Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi(forum)

o

Forum > Autohifi > Vylepšení audia v Octávii 3 - cena do cca 10 až 15k, +-

 o Navštíveno 5762x o
o 04.04.2021, 23:34 | MichalStrážný | Upraveno: 2021-04-04 23:47:05
Ahoj,

pořídil jsem si z druhé ruky trojkovou Octavii a chtěl bych si vylepšit zvuk audia. Mám standartní ozvučení - autorádio Bolero (dle návodu výkon pouze 4x20W)
toto: [ Link ]
a osm reproduktorů (dva v každých dveřích - vejškáč a středobass).
Přijde mi, že tomu "něco" chybí - zvuk je takový plochý, nudný, prostě slabý.
Poslouchám hlavně rock/beat - skupiny typu Led Zeppelin, Deep Purple, ale i tvrdší - metal, nebo skupiny typu Rammstein a občas i "bassovou" hudbu typu Prodigy, Die Antwoord, atp.
Moc jsem toho v autech neslyšel, ale vůbec by mi nevadilo, kdyby to hrálo jako Canton v Superbu 2 :)


Mám zatím dva tipy, co s tím:

1. tip -  SUBWOOFER:
Přemýšlel jsem, že bych dokoupil jen nějaký subwoofer, nejdříve jsem koukal po SW pod přední sedadlo, ale asi by mi tam fyzicky vadil - např. tento:
[ Link ]
Ale pak jsem narazil na tuto sadu a dost mne zaujala:
[ Link ]
Vyšlo by to s montáží na cca 12k, ale nevím, jestli je vůbec vhodné tento (či všeobecně jakýkoliv jiný) subwoofer zkombinovat s mým stávajícím audiem. Není na něj příliš/zbytečně výkonný a "nepřehluší" mi ostatní (stávající) repro? Chci mít pokud možno vyvážený zvuk, ale ostatní reproduktory se mi spolu s doplněním o SW kvůli dalším nákladům za materiál a práci moc měnit nechtějí..

a 2. tip - VÝMĚNA REPRODUKTORŮ:
Navštívil jsem jeden specializovaný obchod (CarMedia) a tam mi doporučili výměnu stávajícího repra za dvě sady (přední a zadní dveře) reproduktorů BLAM Relax 165RX, respektive za jejich nástupce BLAM Relax 2 165 R2S:
[ Link ] + ODHLUČNĚNÍ DVEŘÍ, s tím, že SW by se nedával. Repra jsem slyšel hrát v malé hale, usazené do dřevěné desky na stěně a hrály moc dobře. Cena by byla o něco vyšší, než u doplnění o SW (celkem cca 15k) ale teoreticky by zvuk měl být vyváženější, plnější (lepší). Jen si nejsem jistý, jestli bude stávající rádio Bolero (jeho zesilovač 4x20W) dostatečně výkonný, aby to hrálo dle mých představ. Obchodník tvrdil, že ano, že to tak prý dělají běžně a stávající rádio díky nízké impedanci reproduktorů 2 ohmy bude stačit (dokonce říkal, že se kvalitativně dostanu na úroveň Cantonu, jehož projev se mi u Superbu 2 moc líbil) ale může to být jen obchodní kec..
Prostě mám strach, jak to bude s tím mým rádiem hrát, vzhledem k tomu, že je jeho výkon jen 20W na kanál. Přitom BLAM má RMS 75W (max. 150W), takže jednoduchou matikou budou hrát na zlomkový výkon. Pokud tedy u toho platí jednoduchá matematika :)
Nebo je to tak, že tím, že mají poloviční impedanci, tak se využitelný výkon násobí dvěmi?

Těch 15k je +- asi takový strop, co bych do toho chtěl dát, ptž auto budu mít tak na dva, max tři roky a nechci do toho moc cpát - nový majitel to nejspíš neocení, nebo minimálně nezaplatí, a vytahovat/vyměňovat to a prodávat už je taky takové "nepohodlné". Pokud bych se vešel do 5k, tak super, ale chci si opravdu podstatně polepšit, na což by to byl asi moc nízký rozpočet..

Tak co by jste mi prosím poradili? Dávejte prosím i jiné tipy, já tomu opravdu moc nerozumím.. :)
Dík moc!



o 05.04.2021, 01:00 | kiklop32
Největší skok udělá vždy subwoofer, ale ta cena je strašná :). Teoreticky se dá koupit jen ta ozvučnice, k tomu nějaký použitý sub, převodník a zesík. Takže by se dalo něco, (2 - 3 tisíce) ušetřit. Pak jen najít někoho kdo ti to tam hodí. K těmto zesíkům se dá dokoupit "dálkové ovládání" a tím si můžeš basy korigovat od řidiče, takže si to nastavíš, jak ti to bude vyhovovat.

K repro,

rozhodně se vykašli na zadní dveře. Pokud nepotřebuješ hrát pro spolucestující vzadu, tak vždy jen kazí přednes. To si můžeš i vyzkoušet, když v rádiu vypneš zadky, uvidíš, že to zní mnohem lépe. Pokud chceš mít i něco pro lidi vzadu, nech origo. Je naprosto zbytečné investovat do zadních repro, když tobě jako řidiči nebo spolujezdci, to jen škodí a lidi vzadu to stejně neocení. Když jedou 4 lidi v autě, jak často si chtějí hlasitěji poslechnout muziku a nebavit se? Při nízkém volume a mluvících lidech investované peníze nepoznáš. Jsou to prostě vyhozené peníze, mnoho lidí si je tam dalo a pak litovali. Nebyl bys první ani poslední...

Určitě nech vytlumit dveře, předky určitě a zadky opět záleží. Asi bych udělal i zadky ať je klid, v autě klesne hluk z jízdy, což vždy pomůže.

Poslouchat repro v desce a otevřené hale je nesrovnatelné s autem, tam máš naopak uzavřený prostor, repro nehrají na tebe, ale pod tebe a ještě bokem a mají úplně jinou ozvučnici. Tento test je při nejmenším zavádějící, jelikož zvuk z repro co je vyzařovaný do boku (mimo osu) je jiný než rovně (v ose).

Co se týče výkonu a impedance, tak výkon rádia (zesilovače) se udává při nějakých ohmech, typicky 1, 2, 4. O kolik snížíš impedanci repro, o tolik zvýšíš výkon rádia / zesilovače v %. Teoreticky, pokud rádio dává 2x20W při 4 ohmech, tak při 2 ohmech by mělo dávat 40W. Prakticky to tak nebude. To rádio na to musí být stavěné a jeho zdroj musí umět dodat dostatek výkonu a těžko říct jakou má k tomuto rezervu. Takže dejme tomu to rádio bude umět dodat 30W??? při dvou ohmech. Další složitost je, že impedance repra, není 2 nebo 4 ohmy, ale mění se v závislosti na frekvenci, ale to už je moc složité.
Další a asi nejdůležitější parametr je citlivost, Blam mají 95.0 dB, což je dobré. Pokud výrobce nelže a to je v autohifi běžné.
O citlivosti něco zde:
[ Link ]


o 05.04.2021, 01:16 | kiklop32 | Upraveno: 2021-04-05 01:19:53
Jako takový stage 1 upgrade,
bych volil jednoznačně subwoofer a vytlumení dveří. Subwoofer přidá basy, které v origu nejsou a basy jsou samozřejmě nejvíce cítit. Spoustu lidí říká, že sub nepotřebují, ale jakákoliv muzika bez pásma pod třeba 80hz zní prostě strašně.
Tlumení ti zlepší střední pásmo, to co hrajou středobasy. Nebudou se ti klepat dveře a do kabiny ti poleze méně hluku, takže repro nebudou muset přeřvávat hluk z jízdy, tedy nemusí být tak hlasité.


Stage 2,
přihodit přední repro, zde budeš odkázaný na prodejce, každý doporučí něco jiného. Důležitá je citlivost, klidně ten Blam, co na to řekne z dlouhodobého hlediska rádio ti může být fuk, dřív to prodáš a jestli to dopomůže k úmrtí rádia za 10 let místo za 15, to je jedno.


Já bych udělal stage 1. Nějaký měsíc pojezdil, naposlouchal. Když bych pak chtěl víc, tak Stage 2.
Navíc dáš prachy nadvakrát, takže budeš víc ochotný a bude to méně bolet :D

Ušetřené peníze vlož do tlumení, to dělá opravdu hodně, kolikrát i víc než výměna repro. Dají se dělat podběhy atd. Ale to už bych asi nedělal.

Nebo lépe, můžeš mi 50% poslat na účet :)
o 06.04.2021, 15:47 | MichalStrážný
Díky moc za vyčerpávající odpověď :)
Asi půjdu nejdřív do vytlumení dveří, je to takové nejčistší řešení a v kufru vozím psa, tak nevím, jestli ho SW nebude srát ;) a pak uvidím, jestli mi bassy stačí, ale otázka je, nakolik si pomůžu když nechám vyměnit i origo repráky za ty Blamy. Jak kvalitní můžou ty originály být, oproti Blamům?
A ještě se zeptám, pokud bych dal jen přední repra, tak nedají se dva kanály zesilovače spojit do jednoho, abych získal dvojnásobný výkon? 
A nevíš, kde zjistím, při jaké impedanci dává to moje rádio výkon 4*20W? Nebo jinak, není nepravděpodobné, že je to jiná impedance, nežli 2ohmy?

Díky moc
o 06.04.2021, 19:59 | kiklop32
V pohodě. To je taky možnost, třeba ti to bude stačit.
Subwoofer k psovi nic moc, musí se tam pak dát ochranná mřížka. Když je pes naložen, tak radši vypnout :).

Kvalitativně bude Blam lepší, ale to bohužel není vše. Důležité pro tebe je, jak nízko umí zahrát. Našel jsem jen křivku první verze:
[ Link ]

Pokud je druhá verze podobná, tak od 100-90 Hz to dost padá. Chtělo by to vždy slyšet v autě. Ale myslím, že celkově si polepšíš.

Tomu spojování kanálů se říká můstkování a origo rádio to nedá. Ještě existují malé zesilovače, které se dají dát do palubky. Ale to je zase jinde.

Myslím, že tyto výkony se udávají při 4ohmech. Pak by mě zajímalo, kolik W to rádio bude dávat, až se pořádně ohřeje :). Musíš vařit s tím co máš, takže ti nezbyde nic jiného než si vybrat z tlumení, subu a repro. Za mě tlumení + sub a pak možná jen přední repro
o 06.04.2021, 20:20 | MichalStrážný
Jj, s mřížkou případně počítám :)
No, ty Blamy jsem právě slyšel na té prodejně a bassují hodně slušně..
Myslíš to se mnou dobře, ale tlumení + SW vyjde tak na 15k, to už by mi pak bylo jedno dát další 3k za přední repro ;))
Spíš přemýšlím, že když už bych kupoval zesík k SW, tak bych koupil nějaký, který by mi zesílil i předek, jestli se takový vyrábí, vejde se po sedačku a nestojí 10k :)
o 06.04.2021, 21:33 | birkovnik | Upraveno: 2021-04-06 21:47:43
riesil tom tento isty problem v passate a odhodlaval som sa na to rok to spravil. Aj tych 500e mi bolo vela ...
nakoniec som dopadol tak, ze sa mi podarilo kupit axton 590 dsp zosik na amazone za 199e je ktomu priamo redukcia na quadlock 3 pre VW auta takze nemusis nic pajkovat pasuje to stopercentne. Kupil som ktomu Hertz Cento CK 165 L (nemusis upravovat kabelaz) vytlmil dvere. a hraje to uzasne uzasne. oproti tomu hnoju co to vydavalo pred tym. Zadok som neriesil zadne repraky som na DSPcku zamutoval. Ten axton je stabilny aj do 2ohmov takze by s tymi Blamy asi vedel zacvicit riadne/ Len ja som nechcel menit zadne repro bol som na to lakomy na 2ohm preto som siel do hertzu.


edit vyhoda toho vsetkeho auto budes predavat zosik vyberies steker z neho pichnes spat do radia. a auto hra tak ako hralo povodne. ma to aj rca vystup pre SUB takze do rezervy mozes kupit nieco taketo. Ground Zero GZCS 10SUB-ACT ja som to tak vyriesil. a tiez auto pojde prec proste to len vyberies von.
ked is to budes robit sam

250 e zosik dsp
110e repraky
100e tlmenie
220 sub do rezervy a si vysmiaty. (ano ten sub nezahra asi kvalitne led zeppelin, pearl jam a podobnych, ale na dokreslenie to v aute treba)
+ instalacny material

takto som to riesil ja v mojej passat b8
o 07.04.2021, 11:20 | MichalStrážný
To je na mě bohužel moc složité, já si nic dělat sám nechci a když mi to bude dělat nějakej profík, tak ho raději kvůli záruce, atp. nechám ať tam dá svůj HW.
A až budu kupovat nové auto, tak už s nějakým lepším systémem se SW, abych to nemusel řešit a vytahovat to a prodávat, na to já nejsem :)
A SW do prostoru rezervy raději nechci, v kufru jí vozit nechci a bez ní už vůbec jezdit nechci
o 07.04.2021, 11:32 | MichalStrážný
V první fázi asi půjdu do předních dveří, zatlumit + 2ohm Blamy, abych nemusel řešit zesík.
Ale ještě mám v tomhle jedno dilema, tlumit přední, nebo i zadní dveře? Zadní repra, pokud nebudu měnit, je lepší asi úplně vypnout/odpojit, že? Takže pokud by se tlumili zadní dveře, tak jedině kvůli hluku z vnějšku, ale neříkejte, že je to takový rozdíl, hluk prochází podvozkem, okny, odevšad a jestli budu mít zatlumený zadní dveře přeci nemůže mít žádný podstatný vliv. Navíc je to vzadu, takže dál ode mě. Nebo to má velký vliv?
A pak ještě jeden dotaz, buď mi nabízeli pouze vrstvu tlumícího materiálu, nebo pak ještě na něj nějaký neoprén a na to myslím druhou vrstvu toho tlumícího materiálu. Jaký mají ty materiály vlastnosti? Respektive, má ten neoprén vliv na zvuk, nebo "jen" na hluk prostupující z venku dovnitř? Otázka zní, stačí jedna vrstva, nebo dát tři? :)
Díky moc
o 07.04.2021, 15:39 | birkovnik
taa urob to co som povedal a namiesto penazi za sub tie minies na instalaciu. neverim ze tie repraky zahraju polovicu toho co 100 eurove s tym dsp lacnym
o 07.04.2021, 23:11 | lambados
Birkovnik... cau. Takze to vyuzivas jen jako zesik vesmes. A dsp nepouzivas. Jen jsi s nim vypl zadek. Kabely jsi netahal jiny... chapu dobre?
o 07.04.2021, 23:28 | MichalStrážný | Upraveno: 2021-04-07 23:30:47
.
o 08.04.2021, 07:29 | birkovnik
lambados ano je to na povodnych kabloch akurat dotiahnuty + kabel od baterky

-hraje to ale aj bez neho 1tyzdne pred instalaciou som to mal pripojene na povodne repro a elektriku to bralo len z radia. A bolo citit, ze repro su omnoho akcnejsie a prednes nebol tak plochy ako z radia.

jedine co ma trocha mrzi, ze som nepocul ako by hrali tie hertze na povodnom radiu bez toho zosiku (uz to mam zamurovane za kasltikom takze to neviem lahko odpojit)

na zosiku mam nastavene akurat orezanie a strmosti pre repraky a sub casove korekcie mam v "defaulte"
ja som ten axton dsp kupil za 199e +9,9e posta z amazonu. Za tie peniaz, si neviem predstavit kupit nieco lepsie ak mate tip. sem snim

o 08.04.2021, 08:09 | CarMedia.cz (P)
Trochu bych se vám do toho vmíchal. :-)

Dělat jako stage 1 subwoofer a až jako 2 reproduktory je strašná utopie z několika pohledů. Nicméně ten nejzásadnější je ten, že onu razanci a přesnost jasně udávají předky. Má to dost do činění i s vyrovnaným středem a hlavně výškami, které spravidla ohraňičují basovou složku. Nebude-li patřičná přesnost na předku, bude subwoofer v kufru hodně dominantní a celý projev bude vypadat spíše jako discopárty, než nějaká kvalita. Mě osobně by to lezlo spíš na nervy, než abych z toho měl radost.

Z mého pohledu na subwoofer. Pakliže nejsi schopen subwoofer dofázovat, nikdy ti nebude dělat takovou radost. Čili bych ho klidně odsunul dokonce až na 4. místo. Osobně bych upgrade dělal v naprosto jiném sledu.. 1. implementace zesilovače s DSP i na stávající repro 2. vytlumení dveří, s tím, že krok 2. je u O III naprostá povinnost v případě realizace kroku prvního. Co začne dělat čalounění v okamžiku lepšíhu buzení v tomto autě je totiž až neskutečné. 3. výměna repro 4. doplnění subwooferem

Panel u nás používáme takřka jen pro to, aby člověk měl možnost si porovnat rozdílnost chování rerproduktorů hlavně z hlediska citlivosti, změny ohmáže, apod. To, že je projev ve voze zcela odlišný, je jasné. Nicméně už na tom panelu je třeba si uvědomit, že pakliže i tam je při nízkém vybuzení jasně dominantní výška, bude to v autě o to citelnější.

Když si byl u nás, zřejmě jsme tam asi neměli Scalu, byla asi půjčená. Tam máme ony Blamy na Audison AP F8.9Bit (přední i zadní), kdy standardně je zadek utlumen až o 60% oproti předku. Je tam schválně modifikace udělaná tak, aby se dalo ukázat, jak hrají reproduktory jen na předku, případně i se zadkem, když ho zákazník vyžaduje. Jezdíš-li kolem, klidně se zas zastav, není problém Scalu pustit, aby si měl představu, jak to vlastně funguje, když se to dělá správně. :-)
o 08.04.2021, 08:25 | birkovnik
CarMedia.cz na 100percent suhlasim.
o 08.04.2021, 21:46 | MichalStrážný
CarMedia.cz Díky, zastavím se :)
Jen škoda, že neuslyším Blamy se základním rádiem, abych věděl, jestli bych byl spokojený i bez dalších nákladů, ptž dalších 20k za zesilovač je dost mimo můj plánovaný rozpočet..

Jinak ten DSP je nějaká procesorová řídící jednotka, co vylepší projev a dá se skrze něj ten projev nastavovat?
o 09.04.2021, 18:24 | CarMedia.cz (P) | Upraveno: 2021-04-09 18:24:25
Ano, je to přesně tak. Je to vlastně to nejdůležitější.
o  Zpět  o  Nahoru
o
 

Vložit nový příspěvek do fóra


  Pro vložení příspěvku musíte být přihlášen/a.
Stránka vygenerována za 0.3158 sekund.