pepe689, ten to má správně! Já to mám tak, jak jsem kreslil já. Já prostě těch 20cm kabelu z druhé baterky do zesíku nejistím.

18.02.2013, 18:11 |
Jazzy prave me jde spis o to ze mohu dat baterku taky do vzdalenosti tech cca 30cm od zesilovace,cili jak je tam uvedeno jistit by se nemuselo,kdyz neberu potaz ty pravidla emmy lde stejne soutezit nebudu
a co koupit rozvodný bloky s pojistkama bylo by to lepší né ?
Jazzy: pokud tam tu pojistku dáš, budeš mít klid. Měla by tam bejt;-)

19.02.2013, 19:41 |
Jazzy | Upraveno: 2013-02-19 19:43:19
no pojistku tam dam a je to bez starosti,stejne si myslim ze to nepujde poznat co se tyce nejakych vykonovych ztrat.
Jinak jeste jeden dotaz,uvazuji ze natahnu 50qmm - kabel od baterie a zajima me kdyz to tak bude jestli musim jeste prikostrit baterku v motorvym prostoru nebo ne?
jen vyměň origo kostřící kabel a nahraď ho silnějšm.
Z bloku kdyby vedl slabej kabel a nebyla to 50qmm tak i 300A pojistka přehoří rychlejc než 20Qmm kabel.
Ty pravidla byly přehnaný pro EMMU kde byly stanoveny pojistky vs. proud
- nesmysl, ale i tak se přiklánim k tomu, že dát pohistky je důležitou věcí. Si představ jak holou rukou trháš roztavený 50Qmm kabely
Měl sem v autě X 50qmm kabelů a neměl sem klidné spaní do té doby než na každej kabel přišla 300A pojistka a 150A na 20qmm
jak bylo napsáno u dbdragu se pojistky nepoužívají :-) ale taky už jsem trhal holíma rukama 50mmq kabel ze zesu když hořel a opravdu to není nic moc :-(

20.02.2013, 15:24 |
Jazzy jeste se zeptam tak obecne,jak muze vzniknout zkrat?kdyz pominu nejake mechanicke poskozeni kabelu jsou i jine hrozby?
vlastní blbost při zapojování, když se snažíš opatně zapojit kable aby sis neškrtnul a pak si položíš klíč přes + a - :-)

20.02.2013, 22:13 |
1kw | Upraveno: 2013-02-20 22:14:14
Tak hlavně prodření kabelu nebo zkrat v zesíku. Nikdy nevíš co se může stát.. :)