
Navštíveno 1911x

Budou nás ještě bavoráky bavit? Těžko...
...rozhodně ne tak, jak jsme byli zvyklí. Dnes již každá automobilka nevyhnutelně míří do míst, kam jí odkazují předpisy a nařízení vzešlá nikoli z hlav, ale evidentně z konečníku těch, kteří vymýšlejí věci jako „norma velikosti a zahnutí banánu, rohlíku a robertku“. Ano, od evropských úředníků, které jsme si nezvolili.
Automobilky se proto musí vyrovnat s nařízeními ohledně emisních limitů, předpisů na ochranu chodců (když je někdo takový idiot, že vleze pod rozjeté auto, zaslouží si jedině zemřít), hlukových norem a požadavků na ochranu samotné posádky.
Bohužel se kvůli tomu začínají z aut stávat unifikované krabice, které nejen, že se sami sobě podobají jako Paroubek Gottwaldovi, ale ochuzují řidiče o to nejdůležitější – požitek z jízdy. Nemám však na mysli ono uspokojení, které vás provází, když vaše auto jede. Mám na mysli požitek, který cítíte tehdy, když víte, že auto řídíte vy a ne nějaká malá šedivá krabička plná elektronických součástek a s nápisem Made in China.
Od těchto fundamentálních základů se ale odpoutává – pomalu, ale jistě – i značka, která ještě nedávno prodávala obyčejná auta, jež byla právě pro svůj nezaměnitelný charakter tolik milována. Ano, mluvím o BMW. Dnešní bavoráky už neumí to, co vám nabídne stará dobrá E30 nebo řada 5 E39. Dnes už jen sedíte za volantem a jediné, co tak maximálně cítíte, je smrad vašich fuseklí.
BMW nejsou špatná auta, to vůbec ne. Ale nejsou špatná na dnešní poměry. Kdybyste však cestovali dvacet let zpátky časem a přivezli na vývojové oddělení divize M současné produkty honosící se tímto písmenem, vyrazili by s vámi technici vrata. Dvoutunové bedny od syrečků s pohonem 4x4, které nemají ani zbla zpětné vazby a postrádají spojkový pedál? Nic takového by se ještě před několika lety nemohlo s písmenem M objevit.
Podobné je to i s běžnými mainstreamovými modely. BMW 325i je sice skvělé auto, ale v porovnání se svými předchůdci, třeba s BMW 328i E36, je nudné, bezpohlavní a obézní. Prostě se chová jako nějaké dieselové Audi. Tedy - velmi konzumně.
Je to zvláštní. Když jezdíte jen novými auty, je přesednutí do obyčejného BMW 325i darem z nebes, protože si můžete najednou užívat neutrálního vyvážení, přesného a dobře nakalibrovaného řízení a fungujícího podvozku. Jenže sedněte hned po tom do staré trojky E36 a najednou zjistíte, jak je všechno relativní. Nové BMW 325i se zdá z ničehož nic moc těžké, moc nedotáčivé a ne moc komunikativní. A také moc pomalé. Starý motor v BMW 328i měl 193 koní, ze kterých dnes po letech můžete dostat tak maximálně 180 plnokrevníků. Nový motor má 218 koní, ale auto působí o třídu pomaleji.
Nejhorší na tom je, že BMW řady 3 je asi tak ten nejlepší bavorák, co se řízení týče. Od sedmičkové řady nikdo řízení Lotusu Elise neočekává, ale například v pětce byste za něj byli rádi – nedostanete ho. Minulá generace BMW řady 5 E39 byla famózní auto a když se s ním svezete ještě dnes, nebudete chápat, jak mohl vůbec někdo dopustit, aby luxusní sedan dostal charakterní řadový šestiválec, neutrálně nastavený podvozek s vrozeným smyslem pro srandu a řízení, které by v tlachání mohlo soupeřit s paní Vomáčkovou z vedlejšího vchodu.
Pamatujete, jak BMW tvrdilo, že „kupé“ řady 1 je duchovní návrat k modelu E30? To asi v managementu tvrdil někdo, kdo s „e-třicítkou“ nikdy nejel.
Nová BMW jsou rychlá, dobře postavená a zatraceně žádoucí auta. Jenže nesmíte je postavit do přímého srovnání s jejich předchůdci. Zjistíte totiž, že nová ekologicky a sociálně uvědomělá doba pohřbila poslední náznaky skutečné zábavy za volantem. Sice se stále svezete rychle, ale už to nebude to správné uspokojení z rychlosti, kterou jste si zasloužili a při které auto cítíte, jak pod vámi pracuje.
Z BMW se stala konzumní značka a to nás může jedině mrzet. A víte, co je na tom nejhorší? Bude hůř...
Bude hur.. to sedi... vyhlidky jsou desne...
Byl jsem nedávno na BMW X-drive day a mohu potvrdit. . .
Naprostej souhlas ač jsem nebyl pořadně majitel BMW měl jsem možnost jich par řidit z těch staršich jen e39 528i ktera byla skutečně zažitek narozdil od těch novych a i dneska když vidim hezky vymazlenou e39,e36 atd tak se vždy otočím ale ty nove mě nechavaj naprosto chladným. Bohužel je to takhle se všema značkama.
OT: Zrovna včera tatík dorazil, a prej měli na STK e61 od prvního majitele, co si to koupil 06, najete 75tis km, a podvozek vymlácený jak po půl milionu :-/
Pval 528 to vystihl moc pěkně. I když jsem teda BMW nikdy neměl a ani nikdy mít nebudu, protože mi to nedovoluje moje platové ohodnocení, pár starších BMW jsem řídil a můžu jedním slovem říct -radost až na kost. Pro mě je designově poslední krásnej bavor E38. Bavím se ale jen a pouze o designu kastle, o motorech, podvozku a technologii toho vím asi tolik, jako Paroubek o pravdě.
Když se podívám na design dnešních aut, nelíbí se mi to. Přední světlomety obrovské, zasahující snad až do poliviny blatníku. O výhledu taky nemůže být řeč - přebachratělé C sloupky, LED světla na zadních partiích a LED blinkry jsou takové jakési nepřirozené - to blikání je spíš na epileptickej záchvat. Co se týče palubovek - ano zaujatě - zde jakékoliv autohifi skončilo.
A tak bych mohl pokračovat dál, co se týče nesmyslných a nerentabilních hybridů a tak dál, a tak dál ...
myslim že jsem to probírali tenkrát v Mimoni, mít dostatek peněz, tak nebudu vědět jaký nový auto si pro radost koupit, šel bych prostě do bazaru a koupil si něco možná víc jak 10 let starýho, ale něco co má koule
jen menší detail...
píšeš "když je někdo takový idiot, že vleze pod rozjeté auto, zaslouží si jedině zemřít".
Bohužel je spousta případů, kdy jde člověk po přechodu na zelenou a najde se spousta takových idiotů, kteří rozjetým autem na ten přechod vletí. V takových případech jsou pak nějaké předpisy vedoucí k větší ochraně chodců dobré :-)

04.03.2010, 09:41 |
Escudo | Upraveno: 2010-03-04 09:41:49
tohle Pyvoj jen vkládá, neni autorem
presne tak,jen vlozeno,nepsal jsem to ja....
Escudo : a proto si pracháči libují ve veteránech :)
nj, než se časem dostanu k E34ce nebo E36ce, tak to bude ještě chvíličku trvat. E39 by taky nebyla k zahození, ale když jsem ji chtěl koupit, tak jsem narazil jen na tragické stavy :-(

04.03.2010, 11:08 |
RedBaron | Upraveno: 2010-03-04 11:11:11
Naprosto souhlasím, teď jezdím s E46 330d Touring, moje další auto ale bude obyčejná Octavie a k tomu v garáži vymazlená E30 s V8 a samosvorem pro radost. Nic lepšího totiž není. Kamarád to teď přitáhnul v turbodieselu, je to starej smradlavej vergl ale nastavení podvozku je neuvěřitelně poddajné a přitom sedí, díky nízké hmotnosti se auto okamžitě otočí kam mu člověk přikáže a přitom tam není žádný extra rambajz, prostě dá se s tím normálně jezdit. Ale ne vzadu sedět, to si člověk mastí vlasy o strop :o)
No a když přeposílám něčí text, je slušnost uvést zdroj:
[ Link ]
Jenže tohle se dá říct v podstatě o každé automobilce. Dost čast jezdím C-Maxem a tam je všechno tak přeposilovaný, že člověk nemá z řízení vůbec nic, ze silnice nic necítí a najít brzdný a trakční moment je takřka nemožné. Vždycky když s tím jedu, tak si říkám už aby bylo léto a mohl jsem prohnat Škodovku :-)
Článek obecně souhlas, nicméně i tak bych svoji E46 330i okamžitě z fleku vyměnil za Martynovu E92 335i :-)
A kdy nastal ten přechod? Já bych teda E46 330i nevyměnil za jakoukoliv E36, ani kdyby mi kupec doplatil 200 táců, prostě E36 se mi těžce nelíbí a nevykládejte mi, že má lepší jízdní vlastnosti (až na případný samosvor teda). Přišlo to zhoršení zpětné vazby až s E60/E90?
Tak ono tady půjde hlavně o ten pocit, kterej se prostě změřit nedá. 0-100 je u novejch aut lepší a čas okruhu na tom bude taky tak, jde ale o to, že z těhle aut se čim dál tim víc stává kompromis
jj uz je to tak a k lepsimu to nepujde... taky jsem vahal co po Ibize a nebyt Lukeho, tak asi skoncim s nejakou mrdkou.... a v tom me luke postavil pred hotovou vec, ze si mam koupit porsche 944, no popravde jsem z toho mel desny fedry.... 25 let stary auto... ND, provoz atd... ted uz to mam 9 mesic a nema to chybu.... auto nema absolutne nic... pytle abs a takovy ty sracky co cloveku zabrani i pomalu otevrit okno... jsem za to auto desne rad a verim, ze dalsi auto bude zase porsche:o)))))
uz muzeme jen vzpominat ....
Pro me je top vrchol e46 M3 CSL...pak uz to slo s bmw z kopce...vaha,vaha,vaha..a uz ani silnejsi motory z toho sportovnejsi auto neudeli :-(

Nevim,proc bmw neudela treba nejake podobne retro s moderni technikou jako napr. Porsche,ktere zabalilo do retro stylu moderni techniku.

to na těch fotkách je pěkný, ale nevypadá jako E 46 ;-) :-)))
Ja vim,ja se jen chtel vratit do starych casu. Jak vypada e46 vim moc dobre :-)
jo tak, no já neříkám že ne, to jsem myslel jenom ze srandy... ;-)
No já se jdu vrátit do starých časů do garáže....k E21 ;-)
prodam poradny poctivy BMW e30 cabrio, kupujte, nebudou, lepsi motokara neni :-P
cupra: tak to je neco neskutecne krasnyho!
jinak jako ti nademnou dnesni bmw uz me tolik neberou jako stare e30,36 ve vymazlenem stavu a bouzel to co napsal pavel musim take odsouhlasit :-((
Ten text se zdaleka netýká jen BMW.... na druhou stranu je třeba chápat, že společnost prodělala poměrně solidní a drsný brainstorming a dneska je prostě auto spotřební věc - takové lepší "ponožky" nebo "mobil". I jednotka s názvem promile bude možná zbytečně velká, měl-li by člověk vyjádřit poměr lidí vůči celku, kteří si jdou dnes koupit nové auto kvůli jeho jízdním vlastnostem nebo zážitkům z jeho řízení. A i "řidičů" valem ubývá, autoškoly produkují většinou již jen "uživatele" kteří nejsou pomalu schopní bez deseti nejrůznějších asistentů ukrytých za tajemnými zkratkami ani dojet ze vsi do města na nákup.
Dnes se sleduje jen počet bagů, počet držáků na nápoje a to, jestli se tam vejdou dvě nebo tři dětské sedačky vedle sebe. No a výrobci co chtějí přežít, prostě takové věci vyrábí, protože je lidi kupují, stačí vzpomenout na současnou "briketizaci" měst v duchu názorova, že nafťák se spotřebou 5,25478954789587 litru na 100 km (který v tom městském cyklu stejně jede za 7) je to nejúžasnější a nejlepší co existuje a "tak si to mámo, kvůli tomu zátahu vodspoda taky koupíme" která došla až tak daleko, že se při cestě do německa musí člověk zabývat ekologickýma známkama... Doba je zlá a bude hůř. Važme si aut z poloviny devadesátých let, tam tehdy nastal ten zlom, ta doba se už nikdy nevrátí. Za "chození proti stádu" se draze platí i dnes, chce-li člověk dnes koupit opravdové řidičsky zajímavé auto, výběr je tristní, ceny děsivé, charisma i duše takřka vyhubeny....

04.03.2010, 15:50 |
BALI plně s tim souhlasim,ale měl jsem možnost vyzkoušet 130i a něco z tý E30 tam je... je to takový hravý,chová se to podobně,zábavný auto,ale furt to neni ono:(

04.03.2010, 17:45 |
vypuk Souhlas v "plném rozsahu".
Ale zajímalo by mě, co by někdo, kdo řídí jenom nové vuzky, dělal kdyby sednul do 120cky :))
by ani nenastartoval.....
Moju bejvalou 125l urcite ne. To bylo: otevrit motor, napumpovat packou benzin (padal), sytic, jeste plynem zapracovat a pak ju teprve drazdit:)) Byla to jebka pomala, ale se silnejsim motorem, bych si to nechal radsi nez Primeru, Fabii nebo Golfa IV - s tema autama ted posledni dobou obcas jezdim.

04.03.2010, 19:50 |
vypuk | Upraveno: 2010-03-04 20:00:23
Mno, teď desátého mi končí technická na škodně, tak se asi budu loučit se slzama :(
No, ten sytič někdy dokáže lidi potrápit :-D
nejen BMW ...
Civic G6 VTi byl zábavnější než Civic 8G 1,8i-VTEC

04.03.2010, 20:05 |
vypuk Petura: ty starší vuzky nebo jejich předešlé generace bývají většinou více zábavnější, než ty nové. Samá elektrika, samé čidla, všude samej Error, blikátka, cinkrlátka, blbovinky, kravinky, nemáš vodu v ostřikovačích - val do servisu!...
kraal 007 nahod foto krasavice..ja ted hledam miatu NA,NB verzi ale treba mi ta 30 chytne za srdce ..dela se na ni hardtop? :-)
souhlasim s pointou článku ale naprosto vůbec nesouhlasim s tim že nový bmw sou kvalitní auta ! všechny nový sou prostě konzumně postavený krabice od syrečků pro němce který to maj 3roky než se to začně sypat a pak se to posílá do čr ..... na kvalitu starejch BMW která byla mezi kvalitníma automobilkama to nemá ani omylem !
a vůbec nesouhlasim s tim že za to že BMW šlo do sraček může nějakej euroidiot co vymyslel normu na velikost okurky...... BMW si za tohle může samo prostě...

04.03.2010, 22:48 |
prohifi.cz | Upraveno: 2010-03-04 22:50:53
Je to jako všude - jde se dolů s penězma a vše se přizpůsobuje mainstreamu - zkrátka oslovení většiny lidí je ekonomicky mnohem zajímavější než se věnovat tomu malinkatýmu promile fandů
moc dobře si pamatuju když jsem Alpinku 9833ku prodal a koupil "novou úžasnou" 9855ku. Nějak jsem nechápal jak jsem si měl pomoci
v OII hrajou repra do sedačky, protože zkrátka většině lidí stačí kvalita hudby na úrovni tranzistoráku, ale za to si do dveří lidé moc rádi postaví pití...
doba je zlá
cupra:dela, ceny kolem 500€
[ Link ] cenu vymyslime :-)
radek.613: a co tím chtěl básník říct, těma náražkama na naftu? Já nejsem žádný fanda ropného odpadu, ale řekl jsi vyloženě fakta z realu, že to prostě táhne odspod, a jezdí za 5-7 kombinovaně. Kdyby vedle toho měl jet benzín se stejným dynamickým provozem, tak si prostě veme víc a tečka, ať je to HTP nebo 6litr z USA, to nikdo neokecá. A že má nízké provozní otáčky? Na 4ku to jede 40-120. Kdo tady běžně jezdí s benzínem v otáčkách 4-6tis?
Kdosi si tu dělá prdel o stádu ovcí (Škoda, Nokia,) ale tady mi to připadá jako negativní stádo, že prostě když oni žijou v tom, tak my si z nich budem dělat prdel.
2 crestik: "Kdo tady běžně jezdí s benzínem v otáčkách 4-6tis?" kde to mám podpísať? :oP
Já, 2,3i každý den když do toho zrovna sednu....
jj, bohužel.......taky to můžu podepsat.....4-6 tis. jsou běžné otáčky.
já taky astra 4-6 tis.
clio williams (kdyz mam pujceny) 5-8 tis
jsem zrovna včera slintal u simixe nad chalengerem a camarem...kua hned bych měnil za svojí OII TDI :)
tak si taky přiznejte, že pokud jezdíte s benálem 4-6 tis tak vám to řere i tkaničky od bot. Moje běžný otáčky u obou aut, čili 3,2V6 a 4,2R6 jsou do 3000 a dynamika naprosto dostačující běžnýmu provozu. Kdybych jel 4-6, tak bude spotřeba kolem 20ti a víc. V tomhle souhlas s tim, že TDi je na tom jinak, s Audinou nad 8 nejdu i když na to šlapu (160PS), ale podle mě se tady každej baví o něčem jinym
samo pokud se jedná o objem do 1,8, tak tam se otáčky daji pochopit :o)
poslední dobou se pod 10,5 nehnu......FoFo, ale mám i mondeo MK3 2,0i 145PS a s tím jezdím za 7,5litru.
7,5 litru ale to s Mondeem 2,0 rozhodně nejezdíš pernametně 4-6 tis
no tak já s astrou 1.6 55kw v techto otáčkách kolem 15-20 L :D
clio je 2.0 a tam je to ruzny no .... ale neresim tanknu a jedu a uzivám si jizdu
Básník tím chtěl říct, že nějaká laboratorní a mozek-masážní čísla v techničáku jsou nepodstatná a neměla by při pořizování osobního auta hrát největší roli. Bohužel hrají - lidstvo mozkově degeneruje, zejména v oblasti Evropy. Ano vezme si víc, to tu nikdo neokecává, máš-li ten pocit, je mylný.
Ad nízké provozní otáčky - to není důvod ke koupi osobního ropáka, dynamiku a pružnost určuje zpřevodování, na světě je dost kulturně zkonstruovaných benzínových aut, která umí jet na čtyřku od 35 třeba do 180....
Ještě tak před patnácti lety bylo ve městech krásně v zimě vidět, že černej sníh ležel na krajnicích hlavně tam, kde jezdilo MHD s předpotopníma Karosama a náklaďáky, dneska jsou ty zkurvené saze úplně všude a na všem a nikoho to netrápí, hlavně že jede za prospektových 4,444444444444 na sto a tečka. Když si odstojím štau mezi osobákama u Norimberka a nedejbože jedu bílým autem, na předku pak při mytí krásně vidím co ty věci "umí".....
Nikdo si tu z nikoho nedělá srandu, píšu to jako zamyšlení pro "ropáky", jestli jim opravdu stojí za to pro převážnou přepravu jen sebe sama v jinak prázdném autě pár km denně do práce a sem tam na pumpu vyrobit a částečně nainhalovat v průměru půl korby sklopky Avie uhlí za rok....
Escudo - ne, to je rodinné, tam za 7,5 při 4-6 tis. nejezdím :-))))))))), ale při stejné jízdě Fofo, se pod 9 nehnu.
radek.613 - posledni odstavec: takhle uvedomely lidi u nas nejsou, bohuzel
Thomas987: Ne, E46 to není, tohle je totiž auto, které se vyrábělo od roku 1976 :o)