Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi(forum)

o

Forum > Ostatní > Středící kroužky - musí bejt:?

 o Navštíveno 19825x o
o 16.04.2008, 22:14 | M.a.R.i
Tak jsem dneska konečně nazul na nový kolečka. Akorát jsem dostal špatné informace a středová díra kol byla větší než náboj. Bohužel nebyly po ruce středící kroužky, tak se kola nazuly bez kroužků. Průměr náby je 65mm a průměr díry u kola je 75mm. Co jsem se dozvěděl,tak někdo tvrdí, že středící kroužky musí být a někdo zas že slouží jen k lepšímu nandání kola. Budu velký prase když budu jezdit bez kroužků? A nebo je mám zítra koupit a večer zout celý auto, nandat kroužky a zase nazout?


o 16.04.2008, 22:19 | tykeev
Osobně mohu říci, že mám následující zkušenosti.

Pokud se montují kola bez vymezovacích kroužků na menší a lehčí auto, tak problémy většinou nebývají.
Na dvojku Golfa a podobné vozy jsem montoval již nesčetněkrát bez kroužků a vše OK.

Pokud jsem ale zkusil montovat kola bez kroužků nebo s většími kroužky na větší a těžší auta, často kola při vyšších rychlostech vibrují do volantu. Tím samozřejmě dochází k dalším negativním efektům = zbytečné zatěžování prvků nápravy, možné povolování šroubů atd...

Obecně je tedy zřejmé, že vymezovací kroužky by měly být samozřejmostí.

Pokud je to na menším autě, nehrotil bych to, ale určitě je to jen dobře, mít nasazené ty správné.

Pokud je to na větším autě, během krátké doby (pár dní) se nic nestane, ale určitě to je velkým přínosem.

Tak snad mé zkušenosti budou užitečné :-)
o 16.04.2008, 22:20 | .mycTD
ne, to je v pohode. hlavne zadni naprava na 405ce je nesmrtelna a nejake kmitajici 18ky ji nemuzou rozhazet.
o 16.04.2008, 22:22 | tykeev
ještě upřesnění:
- i na větším autě jsou kola samozřejmě řádně vycentrována šrouby, ale i na nich je nějaká, i když jen minimální, vůle. Takže po projetí několika děr to pak může začít lehce (či více) vibrovat do volantu, poněvadž kolo není vystředěné úplně na 100% podle středu kola.

S kroužky je samozřejmě i snazší montáž na vozidlo, o tom není už vůbec pochyb, protože pak není potřeba trefovat se přesně na díry.
o 16.04.2008, 22:24 | M.a.R.i
to tykeev: Díky za info, zítra kupuju a večer nandám :-)
.mycTD: díky za rejpnutí :-). Raději se zeptám,než abych dělal něco zbytečně
o 16.04.2008, 22:25 | filip146
myslim že středící kroužky se vyrábějí proto aby se koupily,nasadily a pak vystředily kolo....... . kup je takovej ranec to neni,aspoň budeš mít čistý svědomí. :-)
o 16.04.2008, 23:10 | Honza2.016v
no středící kroužek tam je proto, že na sebe přejímá veškerou střižnou sílu...šrouby kol by totiž neměli bejt vůbec namáhaný na střih , ale pouze na tah(společně s tahem od utažení vzniká kombinovaný namáhání, což je pšatně..)..ale jinak jak psla tykeev ..na lehčích autech většinou problém neby, ale na coupe bych si to nedal..l...
o 16.04.2008, 23:34 | Kindlik
kde se daj koupit ? potřebuju z cca 63 na 57,1 , dva sem našel a dva ne
o 16.04.2008, 23:58 | Escudo
objednávaj se např. v Barumce, cena je kolem 30Kč, takže jezdit bez je fakt nesmysl, výborně to popsal honza, šrouby nesmějí bejt namáhány na střih, ale na tah, tak jsou počítaný při konstrukci. To že to vydržej je věc úplně jiná. Sám mám zkušenost i se středěnim, na lehký A3 to udělalo na dálnici pěknou paseku bez kroužků, stačí málo a je to rozhozený
o 17.04.2008, 00:20 | M.a.R.i
A dopr. Zítra ráno auto potřebuju,takže se k tomu dostanu až po 100km. Snad to za tu dobu žádnou paseku neudělá. Jinak je to na P405, což není zas tak těžký auto.
o 17.04.2008, 07:06 | tmx.806
tak zrovna striznou silu bych do toho VUBEC netahal. Je snad zrejmy, ze kdyz dotahnes kola, budou ty srouby pusobit mezi kolem a nabojem takovou silou, ze tam k zadnymu strihu (namahani na strih) nemuze dojit...
o 17.04.2008, 07:28 | tappaja
Ja v tyhle otazce taky nemam moc jasno, montoval jsem kola bez krouzku a pohoda.
Protoze mi nikdo nevysvetlil, jak muze nejakej plastovej krouzek na sebe prijmout veskerou striznou silu... Kdyz mam spravnou roztec, spravny srouby, tak se to vse po dotazeni vystredi uplne presne, podle me.

Kdyby ty krouzky byly kovovy, s nejakou setinovou toleranci, tak potom budou mit i nejakej silovej, tahovej efekt...
o 17.04.2008, 07:55 | ACEMajky
jako tappaja a tmx.806
o 17.04.2008, 08:58 | .mycTD
taky si myslim. pokud kolu nezabrani v pohybu srouby, tak krouzek uz to taky neudela. akorat bez nej kolo tezko vycentrujes.
2.vec: u sluzebniho vw nam odeslo predni lozisko a kdyz pak kontrolovali sisatost kola, tak jsem cumel, jak bylo nakople. a muzu rict, ze ve volantu jsem necitil vubec nic.
o 17.04.2008, 09:13 | /// MiŠeL ///
tak ja bych bez kroužku nejezdil páč to háže jak kráva aspon u me na ibize jinak jako .mycTD šroubama to nevycentruješ
o 17.04.2008, 09:55 | mrazik
Jako tappaja. Stredici krouzky jsem nemel ani na jeden ze 4 sad elektronu co mi prosli rukama a nikdy nebyl problem. Kdyz nekdo narve srouby nebo matky z plechacu na elektrony, ktere maji polovicni delku konusu nez ty spravne, pak se nemuze divit. Ten konus to proste musi vycentrovat, staci si to predstavit (i kdyz toyota treba konus v hlinikach nema). Ono to chce taky utahovat postupne a ne narvat hned prvni sroub/matku na krev a pak jit na druhou a utahovat krizem.
Misel neverim, ze se spravnyma sroubama to nevycentrujes.
o 17.04.2008, 09:55 | filip146
jako /// MiŠeL /// jsou to STŘEDÍCÍ kroužky!! ne pevnostní !
o 17.04.2008, 10:21 | tykeev
to mrazik:

To jsem si taky myslel, ale opravdu mluvím z vlastní zkušenosti.

Na svých autech měním kola skoro každý měsíc a vyzkoušel jsem jich už spousty.

Když jsem obul jedny rovné a vyvážené 17" bez vymezovacích kroužků, dotahoval jsem šrouby postupně po pár závitech, na správně dlouhých šroubech byla i správná dosedací plocha a auto mi stejně začalo při určitých rychlostech vibrovat. Po nasazení vymezovacích kroužků již vše OK.
Minulý týden jsem zkoušel další sadu 18" a bez kroužků při rychlosti nad 120 opět silné vibrace. Přitom kola naprosto rovná, vyvážená. S kroužky opět problém ustal.

Zatímco na Golfu jsem mohl obout téměř cokoliv bez kroužků a nikdy jsem s vibrováním do volantu problémy neměl.
o 17.04.2008, 10:27 | Lucni.konik
Jako mrazi...měl jsem na autě cca 4sady kol od 15" po 17" a středící jsem neměl. Kupované vždy nová a ani při 230 to necukalo do volantu. Auto jsem měl 7 let. Bezproblémů.
o 17.04.2008, 11:40 | Escudo
myslim že by někdo z vás měl vysvětlit automobilkám, že náboj je naprosto k ničemu :o) přítlačná síla šroubů? To jeko že to tření udrží axiální sílu? He he, ne, to, drží střih šroubů, to že je to plastový, no až se někomu ten "plastovej" kroužek podaří stlačit na náboji kolem, tak dejte vědět. Pár let sem se s namáháním šroubů počítal, to že tam je malá vůle neni podstatný, desetiny milimetru šroub neustřihnou

podotýkám že jsem bez kroužků jezdil taky asi půl roku bez problémů, ale těch 120Kč mi nestojí za teorii typu že to udrží tření
o 17.04.2008, 11:59 | Tomášek
kluci a kde se teda daj ty podlozky koupit??? nejlepe nekde v brne kde kupujete.. diky
o 17.04.2008, 12:04 | Escudo
už jsem psal, jestli máš třeba v okolí Barumku, tak je maj skladem, nebo případně objednaj :o)
o 17.04.2008, 12:29 | mrazik
Mozna sem moc blbej, ale porad nechapu tu striznou silu v souvislosti s tim stredicim krouzkem. Muze mi to nekdo vysvetlit ? Preci utahnu sroub/matku a tim pritlacim kolo k naboji a zaroven ho diky konusu vystredim. Strizna sila jde preci pak na ty srouby nebo matky, ne ?
fyzika mi fakt nikdy moc nesla, tak proto to asi nechapu
o 17.04.2008, 12:51 | Escudo
mrazik: máš pravdu, ale tyhle šrouby nejsou u žádného auta počítané na střih, ale na tah, na střih je počítán náboj, pokud kolo nesedí na náboji, přenáší se střižná síla na šrouby
o 17.04.2008, 13:13 | mrazik | Upraveno: 2008-04-17 13:15:26
Escudo nejak mi to stejne do hlavy nejde a at to vemu ze vsech stran, stejne mi ta strizna sila porad smeruje na srouby/matky. Vzdyt tema sroubama se pritlaci i ten stred hliniku, at tam je stredici podlozka nebo ne.
No patral jsem po inetnernetu a treba na renault foru se dost lidi shodlo na tom, ze i nove auta co vyjeli z tovarny nemaji stredici krouzky a dokonce i plechace maji vetsi stredovou diru, takze se to stredi jen sroubama. Ale nutno uznat, ze frantici jsou schopny vseho :-D
o 17.04.2008, 13:23 | M.a.R.i
Je pravda že vibrace cítím zhruba od 80Km/h výš. Zítra ráno tam půjdou ty kroužky, tak pak dám vědět jak to dopadlo. Akorát mám strach, aby to nebylo pneu (Falken Ziex) i když by to takový šmejdy bejt neměly. Že já blbec nekoupil ty Toya i když co jsem vyčetl,tak nehorázně ubývaj, ale na druhou stranu jsem se bavil s člověkem co je má na G4 TDI 170k, najel na nich 20000km a mám prý 3/4 vzorku.
o 17.04.2008, 18:04 | M.a.R.i
Tak kroužky nandány. Koupil jsem originál ocelový OZ, těm silikonovým moc nevěřím. Kola už nevibrují. Akorát se musely znovu převážit gumy, což se prý u nových disků stává, tak snad nebudu jezdit do pneuservisu každej tejden.
o 17.04.2008, 20:15 | Honza2.016v
no když by měly šrouby přenášet střižnou sílu,způsobenou váhou auta, musely by přeci přesně sedět rozměry díry pro šroub a průměr šroubu -navíc by ten šroub musel mít válcový osazení přesně pasující jak do náboje , tak do kola -něco jako lícovanej šroub , kterej střižnou sílu může přenášet

jinak stačí malej a rychlej výpočet (vzpomínám na první příklady z pružnosti a pevnosti na průmce kde se porovnávalo šroubové spojení lícovanými šrouby a klasickými šrouby na kotoučové spojce..)

-spočítejte si jakou silou je kolo přitlačováno k náboji, když šrouby utáhneš všude běžně udávanejma 90Nm ..při použití kroužku , či origo kol , který přesně seděj na náboj je vše OK.Síla jen přitlačuje kolo k náboji a je dostatečně velká k zachycení a přenosu kroutícího momentu.
Pro případ bez středícího kroužku je nutnej moment utažení kola šroubů mnohonásobně větší (klidně 4-6x nebo víckrát), protože případnýmu pohybu kola vůči náboji musí zamezit třecí síla mezi dosedacíma plochama ta samá třecí síla musí bejt schopná přenýst otáčivej pohyb...

ještě dodám že na šrouby působí nepatrná střižná síla (dá lise to tak nazvat -jestli tam není spíš trocha ohybu , což je spíš případ hodně dlouhejch šroubů v případech když je dost napodložkováno) při akceleraci/brždění

nejklíp by to co se mezi kolem a nábojem děje pospal ilustrativní obrázek, ale jsem línej kreslit...
o 17.04.2008, 22:32 | BATMAN
Mari: Jen poznamka k tem pneumatikam.....
Ja ted jezdil 2 sezony na tech Falkenech a nemuzu si je vynachvalit co se tyce hlucnosti, drzi jako svine a ani vyssi voda nehla s autem a dvakrat mi zachranily krk.


Uz14 dni jezdim na tech TOYO-Proxes a nemam z nich zdaleka tak dobry pocit jako s Falkeny a zdaj se mi docela hlucny.
o 18.04.2008, 04:54 | MarauderZ28
hihi já teda nevím jak Vám, ale mě kolo rozhodně nesedí na středícím kroužku prostě mezi středovou dírou a nábojem je mezera = na náboj nic nenese veškerý namáhání přenášejí šrouby, to samý se děje i u Vás neb pokud jste někdy měl těsný kolo na středu - na náboji ale i přesto jste ho tam narvali tak jste určo zažili co já, neskutečnej bordel co to kolo předvádělo ... Add střih, no nevím sice proč by ty šrouby na něj nesměly bejt namáhaný když je to 5 šroubů jako hovado, navíc pevnostní šrouby ... už vidím jak se ustřihne 5x 10.9 šroubů M12 to někdo schválně ten střih spočítejte co to bude za numero ..
o 18.04.2008, 05:03 | MarauderZ28
Spojení normálním šroubem (tedy nelícovaným) je spojení tzv. "silovým stykem" , což znamená, že šrouby jsou namáhány POUZE na tah. Přenos točivého momentu tak uskutečňují třecí plochy náboje a ráfku.
Něco jiného je spoj lícovaným šroubem, který je namáhán na střih a přenos točivého momentu zajišťuje šroub svým tvarem "tvarovým stykem". (tedy namáháním na střih) To je jako nýt, kolík, čep. Tam už dochází k lecčemu, hlavně u konstrukcí. Ale obyčejný šroub má jediný úkol: Držet dvě věci silou u sebe, aby o sebe třely a nerozjely se.
o 18.04.2008, 07:48 | tykeev
to MarauderZ28 a vůbec všichni:

já myslím, že se celá tahle diskuse se strhla už do poměrně akademických rozměrů :-)

můj závěr je takový, že jsou 2 skupiny lidí:

Skupina 1) ať kroužky má nebo nemá nasazené, nepoznala rozdíl

Skupina 2) bez kroužků cítí vibrace, s kroužky vše OK

Toť můj závěr :-)
o 18.04.2008, 08:16 | MarauderZ28
já se o nic nepřu jen sem našel jak je to se šroubama a že ten střed je jen a pouze pro vystředění ne proto aby se o to kolo opíralo ..
o 18.04.2008, 08:31 | tykeev
to Mar:
však já neříkám, že se přeš :-)
souhlasím s tebou, ale také říkám, že bez kroužků mi často kola vibrují (ačkoliv jsou pevně a pečlivě dotažená a šrouby dotahovány postupně).

Na menších autech jsem ale nikdy problém neměl.
o 18.04.2008, 10:21 | Lukaash | Upraveno: 2008-04-18 10:24:21
Mar 5:03 ... souhlas (licovany je ale taky namahany na tah, na strih az po prokluzu stycnych ploch, stejne jako jine srouby ... presny prumer u licovanyeho sroubu je kvuli presnemu usazeni)
o 18.04.2008, 12:21 | Smrada (M)
Ja tam krouzky vzdy mel a za nejakych 25 bez dph za kus mi nestoji, abych resil, jestli bude ci nebude neco vibrovat ;-)
o 18.04.2008, 15:56 | Escudo
jen bych malinko doplnil, že namáhání na střih jsem neměl na mysli přenos kroutivého momentu, kterej je vcelku zanedbatelnej oproti síle, která působí např. při projetí dírou ve vyšší rychlsoti, tam je síla vcelku jiná
o 18.04.2008, 17:57 | BATMAN
2Smrada: Kde takhle levny krouzky koupit?
Treba tady je maj od 145kc za jeden kus....
[ Link ]
o 18.04.2008, 20:50 | M.a.R.i
to BATMAN: A jaký si měl rozměr? A měl si ty Ziex nebo šípáky?
o 18.04.2008, 21:09 | Smrada (M)
Ja je kupoval v MakoCar v Jesenici nebo jak se to tam jmenuje.
o 18.04.2008, 23:16 | Kmoda
Tak já bych taky řekl že to musí udržet a vystředit šrouby nebo matky. Jinak plastový kroužek tam mám a řeknu to asi takhle. Středová díra je 56mm. Ten osazený průměr 56mm na náboji je zhruba 6mm široký dejme tomu a kroužek má 5mm sraženou hranu takže ty průměry 56mm na sobě sedí v šířce asi 1mm. A teď mi řekněte kdo věří tomu že ten 1mm plastu mi drží nějakou radiální sílu. Mě jsou ty kroužky k smíchu.
o 19.04.2008, 14:56 | Lukaash
dle me je to tam pouze kvuli usazeni do polohy ... veskerou potrebnou silu pak zajistuji srouby
o 19.04.2008, 21:07 | tappaja
Kazdej urcite vi, jak je obtizny nasadit kolo, kdyz ma elektron vetsi diru nez naboj kola. Nasroubovat sroub je pomalu nadlidskej ukol, proto se klanim k nazoru Kmody a k tomu, co uz sem psal vejs...
o 21.04.2008, 11:41 | M.a.R.i
Za sebe můžu říct,že po nandání středících kroužku už celý auto nevibruje.
o 22.04.2008, 06:42 | Kmoda
to M.a.R.i a nic jiného si s tím nedělal jen nasadil plastové kroužky? Divný protože to kolo musíš mít vlastně tak jako předtím. Šrouby s kuželovou dosedací plochou ti to nemůžou nikam pustit. To není jako normální šroub. Myslím že čtyři ocelové šrouby udrží víc jak kousek plastu. Buď si to jen namlouváš a nebo si při montáži nějak jinak otočil kola než byli a přestalo to.
o 22.04.2008, 07:55 | tykeev
to Kmoda:

já se tady ale snažím celou dobu říci to samé co M.a.R.i
- kola montuju někomu téměř každý den a na svých autech je měním hodně často. V mnoha případech, kdy byla kola bez kroužků, tak vibrovala (ačkoliv byla pečlivě nasazena a utažena). Po nandání kroužků vždy vše OK.
o 22.04.2008, 08:42 | tappaja
Jeste me napada smysl krouzku, kdyz nekdo nasadi srouby s plovouci hlavou atd...
o 22.04.2008, 20:54 | Kmoda
to Tykeev já zase ať tam kroužky mám nebo ne tak necítím rozdíl a stále bez vibrací. Jak jsem psal když je tam kroužek tak se ty dva stejné průměry stejně dotýkají v šířce 1mm.
o  Zpět  o  Nahoru
o
 

Vložit nový příspěvek do fóra


  Pro vložení příspěvku musíte být přihlášen/a.
Stránka vygenerována za 0.3427 sekund.