
Navštíveno 3419x


18.03.2008, 09:56 |
Pavel02 | Upraveno: 2008-03-18 10:00:52
Může tady někdo okomentovat takto naměřenou křivku (křivky) RTA? Případně poradit kde a co upravit? Měřeno na měřící sadě RTA PRAXIS, sestava HU Alpine 7969 + prox PXA-H701, aktiv zapojení 3-way, repro DLS, dík

horní křivka je před úpravama

Ten první a poslední obr. je asi totožný a na těch to vypadá velice dobře, jestli je ta spodní křivka po úpravách.
Je to daleko lepší, jak to původní nastavení, ale ještě bych si s tím pohrál. Stáhnul bych bass 45-75 a pak bych to nechal k 1k pomalu opadat, Výšky od 10k jsou moc potlačené. Také je tam díra kolem 150
Harry: Ta spodní křivka je vždy po úpravách. Horní je původní. S bassem máš pravdu. Ty už jsem stáhl (a hodně) v podstatě tak jak píšeš. K 1kHz to teď pomalu padá. Je to mnohem lepší. U těch výšek je to otázka. Snažil jsem se je zvednout. Když jsem jim tam dal víc tak vzhledem k tomu, že je mám směřované "na ucho" už to bylo moc. I takhle už je to na hraně. Ted tam mám nastavení co je tady jako druhý obrázek v pořadí a ještě se bude upravovat. To co je jako třetí, je samostatně levá strana při nastavení podle poslední křivky. Dal jsem ji sem pro porovnání, ža to sedí i při měření levá - pravá strana. Ten propad na 160Hz bohužel je mimo rozsah EQ, takže jsem s tím nedokázal nic udělat (okolní možnosti EQ jsou na 125 Hz a pak až 200Hz a ty tím nedokázaly pohnout). Velký vliv na zvuk mělo vyrovnání propadu na středech v okolí 2kHz. Neuvěřitelně se zvedla dynamika a "vylezly" nové netušené detaily. Všechny CD které jsem měl naposlouchané jsem si pouštěl jedno za druhým a nad změnou mě běhal mráz po zádech. I ty CD které jsem dřív odsoudil jako hrozné, jsem naráz dokázal poslouchat a žasl nad tím jak hrají. Samozřejmě na tom budu dál pracovat. Chci uděl i měření samostaných kanálů (subbasy, basy, středy, výšky) abych viděl jak mám nastavené děličky a jak tomu dále pomoct. je to fakt zajímavé jak takové jednoduché zařízení dokáže pomoct.
Jen je škoda, že se tady nevyjádřilo víc SQ-fans.
Jo a taky zřejmě pohohlo vyrovnání těch dvou "hrbů" na 200 a 400Hz.
Mě osobně by zajímalo, proč je třeba na 100Hz (neberu záměrně ten hrb na 40 - 60Hz) o 10db větší úroveň než za 10kHz? Není to jen Tvůj případ, bylo to i ve slovenském autohifi, kde byl článek o akustice v autě a byli tam tři exeplární auta a všechny šli takhle směrem k výškám dolů. Je to tím, že auto je malý prostor s velkým množstvím skleněné pochy a nebo tím, že za jízdy hlavně nižší kmitočty zanikají a je to takhle schválně kvůli kvalitnímu poslechu za jízdy?

19.03.2008, 16:00 |
Ricci U mna to vyzeralo naposledy takto


19.03.2008, 16:03 |
Ricci Zosik bol PX xenon na stredobasy + Macaudio Z4200 na stredy a vysky, na vyskach to aj pekne vidiet :-)

19.03.2008, 20:16 |
Pavel02 | Upraveno: 2008-03-19 20:18:51
Ricci: pekné, já jsem dnes dosáhl asi tohoto a zatím se mě to líbí nejvíc. Jo a dotaz: jak sem přenášíš tu křivku? Mě to nechce vzít.

jak to mas na monitoru tak das CTRL+PrtScr pak si otevres treba malovani a das CTRL+V a pak si to jen ulozis jako JPG
Pořád přemejšlim jestli to koupit.....řikáte že to vyladění pomohlo....
No tak se asi nechám zlákat :)

20.03.2008, 09:47 |
Ricci Pavle, podla mna ti strasne strmo pada krivka, rozdiel na koncoch pasiem mas min 25 dB, co je moc, roztiahni si raster dB a uvidis,aky je to spad...
Ricci: vím o tom, zatím jsem se dostal na rozdíl 20db. Budu pokračovat. Pásmo mezi 20Hz a 1- 1,5kHz půjde dolů.
Nikdo nezná odpověď na mou otázku z 19.03.2008, 13:48?
Ricci: Jak můžeš být Z 4200 vidět na výškách? Snad každý tranzistorový zesilovač se vejde do +/-0,5dB od 20 - 20kHz a mnohdy ještě výš, takže to rozhodně na takhle hrubě měřené křivce nemůže být ani znát.

20.03.2008, 13:27 |
Pavel02 | Upraveno: 2008-03-20 13:38:29
Tuner: to není žádná hrubě měřená křivka. Můžu ti říct, že pokud na EQ pohnu o 1dB na příslušné frekvenci, ihned se to na křivce na stejné frakvenci projeví. Je to dost přesné a hodně poučné měření. A ty výšky jsou na Ricciho křivce spadle velmi strmě dolů už někde na 12kHz. Ale nemusí to být jen zesilovačem. U mě je ten pokles na 12kHz taky o nějaké 3dB ale pak ještě docela drží až do nějakých 17-18 kHz a i když je to pásmo, které už ani neslyšíš, tak se to projeví hlavně v jemných detailech. A nejsem si vůbec jist tím, že by každý tranzistorový zesilovač udržel +/- 0.5db od 50Hz do 20kHz.
Takto mě to změřilo samotné výšky.

Pro zajímavost ještě samotný SW

Pavel02: U home zesilovačů za to dám ruku do ohně a myslím a koukám teď do car hifi a třeba testovaný Eye bird (což není žádná špička a je to obyčejný průměr stejně jako Mac) se tam vejde s přehledem +/-0,5db taky. když budem hodně tolerantní, tak určitě víc jak 1db tranzistorový zesilovač neudělá, to by to byl už pěkný šmejd. Čili těch 20dB co tam měl Ricci je dáno buď nevhodným směrováním výškáče (částečně to může být i jeho vlastnost - tzn. jeho frekvenční rozsah) a v neposlední řadě to bude akustikou a nebo zásahem procesoru.
Pořád ale nevím, proč RTA měří takhle s poklesem směrem k výškám a to dost brutálně.
A co se týče přesnosti, tak to máš po 5Hz, což je samozřejmě dostačující, ale nevidíš, kde přesně je špička/propad.
to mě zajímá,hlavně se nepohádejte....
jedna z mála zajímavejch debat tady :)
Nejde o hádání. Jde o to co jsem chtěl, tedy o tom podebatovat.
Tuner, myslím, že jsi na to odpověděl sám ve svém dotazu. Zkus si to v autě nastavit tak, aby to bylo naprosto lineární. Obávám se, že by to bylo dost hrozné, a to nejen při jízdě.
Ono nejde o to jak měří, to je jen výsledek nastavení, ale jak je to celé nastavené.
Ty špičky a poklesy tan vidět jsou a jdou pokud je na to sestava vybavena i dost slušně "srovnat.
Pavle já to nemyslel rejpavě :)
Je to zajímavý a navíc už mam sadu objednanou,takže cca do týdne se mi to bude moc hodit.
Chtěl jsem jít původně cestou imprintu,ale tahle sada mi za poloviční peníze pomůže skoro stejně :)Takže jestli ti to nebude vadit hodim sem pak svoje měření a rád o tom podebatim,ted mužu jen číst a těšit se :)
A ještě dodávám, že nastavení takto (ale méně strmě) klesající křivky je dáno i fiziologií lidského sluchu - to ale není z mé hlavy. A je to podobné i u home-hifi. Jen je kladen meší důraz (znovu to není z mé hlavy) u basového pásma. Hluk za provozu vozidla část basů "překryje".
Pavel02: Jen doplním, že lidský sluch jinak vnímá nízké a vysoké kmitočty v závislosti na hlasitosti zvuku a proto se třeba používala/používá fiziologická regulace hlasitosti okrajových pásem Loudness zvláště u méně kvalitních aparátů. Já třeba doma nemám problém při jakékoliv intenzitě, ale v autě při menší hlasitosti ty basy prostě přidat musím. Jen se mě ten rozdíl v řádu desítek dB nezdá. Nemůže to dělat přímo měřící mikrofon, který má nějakou divnou charakteristiku? O mikrofonech toho moc nevím, ale vím že se dělají s kulovou charakteristikou a pak jsou dělé podle toho na jaké nástroje případně zpěv/mluvené slovo mají být určené. Možná bude zakopaný pes tady a jiná lepší měřící technika by vyhodila úplně jinou křivku.

21.03.2008, 13:26 |
Ricci To Tuner#2: To padanie vysok bohuzial bolo po vymene Genesisov za Z 4200 charakteristike naozaj vyrazne vidiet, hned to bolo pocut a potom aj vidiet na,krivke, pisem len to, co som vyskusal, ziadne teoreticke kecy...

21.03.2008, 13:28 |
Ricci Inak len pre zaujimavost ludske ucho ma problem rozoznat rozdiel v intenzite zvuku mensom ako 3 dB...
Ricci: Až budu doma, tak schválně vyhrabu test Z4200 a myslím, že tam byla i frekvenční charakteristika a oskenu a dám sem. Jestli si myslíš, že tranzistorový zesík se nevejde do +/- 1dB v tom nejhorším případě, tak by jsi měl otevřít nějaké car hifi a kouknout na naměřené údaje...
Jen tak na okraj, co to stoji, kde se to da koupit?
18 kilek,má to doronel.
na sq foru je test
No tak za tu cenu nejde koupit ani solidní mikrofon. Pokud má nasnímaný zvuk za něco stát a mít dobrou charakteristiku, tak používáme mikrofony Sennheiser a tam to začíná na 5 a více tKč. Navíc i mikrofon s všesměrovou charakteristikou má problémy při odklonu z osy hlavně na vysokých kmitočtech a tím dochází k výraznému poklesu na výškách, který je tady vidět. Takže dle mě za to nemůže zesilovač (což je opravdu technicky blbost), ale nekvalitní snímání a charakteristika neodpovídá reálu. Zkuste mrknout na základní solidní mikrofon jakou má frekvenční odezvu:
[ Link ] Samozřejmě na základní změření a znalost, kde je nějaký zásadní problém a kam hnout s ekvalizérem je to dobrá věcička.

21.03.2008, 20:10 |
Ricci Tuner#2, keby som nezazil, ani ja by som neveril...
A nezměnil jsi mezi tím ještě něco jiného na instalaci? Nemáš i tu druhou křivku, jak to vypadalo se stejným nastavením, ale lepším zesíkem?

21.03.2008, 22:21 |
Ricci Nezmenil, len som vymenil zosiky,krivku pohladam, urcite ju mam

21.03.2008, 22:29 |
Augi A já to složitě kupoval z Německa a on to má harry na shopu :-D
sakris sakris... To neni az tak marna cena... Skousel nekdo RTA v klasickym cabriu?

22.03.2008, 10:29 |
clown Augi,
Harry je sikovnej .. umi dost veci dotahnout :o)
Tento set mám už 1 rok neni to žiadna špica za velké lowe ale učel to splní a hlavne je to presnejšie ako ucho. Mne to pomohlo dosť ked som si to porovnál ked som mal EQ off po uprave to hrálo slušne aj pri nízkej hlasitosti hlavne na basoch.Max rozsah ktorí som použil bolo +/-4db. Používal ho aj Ricci takže ma tiež niake skuseností. Už sa teším keď ho znovu zapojím teraz frčím na seriové radio a seriové repro som dopadol :-)
Tak po hádce na poště je sada doma...:)
zatim jen změřeno nastavení na ucho.
mužu někoho znalýho poprosit o názor?
díky


27.03.2008, 09:07 |
Ricci Buddha, v prvom rade si nastav poriadne rozlisenie na dB ose grafu, z takehoto rastru sa neda poriadne rozoznat charakteristika, ovsem aj tak vidiet, ze mas problem v subbasovej casti a v navaznosti subbasov na stredobasy.
Nějaké jemější rozlišená by to chtělo, ale vypadá to slušně a hlavně to vypadá buď na jiný program nebo mikrofon, že to měří konečně trochu "rovně" :o)
Jinak zvlnění na basech je vcelku běžné a podíval bych se na 250Hz, které bych stáhnul a jinak to vypadá slušně. Ale je to malý graf a 1,5cm na monitoru je 20dB takže se z toho blbě něco koumá.
měřící sada je stejná,s rozlišenim bojuju,když to nastavim podle Harryho tak mi křivka zmizí někde dole a už ji nenajdu :)
budu si s tim hrát o víkendu.

27.03.2008, 11:37 |
Pavel02 | Upraveno: 2008-03-27 11:47:19
buddha: to, že ti křivka někam uteče je asi tím, že to měříš při slabém zesílení. Přidej na zesílení. Až ti začne dole blikat červená lišta upozorňijící na úpravu hlasitosti tak trochu uber. Já když jsem to změřil poprve s rastrem po 20dB, tak jak to máš ted ty, tak jsem si taky myslel jak to nemám krásně rovné (a to se plete i Tuner že je to měřákem, měl by se podívat na stupnici dB). Dej si stupnici po 5 dB. No a stejně jsem toho názoru, že úplně rovná křivka není dobře. Když uděláš super rovnou křivku tak za jízdy je to hrůza. Naprosto ti zaniknou nízké kmitočty a posloucháš jen pištění. Nebo to musíš dát tak nahlas, že ti případní spolucestující odmítnou s tebou po 20 minutách pokračovat v cestě.
Pavel02: Nepletu se, na 50Hz má o skoro 20dB jinou úroveň než na těch 250Hz, to vidí snad každý, ale zaujalo mě to, že třeba na 200Hz má naprosto stejnou úroveň jako na 10kHz, což Vy s Riccim třeba ne.
Pavel02: Souhlas. Za jízdy je opravdu basy nutné přidat a ono poslech v autě je vždy o kompromisech, zda to vyladím na soutěž při vypnutém motoru a stání a nebo si udělám zvuk příjemný pro ucho za jízdy.

27.03.2008, 20:45 |
Ricci Krivka nema byt rovna, ale ma mat postupne jemne padajucu tendenciu, rozdiel medzi koncami pasiem by mal byt cca 10 - 13 dB.
info pre tych, ktori zvladaju nemcinu, dozviete sa tam kopu veci:
[ Link ]
Na tom CD by měli být referenční křivky, které se dají otevřít a podložit.
Ricci: A proč nemá být křivka rovná? Proč by se pak lepší výrobci snažili s repro dostat na +/- 3 a nebo dokonce 2dB? Pokud se bavíme o stojícím autě s vyplým motorem, tak proč by tam měl být takový pokles? Ano vím, že pokud i takhle super repro dáš do špatné místnosti, tak tam můžou být drby v řádech desítek dB, ale nikdy jsem neviděl třeba v německém Audiu (kde měří bedny přímo v jejich místnosti na stejném místě už řadu let), že by měla křivka padat dolů. Proč by tomu mělo být v autě jinak?
Tuner- je rozdiel akustika doma a v aute ,doma to hrá ideál ked je všetko v rovine a v aute nie aj ked je motor vypnutý a stojiš na mieste .Ta krivka je od Alpine a bola navrhnutá po dlhom počuvaní v aute ako referenčná ,ked si otvoríš nemecké A-H je skoro pri každej montáži.V tom programe je uložená pod- referenzkurve_40db.
Ak neveríš skusi si to nadstaviť a potom sa ozvy že čo je príjemnejšie na počuvanie ja som to skúšal aj doma aj v aute a je to tak doma -0 v aute -15db.

raksop: Super, díky za info, konečně někdo, kdo mě to objasnil. Stejně až koupím procesor, tak si tu sadu objednám a vyzkouším.

03.04.2008, 10:44 |
Tuner#2 | Upraveno: 2008-04-03 10:46:26
Tak slibovaná křivka Z 4200


03.04.2008, 10:48 |
Tuner#2 | Upraveno: 2008-04-03 10:56:31
Pro porovnání křivka reference Thesis HV venti. Nechci v žádném případě srovnávat tyhle dva zesíky zvukově a v dalších naměřených parametrech (to snad žádný soudný člověk a Ivouš by to asi nepřežil :o), ale frekvenční charakteristika na výškách jen velmi podobná.


03.04.2008, 15:31 |
Ricci Tie frekvencne krivky nemaju ziadnu vypovedaciu vlastnost o tom, ako to naozaj hra...
Takže zesík kterej se na 20kHz vejde do - 1db (max. 2dB) může za to, že jsi měl útlum 20db!!! vůči 10kHz a jiný zesík Ti změnil křivku směren nahoru? Tomu prostě nevěřím. BTW. slíbil jsi ten druhý graf, nebo Ti došli pastelky? JOKE :-)

03.04.2008, 17:10 |
Ricci Ten graf nemozem najst :-(
Ale je mozne, ze mi to nejako na xuja meralo, to pripustam :-)